پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

کشورها این را باید بپذیرند که طالبان روی کار آمده و باید با آن کار کنند

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره تحولات افغانستان گفت: به سختی می توان قضاوت کرد

کشورها این را باید بپذیرند که طالبان روی کار آمده و باید با آن کار کنند

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه درباره اشغال کابل توسط طالبان گفت: وضعیتی که ایجاد شده به رغم زیان هایی که ممکن است در آینده متوجه آنها باشد، را می پذیرند و هم چین و روسیه و ایران و بقیه کشورها این را باید بپذیرند که طالبان روی کار آمده و باید با آن کار کنند.

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره تحولات افغانستان گفت: به سختی می توان قضاوت کرد که چه وضعیتی ایجاد می شود ولی به هر حال در چند روزه مناطق مهمی را طالبان تصرف کرده است و تا قندهار و مراکز استان هایی که قبلا تصور می شد که مقاومت می کنند تصرف شده اند. اما بیشتر مناطق نیروهای دولتی جنگ جدی با طالبان نکردند و یک نوع معامله پشت پرده صورت گرفت.

وی ادامه داد: خیلی ها معتقدند درون حاکمیت افغانستان یک جناح هایی وجود دارند که با طالبان کنار آمدند و آنها الان شرایط را آماده می کنند تا طالبان بیایند و برخی جاها بدون اینکه طالبان وارد شهر شوند نیروهای دولتی عقب نشینی کردند و حتی سلاح و امکانات را برای طالبان گذاشتند که قدری شرایط مشکوک است.

ملازهی تصریح کرد: به نظر من، خارج از توافق دوحه که بین طالبان و آمریکایی ها پیش آمد و خلیل زاد و ملابرادر امضا کردند، اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد. آمریکایی ها پیشنهاد دادند آقای اشرف غنی کناره گیری کنند و دولت موقتی ایجاد شود. این همان چیزی که در توافق آقای خلیل زاد بعد از توافق اشاره کرد و گفت باید این دولت کنار برود و دولت موقتی روی کار بیاید که طالبان در آن حضور داشته باشد و در کنار آن دولت موقت کارها را انجام دهد و تا 18 ماه قدرت داشته باشد و بعد انتخابات برگزار شود.

وی در پاسخ به این پرسش، آقای اشرف غنی عنوان کردند مردم تا جانشینی مشخص نکنند من حکومت را رها نمی کنم . آمریکا نیز براین باور است که غنی هرچه سریعتر باید قدرت را رها کند گفت: اشرف غنی بازی خود را می کند. او نمی خواهد به سرنوشت نجیب الله گرفتار شود. به نظرم می رسد دوران آقای اشرف غنی تمام شده با توجه به مذاکراتی که در دوحه بین عبدالله عبدالله و ملابرادر صورت گرفت احتمالاً آنجا توافقاتی کردند. آقای اشرف غنی را باید مهره سوخته دانست. ولی تا جایی که بتواند خود را در قدرت نگه می دارد.

او در پایان تاکید کرد: آقای اشرف غنی ممکن است قربانی شود ولی جناحی در قدرت هستند که اتفاقاً در پشت پرده با طالبان و آمریکایی ها توافق کردند و احتمالاً پاکستان و عربستان نیز با آمریکا همدست هستند. همه به دنبال این هستند طالبان را به قدرت بازگردانند. بقیه کشور هم می توانستند مواضعی داشته باشند که در عمل انجام شده قرار می گیرند و ناچار هستند بپذیرند. وضعیتی که ایجاد شده به رغم زیان هایی که ممکن است در آینده متوجه آنها باشد، را می پذیرند و هم چین و روسیه و ایران و بقیه کشورها این را باید بپذیرند که طالبان روی کار آمده و باید با آن کار کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان