مصطفی خوش چشم تحلیلگر بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دست ایران در این دوره از مذاکرات پرتر است

مصطفی خوش چشم تحلیلگر بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اصرار وزیر خارجه انگلیس و المان برای احیای فوری مذاکرات با ایران گفت

دست ایران در این دوره از مذاکرات پرتر است

تحلیلگر بین الملل در خصوص مذاکرات براین باور است، هر چه جلوتر برویم ذخایر اورانیومی ما بیشتر می شود و اهرم فشار ما برای چانه زنی در مذاکرات هم بیشتر خواهد شد. همچنین مهم تر این است در طول مدت زمان باقیمانده استراتژی مذاکراتی جدیدی را کالیبره کنیم که این اهمیت ویژه ای دارد.

مصطفی خوش چشم تحلیلگر بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اصرار وزیر خارجه انگلیس و آلمان برای احیای فوری مذاکرات با ایران گفت: با توجه به اینکه بخش های مختلف صنایع هسته ای ما در حوزه غنی سازی در حال فعالیت روز افزون است، با زیادتر شدن ذخایر غنی سازی شده اهرم فشار ما در مذاکرات بیشتر می شود و بنابراین ما دیرتر به پای میز مذاکره بر می گردیم با دست پرتر می توانیم بر سر میز مذاکره حاضر شویم. از سوی دیگر با عضویت ایران در پیمان شانگهای به شکل فزونی یافته ای از حمایت چین و روسیه در این گونه مذاکرات برخوردار هستیم و با پشتوانه قوی تر و البته دلیل اصلی تر این است که اصولاً غربی ها به غیر از مذاکره در چارچوب استراتژی مهار راهکار دیگری برای مهار مولفه های قدرت ایران ندارند و تنها راهکار آنها مذاکره برای حصول توافق به سبک برجام است. بنابراین، به شدت دنبال این هستند که مذاکره و برجام زنده بماند و ایران در وین با اهرم های فشار کمتری از جمله با ذخایر کمتر غنی سازی شده در مذاکرات حضور یابد.

وی با اشاره به اینکه آیا نفع خاصی برای آلمان و انگلیس وجود دارد؟ تصریح کرد: خیر. تا یک ماه و نیم آینده که آخر نوامبر است و آقای امیرعبدالهیان گفته است، ذخایر ما بیشتر می شود و با ذخایر بیشتر دست ایران برای چانه زنی بازتر است و فشار بیشتری به طرف مقابل وارد می کند و در عین حال آمریکایی ها عجله دارند که با بازگرداندن برجام به دنبال یک توافق منطقه ای باشند تا بتوانند بعد از آن به سمت استراتژی مهار چین به صورت فزونی یافته حرکت کنند. در حقیقت آمریکایی ها عجله دارند تا هر چه سریع تر بتوانند وضعیت در خاورمیانه را برای خود به ثبات برسانند تا بتوانند در یک چرخش به سمت چین تقابل با چین را افزایش دهند.

خوش چشم در پاسخ به این سوال، بسیاری اذعان داشتند که از اردیبهشت 97 که ترامپ از برجام خارج شد، آمریکا دنبال برجام پلاس است. دولت بایدن دنبال یک برجام دیگری است. با این تفکر و با این که آلمان و انگلیس دنبال همان برجام قبلی هستند آیا این کشور با آمریکا نقطه نظرات یکسانی خواهند داشت یا به اختلاف می افتند؟ تاکید کرد: کشورهای اروپایی نیز به دنبال برجام پلاس هستند، به عبارتی آمریکایی ها به دنبال جابجایی برخی از تاریخ ها و همچنین گرفتن امتیازات بیشتر و به روزرسانی شده در چارچوب برجام هستند و در این زمینه دولت بایدن ممانعتی از سمت اروپایی ها مشاهده نمی کند. در حقیقت آمریکایی ها با همین حربه تعلیق برخی تحریم ها به دنبال این هستند که درچارچوب همین برجام امتیازات بیشتری بگیرند تا بتوانند تحریم های بیشتری را نگه دارند و از آنها به عنوان بهانه ای برای وارد کردن تهران به مذاکرات موشکی و منطقه ای استفاده کنند. فلذا یکی از دلایلی که باعث شده مذاکرات تا به حال به نتیجه نرسد همین است که آمریکایی ها به دنبال برجام 2021 هستند در صورتی که ایران اعتقاد دارد همان برجام 2015 باید عملیاتی شود و آن هم به صورت تمام و کمال باشد.

این تحلیلگر در پایان اشاره کرد: در طول زمان هر چه جلوتر برویم ذخایر اورانیومی ما بیشتر می شود و اهرم فشار ما برای چانه زنی در مذاکرات هم بیشتر خواهد شد. همچنین مهم تر این است در طول مدت زمان باقیمانده استراتژی مذاکراتی جدیدی را کالیبره کنیم که این اهمیت ویژه ای دارد. قطعاً موضع دولت آقای رئیسی سرسخت تر از دولت روحانی است، قطعاً تیم مذاکراتی فرق خواهد کرد و آنچه ارزش دارد و می تواند طرف آمریکایی را وادار به عقب نشینی کند این دو عنصر نیست. این دو عنصر می تواند به عنوان ابزار استفاده شود. آن چیزی که می تواند طرف امریکایی را یا حداقل احتمال دارد که به عقب براند، تدوین استراتژی مذاکراتی جدید است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان