فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگو با صفحه اقتصاد:

سفر گروسی مانع از این شد که در شورای حکام تحریم جدیدی علیه ایران شکل گیرد

حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره آینده مذاکرات هسته ای و سفر گروسی گفت.

سفر گروسی مانع از این شد که در شورای حکام تحریم جدیدی علیه ایران شکل گیرد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در خصوص سفر گروسی به ایران گفت: متاسفانه گزارش های آژانس ظاهرا خطری علیه ایران شکل می گیرد. ایران یک ماه تا بمب فاصله دارد دقیقاً بازی کردن در میدان آشوب گران موضوع هسته ای ایران و صهیونیست هاست. واقعیت این است ایران به دنبال بمب هسته ای نیست ولی برخی از رفتارهای کشور ممکن است چنین بهانه ای را دست دشمنان ما بدهد.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره آینده مذاکرات هسته ای گفت: دنیا منتظر برنامه ایران برای سیاست خارجی است. در دنیای امروز وقتی دولتی عوض می شود دولت جدید برنامه ای را برای سیاست خارجی اعلام می کند که طبق این برنامه هم عملاً رفتارها و مناسبت های بین المللی شکل می گیرد. واقعیت این است که ایران با شکل گیری دولت جدید، چالشی تحت عنوان چالش هسته ای و موضوع احیای برجام دارد که هر چه زمان می گذرد به ضرر ایران است چون ایران در شرایط تحریم بسر می برد.

وی ادامه داد: من این اعتقاد را ندارم که این دولت است که بار تحریم را بر دوش می کشد و دولت ها منت بر سر مردم می گذارند که در شرایط تحریمی کشور را اداره می کنند. ولی واقعیت این است که متاسفانه بار تحریمی روی دوش مردم است. مثلاً همین که ارزش پول ملی هنوز در حال کاهش است و طلا و سکه تعیین کننده وضعیت اقتصادی هستند، به جای اینکه ارزش های مالی سالم تعیین کننده باشند متاسفانه دلالی تعیین کننده اقتصاد کشور است.

فلاحت پیشه اظهار کرد: کشور تحریم است و ملت تاوان این تحریم را می دهند. هر زمان یک جنسی گران می شود و این گرانی را ملت تحمل می کنند. لذا این زمان به ضرر ایران است. متاسفانه برخی از رفتارهای دولت را وقت کشی می دانم. برخی از افرادی که به نظر من مسئولیت می گیرند اعتقادی به تنش زدایی ندارند و بیشتر مسئولین مشغول تهیه بیانیه بودند تا طراح برنامه های دیپلماسی باشند. عرصه بین الملل عرصه کاملاً فراهمی نیست ولی بهتر از دوران آقای ترامپ است و معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه یابد. الان هم اتحادیه اروپا از توافق نیم بند آژانس استقبال کردند. من معتقد هستم، دولت به جای بلاتکلیفی باید برنامه ای برای دیپلماسی داشته باشد و سعی کند دیپلماسی احیا شود و در حال حاضر توپ در زمین ماست.

وی در خصوص سفر گروسی به ایران اشاره کرد گفت: از دل گزارش ها و تحلیل رسانه ای، متاسفانه گزارش های آژانس ظاهرا خطری علیه ایران شکل می گیرد. ایران یک ماه تا بمب فاصله دارد دقیقاً بازی کردن در میدان آشوب گران موضوع هسته ای ایران و صهیونیست هاست. واقعیت این است ایران به دنبال بمب هسته ای نیست ولی برخی از رفتارهای کشور ممکن است چنین بهانه ای را دست دشمنان ما بدهد. سفر گروسی مانع از این شد که در شورای حکام شرایطی شبیه انتقال پرونده ایران یا صدور قطعنامه معطوف به شورای امنیت علیه ایران شکل گیرد.

این نماینده دوره دهم تصریح کرد: من معتقد هستم، موضع ایشان در وین متفاوت در تهران بود و بخشی از نگرانی را مطرح کرد. واقعیت این است موضوع هسته ای ایران زمینه های لازم برای سیاسی شدن را دارد و اگر سیاسی شود دستگاه دیپلماسی پاسخگوی لازم را نخواهد داشت. ایران باید برنامه خود را برای موضوع دیپلماسی مشخص کند. این برنامه می تواند شامل دغدغه های دولت جدید هم باشد مبنی بر پرهیز از فرسایشی شدن مذاکرات که می توان برنامه ای داد که زمان بندی هم در آن باشد. هنوز سیاست خارجی کشور هزینه ساز بوده به جای این که ثروت ساز باشد. به هر حال طبیعی است ایران می تواند به کشورهای مختلف سوخت بدهد و می تواند به کشورهای دوست خود کمک کند ولی اینها هزینه هایی که ملت ایران گرفتار آن است. وقتی ملت گرفتار مشکلات اقتصادی است دولت باید دنبال ثروت سازی از ناحیه کاهش تنش های خارجی باشد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان