حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

آیا عربستان در شهادت حسن ایرلو نقش دارد؟

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران

آیا عربستان در شهادت حسن ایرلو نقش دارد؟

تحلیلگر مسائل منطقه براین باور است: وزیر امور خارجه عراق برای بررسی چند پرونده مهم به تهران سفر کرده و این سفر بسیار مهم است و دیدارهایی که بین وزیر خارجه ایران و همتای عراقی خودش شکل گرفته می تواند به گسترش روابط ایران و عراق کمک کند.

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق به جمهوری اسلامی ایران در چهارجوب مناسبات رو به رشد ایران و عراق قابل تجزیه و تحلیل است. از آنجایی که انتخابات پارلمانی عراق به پایان رسیده و شرایط برای شکل گیری پارلمان‌ آینده کاملا فراهم شده اما یکسری اختلافاتی بین جریان‌های شیعه بر سر نتایج انتخابات وجود دارد. برخی از جریان‌های نزدیک به ایران مثل جریان الفتح به رهبری آقای هادی العامری و جریان عصائب اهل حق به رهبری آقای قیس خزعلی و سایر جریان‌های شیعه مثل دولت قانون به رهبری آقای نوری المالکی، این گروه ها اختلاف نظر‌هایی با نتایج انتخابات دارند و برای همین اعتراضاتی دارند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا این اختلافات و دیدگاه‌های اختلاف انگیز را کاهش دهد و به همین دلیل وزیر خارجه عراق برای رایزنی پیرامون شکل گیری دولت آینده عراق، پارلمان عراق و ضرورت همکاری ایران برای کاهش اختلافات موجود بین جریان‌های شیعه به ایران سفر کرد. مسائل اقتصادی، تبادل تجاری و از سر گیری مبادلات اقتصادی و تجاری بعد از پایان یافتن بحران کرونا یکی از دستور کارهای وزیر خارجه عراق بشمار می اید.

هانی زاده تصریح کرد: مسئله خروج نیروهای آمریکایی که برخی از پایگاه‌های آمریکا در عراق تخلیه شده است، همه اینها در مسائل مربوط به روابط بین ایران و عراق تاثیر خواهد گذاشت. موضوع دیگر روند مذاکرات ایران و عربستان است که از ۷ ماه گذشته در عراق آغاز شده و این مذاکرات باید به یک خروجی قابل قبولی برسد. بنابراین، وزیر امور خارجه عراق برای بررسی چند پرونده مهم به تهران سفر کرده و این سفر بسیار مهم است و دیدارهایی که بین وزیر خارجه ایران و همتای عراقی خودش شکل گرفته می تواند به گسترش روابط ایران و عراق کمک کند.

او در پاسخ به این پرسش، رابطه ایران و عربستان را در آینده چطور می بینید؟ گفت: طبیعی است که روابط ایران و عربستان تحت تاثیر فضای منطقه و بین المللی قرار دارد و سیاست عربستان تابع سیاست‌های امریکا است. بنابراین، عربستان سیاست مستقلی ندارد و به همین دلیل روند مذاکرات در بغداد که از ۷ ماه گذشته شروع شده طولانی خواهد بود. ولی مشکلی که وجود دارد این است که عربستان باید جنگ خودش را علیه یمن به پایان برساند و اجازه دهد مردم یمن راه و سرنوشت ملی خودشان را تعیین کنند. تلاش عربستان بر این است که انصارالله و حوثی‌ها در ساختار قدرت آینده یمن نقشی نداشته باشند و این نقطه اختلاف انگیز بین ایران و عربستان است.

وی با اشاره به اینکه، با توجه به خبر درز شده از عدم همکاری عربستان برای فرستادن سفیر ایران در یمن که همین کوتاهی منجر به شهادت ایشان شد را چطور می بینید؟ پاسخ داد: از مدت‌های پیش شهید حسن ایر‌لو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء دچار بیماری حادی شده بودند و عربستان اجازه نمی داد که تیم پزشکی و هواپیما برای انتقال ایشان از صنعاء به تهران در فرودگاه یمن به زمین بنشیند و کارشکنی عربستان موجب شد روند بیماری شهید ایرلو تشدید شود و عربستان مسئول شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء است. حتی گمانه زنی‌هایی وجود دارد که برخی از عوامل مربوط به منطقه، مثل رژیم صهیونیستی و عربستان مشترکا در ترور بیولوژیکی شهید ایرلو نقش داشتند. شهادت ایشان کاملا مشکوک است ولی ساده‌ترین گمانه زنی این است که عربستان برای انتقال ایشان از صنعاء به ایران کارشکنی کرده است.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: عراق داوطلب شده که شهید ایرلو را به ایران منتقل کند. به هر حال عراق هم با عربستان و هم با ایران رابطه دارد و برای همین این نقش را ایفا کرده است و توانسته بعد از تاخیر زیاد شهید ایرلو را به ایران منتقل کند ولی معالجات ایشان به علت تشدید بیماری مؤثر واقع نشد. بنابراین عربستان در شهادت شهید ایرلو کاملا مقصر است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان