بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد:

خبر واردات خودرو برای جو روانی جامعه بود

بابک صدرایی تحلیلگر خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص رد مصوبه واردات خودرو از سوی شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام گفت

خبر واردات خودرو برای جو روانی جامعه بود

بابک صدرایی تحلیلگر خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص رد مصوبه واردات خودرو از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جوسازی بود تا قیمت های بازار را کنترل کنند وگرنه واردات خودرو با توجه به شرایط فعلی جامعه چه به لحاظ ارزی و چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ خیلی از امکانات دیگر امکان پذیر نبود و نیست و اگر هم انجام می شد واردات خیلی محدود بود و تاثیرگذار روی بازار نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت می خواهد به هر شکلی شده به بهانه شعارهای قبلی و جلوگیری از خروج ارز و اشتغال و غیره این بحث را در بازار زنده نگه دارد که ما از محصولات داخلی حمایت می کنیم و به دنبال نمود و بروز شکاف طبقاتی نیستیم که ماشین های گران قیمت در بازار وارد شود. آن صنعت خودروسازی ایران یک بار دیگر نشان داد از هر رقابتی و از هر فضایی می ترسد و تنها راه بقای خود را انحصار می داند.

او درباره چالش های بازار خودرو افزود: بازار خودرو مثل همه بازارهای دیگر است. خودرو هم مثل گوشت، مرغ، سکه، مسکن و غیره قیمت ثابتی ندارد و نوسان دارد و گهگاهی بالا و پائین می آید ولی عموماً شیب آن صعودی است و مردم ناراضی هستند، توان خرید و توان تامین آن را ندارند. همه مردم این چنین نیستند ولی اندازه بازار کوچک شده و عملاً کوچک شدن بازار برای مردم در آینده خطرناک است.

صدرایی تصریح کرد: اگر به هیچ وجه وارداتی صورت نگیرد و دولت بگوید وارداتی انجام نمی دهیم و بازار قیمت خودروهای وارداتی موجود که سالم هستند یا مشابه صفر هستند، صعودی می شود و بازار خودرو تاثیر خاصی را نمی پذیرد و ممکن است روند عادی شود.

او با اشاره به قیمت خودرو اظهار کرد: قطعا قیمت ثابت نخواهیم داشت. فرض کنیم دلار در همین قیمت بماند اگر دلار را دولت واردات آزاد می کرد بازار ریزش داشت ولی حال که واردات آزاد نکرده این ریزش در بازار ایجاد نمی شود ولو اینکه در یکسری از خودروهای خاص و خودروهای نسبتاً لوکس قیمت افزایش یابد. اگر واردات به هیچ وجه آزاد نشود روی خودروهای خاص بازار افزایش قیمت دارد.

او در پایان با اشاره به ازادسازی خودرو ها گفت: در حال حاضر خبرها بر له و اگر آزاد شود خیلی محدود است. توان مالی کشور در حدی نیست که واردات انبوه انجام شود. با این شرایطی که برای واردات گذاشتند که اگر واردات انجام شود ارز از کشور خارج نشود و غیره یعنی عملاً سنگ بزرگ گرفتن است که نشانه نینداختن است. عملاً واردات خودرو اگر آزاد شود آنقدر محدود است که تاثیری روی بازار ندارد. من فکر می کنم متاسفانه باز هم انحصار در بازار ایران پیروز شد و ممکن است عده ای این را پیروزی موقتی بدانند اما در دراز مدت این انحصار در بازار خودرو و سطح خودرو کشور بیش از همیشه لطمه وارد می کند. امیدوارم واردات هدفمند در این مملکت آزاد شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان