دکتر محمد کهندل کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

در دولت سیزدهم باید دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم

اگر به دنبال دیپلماسی اقتصادی باشیم که موضوع FATF و مشکل برجام را حل کنیم باید حجم مبادلات خارجی کشور را افزایش دهیم .

در دولت سیزدهم باید دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم

تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره دیپلماسی اقتصادی براین باور است: اگر به دنبال این باشیم که موضوع FATF و مشکل برجام را حل کنیم قطعاً به نتیجه نمی رسیم بلکه باید حجم مبادلات خارجی کشور را افزایش دهیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد خود به خود موضوع FATF و برجام حل می شود.

دکتر محمد کهندل تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، خیلی ها بر این باور هستند باید دیپلماسی اقتصادی قوی را در دولت جدید برپا کرد، گفت: این نکته را اشاره کنم، متاسفانه دیپلماسی اقتصاد در دولت آقای روحانی عملیاتی نمی شد. وزارت امور خارجه باید اقدامات دیپلماسی در حوزه اقتصادی را دنبال کند و از این طریق مسائل و مشکلات کشور را در صحنه بین المللی دنبال کند و به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: اگر غرب یا امریکا بخواهد موضوعی از جمله FATF طرح کند یا اینکه موضوع انرژی هسته ای یا هر موضوع دیگری مطرح کند و ما را به دنبال خود بکشاند، این دیپلماسی محافظه کارانه و بازی کردن در زمین طرف مقابل است. آن چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که مسائل و مشکلات ما چیست؟ سفرا و سفارتخانه را با توجه به مسائل و مشکلات خود نظم دهیم و چینش نیرو کنیم و با توجه به آن مسائل را دنبال کنیم. اینکه ببینیم دیگران برای ما طراحی کنند و ما را به دنبال خود بکشانند یک دیپلماسی فعال نیست و ما باید از این نوع دیپلماسی عبرت بگیریم.

او تصریح کرد: آن چیزی که اهمیت دارد و باید در دستور کار قرار دهیم مسائل خود را احصاء کنیم. مسائل ما در حوزه بین الملل چیست؟ متاسفانه در دولت آقای روحانی تجارت خارجی کاهش چشمگیری داشت. در پایان دولت دهم حدود 150 میلیارد دلار رقمی بود که صادرات به خود اختصاص داده بود و در پایان دولت دوازدهم متاسفانه این رقم به 73 میلیارد دلار کاهش یافت. بنابراین اگر مشکل ما در حوزه دیپلماسی چنین موضوعی است باید برنامه ریزی و شرایطی را فراهم کنیم کشورهایی که می توانند از ایران کالا وارد کنند کشورها را احصاء کنیم که قطعاً این کشورهایی هستند که اقتصاد جمهوری اسلامی یا محصولات جمهوری اسلامی ایران بر محصولات آن کشورها مزیت دارد.

کهندل افزود: ما نباید خیلی دنبال این برویم که حتماً با کشورهای درجه یک دنیا ارتباط اقتصادی برقرار کنیم. ما 15 کشور همسایه داریم که قطعاً می توانند به اقتصاد ما از طریق تقاضا شوک وارد کنند و اقتصاد و تولید را در ایران فعال و جهش دهند. لذا باید هدف گذاری کنیم و همان 150 میلیارد دلار را در نظر بگیریم و با این هدف گذاری در پایان سال به 100 میلیارد و در سال بعد به 180 میلیارد دلار برسانیم. این هدف گذاری را اگر با مطالعات واقع گرایانه داشته باشیم و با توجه به این حرکت کنیم قطعاً می توانیم شرایطی را برای اقتصاد کشور ورق بزنیم که مشکلات ما حل شود.

این اقتصاددان براین باور است: اگر به دنبال این باشیم که موضوع FATF و مشکل برجام را حل کنیم قطعاً به نتیجه نمی رسیم بلکه باید حجم مبادلات خارجی کشور را افزایش دهیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد خود به خود موضوع FATF و برجام حل می شود. چون آنها می دانند موضوع FATF و هسته ای موضوعاتی نیست که از طریق آنها به ما فشار وارد کنند. اگر ما به موضوعات اصلی اقتصاد کشور که در ارتباط با دیپلماسی اقتصادی افزایش مبادلات اقتصادی کشور است بپردازیم به طور قطعی اهرم های فشار را از غرب گرفتیم و عملاً با توجه به اینکه با کشور چین و روسیه تفاهم نامه هایی را امضا کردیم به طور قطعی موضوع هسته ای و موضوع FATF هم حل خواهند شد. نباید مسئله هسته ای مسئله اصلی ما شود. مسئله اصلی ما افزایش حجم مبادلات تجاری کشور با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان