مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

اولویت های دستگاه دیپلماسی در دولت جدید چیست؟

قاسم محبعلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت و گو با صفحه اقتصاد، درباره اولویت های دیپلماسی دولت جدید گفت.

اولویت های دستگاه دیپلماسی در دولت جدید چیست؟

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره اولویت های دیپلماسی منطقه ای گفت: اولویت هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد در درجه اول این است که ما بتوانیم امنیت مرزها را در بهبود رابطه با همسایگان و مدیریت آن، قدم برداریم. در پناه آن بتوانیم رابطه خود را از جهات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سایر مسائل توسعه دهیم.

قاسم محبعلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اولویت های تیم دیپلماسی دولت جدید گفت: مهم ترین اولویتی که شاید در حال حاضر وجود دارد بحث سلامت است. بحث سلامت با موضوع معیشت هم گره خورده و هر دو با بحث سیاست خارجی و رفع تحریم ها مربوط است. توجه دارید که دولت قبلی موفق نشد تحریم ها را در گذشته رفع کند و میراثی است که این دولت باید از شروع کار بدان بپردازد وگرنه امید نمی رود که به سایر مسائل و مشکلاتی که وجود دارد رسیدگی شود بدون اینکه مشکل تحریم ها برطرف شود و وضع اقتصادی مردم بهبود یابد.

وی با اشاره به پرونده هسته ای افزود: دولت قبلی در مذاکرات اواخر سال گذشته شروع کرد تا احیای برجام انجام دهد و به یک نقطه ای رسید و باید مذاکرات به گونه ای در این دولت جدید شروع شود که به هدف های مشخص که در راستای منافع کشور است، بپردازد و این تنش ها تا جایی که ممکن کاهش یابد. به هر حال با احیای برجام می توان بخش بزرگی از تحریم ها که آثار زیادی دارند را موقتاً رفع کنند.

محبعلی با اشاره به تمرکز دولت در منطقه گفت: خاورمیانه منطقه ای است که بحران های حادی در آن جریان دارد. قضیه افغانستان هم الان بدان اضافه شده همچنین شرق نیز وضعیت بحرانی دارد. اولویت هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد در درجه اول این است که ما بتوانیم امنیت مرزها را در بهبود رابطه با همسایگان و مدیریت آن، قدم برداریم. در پناه ان بتوانیم رابطه خود را از جهات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سایر مسائل توسعه دهیم. یکی از مشکلاتی که در این راه وجود دارد، رابطه ما با کشور عربستان سعودی است که بخش بزرگی از رابطه ما را در جهان عرب تحت تاثیر خود قرار دهد.

محبعلی

این تحلیلگر تصریح کرد: بنابراین، اینکه بتوان با عربستان سعودی وارد یک گفتگو شد حول مسائل مورد اختلاف است که آن مسائل را روی میز مذاکره با هم کاملاً نتوان حل و فصل کرد ولی می توان مدیریت تنش کرد و از این گسترش آثار منفی آن جلوگیری شود و تا حداکثر ممکن کاهش یابد. این باعث می شود هم رابطه ما با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس بهبود یابد و هم اینکه بحران هایی که در سوریه، یمن، لبنان جریان دارد تحت کنترل درآید و از وخامت بیشتر که به ضرر مردم آن کشور ها است و هم به ضرر منافع ما و هم کشورهای عربستان و سایر کشورهاست جلوگیری کند. این هم احتیاج به یک مذاکرات دارد البته باید توجه داشته باشیم رابطه با کشورهای منطقه بهبود نمی یابد مگر این که رابطه در بحث مناقشه هسته ای و رابطه با غرب هم گشایش هایی حاصل شود. تجربه 40 ساله نشان می دهد این دو مسئله کاملاً بهم پیوسته اند و نمی توان یکی را بدون دیگری پیش برد و باید به صورت موازی این دو را مدیریت کرد و بهبود بخشید تا بتوانیم شاهد منطقه آرام تر و رابطه بهتری با همسایگان باشیم و هم بتوانیم از مناسبات خود با جهان بهره برداری بیشتری برای منافع کشور و بهبود زندگی مردم با توسعه اقتصادی کشور داشته باشیم.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان