علی قنبری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد سوءاستفاده قرار گرفت

سیاست تک نرخی بودن را باید در بازار اجرا کرد و حتی باید به سمت نرخ بازار پیش رفت، نرخی که دولت می خواهد دلار تخصیص ارز 4200 تومان

تخصیص ارز 4200 تومانی مورد سوءاستفاده قرار گرفت

تحلیلگر اقتصادی در خصوص قیمت دلار در بازار گفت: سیاست تک نرخی بودن را باید در بازار اجرا کرد و حتی باید به سمت نرخ بازار پیش رفت، نرخی که دولت می خواهد دلار در آن نوسان داشته باشد باید عرضه و تقاضا و رقابتی کردن اقتصاد را حل کند.

علی قنبری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره ارز ترجیحی گفت: هر کالایی که چند نرخی شود قطعا در آن رانت است و وضعیت اقتصاد را بدتر می کند. باید همه کالاها را به صورت تک نرخی کنیم. حتی نرخ ارز نیز تک نرخی شود تا از رانت و فساد و سوءاستفاده جلوگیری شود. به نظر من، بهترین راه برای دولت این است که تلاش کند در جهت تک نرخی شدن اقتصاد حرکت کند و از چند نرخی کردن ارز به شدت پرهیز کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست ارز ترجیحی اوایل به خوبی اجرا شد و توانست مدیریت بازار تا حدودی به دست بگیرید ولی در حال حاضر شاهد چنین امری نیستیم پاسخ داد: هیچ وقت چند نرخی شدن وضعیت بازار را بهتر نمی کند حتی این امر نیز درست نیست. باید به بلندمدت فکر کرد و باید بهبود وضع اقتصادی را در نظر گرفت، همچنین باید به همه شاخصه های اقتصادی توجه داشته باشیم و به نحوی عمل کنیم که رشد اقتصادی و درآمدهای مردم و شاخص های اقتصادی بهبود یابد و به سمتی حرکت کنیم که جریان رشد و توسعه اقتصادی حاصل شود.

قنبری تصریح کرد: به شدت مخالف پرداخت ارز 4200 تومانی هستم. چون باعث سوءاستفاده شدید و رانت و در نهایت هدر رفت منابع کشور می شود و هیچ مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی کند و حتی وضعیت را بدتر کرده است. با توجه به چنین وضعیت حاکم باید سیاست تک نرخی بودن را اجرا کرد و حتی باید به سمت نرخ بازار پیش رفت، نرخی که دولت می خواهد دلار در آن نوسان داشته باشد باید عرضه و تقاضا و رقابتی کردن اقتصاد را حل کند.

وی درباره اینکه برخی اعتقاد دارند باید سیاست ارز ترحیجی 7 هزار تومان شود گفت: این تحلیل بسیار اشتباه هست. 7 هزار تومان قیمتی نیست که بخواهد دلار را در آن قیمت نگه دارد، همانند 4200 تومان است. باید بر اساس فرمول های اقتصادی محاسبه شود و نزدیک نرخ بازار آزاد باشد. با عرضه بیشتر دلار و کنترل تقاضا قیمت را تثبیت کنیم و بالای 20 هزار تومان باید باشد.

قنبری تصریح کرد: چه کسی گفته بازار بر اساس 4200 تومان بوده است؟ اقلام کالاهای اساسی بر این قیمت نبوده و ارز 4200 تومان به افراد خاص تعلق گرفته که شاهد بودیم این ارزها مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. قیمت دلار هیچگاه 4200 تومان نبوده و بین 27-25 هزار تومان است و سعی کنیم نرخ دلار را با عرضه و تقاضا مهار کنیم تا بیشتر نشود چون با این اوصاف دلار به 40 هزار تومان هم خواهد رسید.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان