حسین راغفر کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

با حذف ارز ترجیحی قیمت دلار به ۳۵ هزار تومان نیز می رسد

مدتی است که مسئولین ذیربط در تلاش حذف ارز ترجیحی 4200 هستند این نکته را بخاطر داشته باشیم کسانی که در تلاش چنین اقدامی هستند

با حذف ارز ترجیحی قیمت دلار به 35 هزار تومان نیز می رسد

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: مدتی است که مسئولین ذیربط در تلاش حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی هستند این نکته را بخاطر داشته باشیم کسانی که در تلاش چنین اقدامی هستند آینده اقتصاد کشور در دستان آنهاست و با این اقدام دست دلالان و مافیا بیشتر از قبل می شود.

حسین راغفر تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش قیمت ها بیان کرد: به نظر من، دولت برای اینکه بخواهد قیمت ها را کاهش بدهد باید بازار ارز را مدیریت کند. شاهد بودیم در این چند سال اخیر قیمت ارز به شدت افزایش داشته است که در قبال افزایش قیمت ارز قیمت های دیگر نیز افزایش چشمگیری به خود اختصاص داده شد همچنین سرمایه‌گذاری خالص منفی شد. دولت باید برای اینکه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی امکان پذیر شود، قیمت نهاده‌ها و سرمایه‌گذاری را به شدت کاهش بدهد.

این استاد دانشگاه درباره حذف ارز 4200 تومانی اظهار کرد: مدتی است که مسئولین ذیربط در تلاش حذف ارز 4200 تومانی هستند این نکته را به خاطر داشته باشیم کسانی که در تلاش چنین اقدامی هستند آینده اقتصاد کشور در دستان آنهاست و با این اقدام دست دلالان و مافیا بیشتر از قبل می شود. می توان به صراحت عنوان کنم، با حذف ارز 4200 تومانی فساد فربه‌تر می‌شود. دولت باید اقدام اساسی در این باره انجام بدهد نباید بگذاریم بیشتر از این وضعیت ارز و اقتصاد بهم بخورد.

دکتر حسین راغفر معتقد است: اگر چنین ارزی در مبادلات حذف شود شک نکنید قیمت ارز بالاتر از این می رود و حتی به دلار 35 هزار تومان هم خواهیم رسید که باید منتظر افزایش تورم بالا باشیم. حتی این اقدام نیز بوجود می آید که تنش ها و ناآرامی هایی در خیابان ها شاهد باشیم.

این اقتصاددان در خصوص وعده های دولت در خصوص بهبود اقتصاد گفت: شاهد هستیم شخص رئیس جمهوری و تیم اقتصادی وی وعده کاهش قیمت‌ها را می دهند ولی تا به امروز چنین چیزی را شاهد نبودیم و حتی شاهد افزایش تورم نیز بوده ایم. دولت سیزدهم باید هرچه سریعتر راهکار اساسی را در این خصوص تنظیم کند.

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه اگر دولت بتواند قیمت را کاهش بدهد به راحتی می تواند فرصت سرمایه گذاری ایجاد کند اذعان داشت: یکی از پیامدهای کاهش قیمت ارز فراهم کردن فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی از سوی دولت است و این اطمینان را به آن‌ها داده شود که با رشد تولید در کشور می‌تواند قیمت ارز را باز هم برای تولیدکننده آن هم نه همه تولیدکنندگان کاهش دهد.

دکتر راغفر در پایان در خصوص کاهش قیمت ارز گفت: به نظر من، کاهش قیمت دلار به صورت دستوری می تواند اتفاق بیفتد ولی آن چیزی که مهم است کنترل پیامدهای آن که باید تدارکات لازم در این راستا دیده شود. با کاهش شدید قیمت ارز دستگاه قضا باید با کسانی که حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند و از قیمت‌های بالایی که به صورت حباب درست شده است، دفاع می‌کنند، برخوردی قاطع داشته باشد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان