حمیدرضا علیمردانی مدیرعامل گوهرنشان در گفتگو با صفحه اقتصاد:

عدم حمایت از تولیدکنندگان کشور را به سمت مصرف کنندگی خواهد برد

حمیدرضا علیمردانی اظهار کرد: زمانی که حمایت از تولیدکنندگان صورت نگیرد فرار مغزها رخ می دهد و در نتیجه کشور صرفا مصرف کننده خواهد شد.

عدم حمایت از تولیدکنندگان کشور را به سمت مصرف کنندگی خواهد برد

«حمیدرضا علیمردانی» مدیرعامل مجموعه تولیدی ، آموزشی و صادراتی گوهرنشان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و صنایع وابسته اظهار کرد : زمانی که حمایت از تولیدکنندگان صورت نگیرد فرار مغزها رخ می دهد و در نتیجه کشور صرفا مصرف کننده خواهد شد.

در ادامه گفتگوی کوتاه ما با حمیدرضا علیمردانی از نظرتان می گذرد.

تولیدات طلا و جواهر ایران را در برابر جهان در چه سطحی می بینید؟

ما از لحاظ تکنولوژی ، کیفیت و توانمندی می توان گفت با دنیا برابریم فقط بعضی کشورها از لحاظ کیفیت نهایی که شامل آبکاری و کارهایی از این قبیل است عملکرد بهتری نسبت به ما دارند. توانمندی تولیدکننده های ما بسیار بالاست و مشکل اصلی ما باورنداشتن به توانایی هاست. مسئولین و حتی خود تولیدکنندگان هنوز به توانمندی هایمان باور ندارند. در صورتی که اعتمادسازی صورت بگیرد می توانیم در بازارهای جهانی موفق عمل کرده و ارزآوری داشته باشیم.

برای گسترش و پیشرفت این صنعت نیاز به چه حمایت هایی دارید؟

ما بیشتر از حمایت مالی به اصلاح قوانین نیاز داریم. تجارت شامل صادرات و واردات است اما نظام قانون گذاری ما در ایران بر این مبناست که صرفا صادرات داشته باشیم که زمینه رانت و قاچاق را فراهم می کند. شرایط بیمه ای و دارایی و بعضی مقررات توان رقابت را از ما در برابر حریفان قدری همچون ترکیه و تایلند سلب می کند. ما می توانیم قوانین کشورهای موفق در این حوزه را ترجمه و مطابق فرهنگ و قوانین ایران بازنویسی کنیم تا با داشتن قوانین مناسب بتوانیم در سطح جهان موفق عمل کنیم.

ما توان معرفی خودمان را به جهان نداریم. به عنوان مثال در این نمایشگاه که بین المللی هم هست باید تعدادی تولیدکننده خارجی مجاب به شرکت می شدند تا در مقابل ما هم بتوانیم در نمایشگاه های خارجی شرکت کنیم که متاسفانه این کار انجام نشد.

زمانی که حمایت های مناسب از تولیدکننده انجام نشود کشورهای خارجی با ارائه پیشنهادات وسوسه کننده تولیدکنندگان را جذب خودشان می کنند و ما تبدیل به کشور صرفا مصرف کننده می شویم.

چه مشکلاتی بر سر راه واردات وجود دارد؟

برای حذف رانت و حل مشکلات بهترین راه حل حذف هزینه گمرک و موانع ورود سنگ های قیمتی و طلا است. در حال حاضر هزینه های گمرکی ما بر این کالاها بسیار بالاست و پس از پرداخت و تولید طلا و جواهرات هزینه تمام شده بسیار بالاتری متحمل تولیدکننده می شود و به همین جهت در بازارهای جهانی در عرصه رقابت شکست می خوریم. برای واردات هم می توانیم از کشورهای موفق الگو بگیریم تا بخشی از موانع برداشته شود.

پیش بینی شما برای قیمت طلا و جواهر در سال آینده چیست؟

انجام توافق نسبی برجام سبب کاهش قیمت دلار و قیمت جهانی طلا می شود که می توان انتظار کاهش قیمت طلا را داشت در غیر اینصورت باید منتظر افزایش قیمت طلا باشیم.

گفتگو و عکس : زهرا صباغی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان