نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ + جدول

در این مطلب از پایگاه خبری صفحه اقتصاد درباره بیمه شخص ثالث در سال 1401 سخن خواهیم گفت . با ما همراه باشید!

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 + جدول

در این مطلب از پایگاه خبری صفحه اقتصاد درباره بیمه شخص ثالث در سال 1401 سخن خواهیم گفت . با ما همراه باشید! نام این بیمه نامه به این علت بیمه ثالث گفته می‌شود که در بیمه شخص ثالثراننده وسیله نقلیه را می‌توان شخص اول در نظر گرفت، شرکت بیمه شخص ثانی است که خسارت را پرداخت می‌کند و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حادثه است . در واقع هر فرد دیگری به غیر از راننده که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی داشته باشند شخص ثالث به حساب می آید و خسارتش با این بیمه نامه قابل جبران می‌باشد.

در ایران، قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که با نام بیمه شخص ثالث معروف است در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید و بیمه گذاران این بیمه نامه می‌توانستند از پوشش‌های این بیمه نامه در مقابل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث استفاده کنند.

با تاسیس بیمه مرکزی در سال ۱۳۵۰، این بیمه نامه در کنار بیمه بدنه یکی از زیر شاخه‌های بیمه های خودرو قرار گرفت و با تصویب قانون های مختلف به صورت یک بیمه نامه جامع و اجباری در ایران شد.

نرخ دیه کامل یک فرد در ماه‌های عادی برای سال جدید 600 میلیون تومان و در 4 ماه حرام (رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم) مبلغ 800 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از سوی رئیس قوه قضائیه به شرکت‌های بیمه اعلام شد.

با توجه به اینکه نرخ دیه کامل یک فرد مهم‌ترین عامل برای تعیین حق بیمه شخص ثالث خودروها و وسایل نقلیه به شمار می‌رود، در این زمینه عباسیان‌فر، مدیرکل برنامه‌ریزی و فنی بیمه مرکزی اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث نسبت به سال گذشته باید 25 درصد افزایش یابد، اما با توجه سیاست دولت برای کنترل قیمت‌ها و کاهش فشار اقتصادی به مردم، قبل از اینکه افزایش دیه اعلام شود، در شورای عالی بیمه که متولی تعیین حق بیمه است، بحث شد. هر عددی که قوه قضائیه برای نرخ دیه کامل اضافه کند، حق بیمه کمتر از آن افزایش یابد. بنابراین با مصوبه شورای عالی بیمه حق بیمه شخص ثالث که یک نوع بیمه اجباری است را‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش دادیم.

وی تأکید کرد: هنگامی که نرخ دیه بالا می‌رود به همان نسبت تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل بیمه‌شوندگان افزایش می‌یابد و باید حق بیمه را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم با همان تناسب افزایش دهیم، اما برای کاهش بار تورمی و رعایت حال مردم نرخ حق بیمه شخص ثالث را‌‌‌‌‌‌‌‌ با افزایش 21 درصدی اعلام کردیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فنی بیمه مرکزی در مورد اینکه نرخ حق بیمه چه میزان است، گفت: این نرخ‌ها طبق جداول مشخص به شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ شده است، زیرا به تناسب نوع وسیله و میزان تخفیف‌هایی که دارد حق بیمه آن تغییر می‌کند. حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای گروه سواری،‌ گروه بارکش، اتوکارها، موتورسیکلت‌ها متفاوت است. متداول‌ترین سواری یعنی خودروی پیکان و پراید با کمترین حق بیمه امسال 2.7 میلیون تومان حق بیمه شخص ثالث خواهد داشت، البته به طور میانگین هر بیمه گذار بین 30 تا 40 درصد از تخفیف بیمه‌ای هم برخوردار است.

با همه این اوصاف طبق برآوردها حدود یک میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه هستند و همچنین از حدود 12.5 میلیون موتورسیکلت فقط حدود 2 میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارند و درواقع این وسایل نقلیه برای صاحبان خود خطرات بسیاری به همراه دارند. همچنین بر اساس اعلام مدیران بیمه مرکزی کسانی که خودروی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا آخر سال 1400 بیمه شخص ثالث کرده‌اند، نیازی به خرید الحاقیه نیست، اما برای افزایش پوشش مالی می‌توانند الحاقیه جدید خریداری کنند و کسانی که از ابتدای سال جاری بیمه‌نامه خودرو خریداری می‌کنند، بر اساس نرخ دیه جدید باید خریداری کنند و پوشش خسارت‌های مالی آنها نیز نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

بیمه شخص ثالث در سال 1401

بیمه شخص ثالث در سال 1401

قیمت دیه کامل در ماه‌های حرام و غیرحرام ۱۴۰۱ چقدر است؟

بالاخره پس از گذشت هشت روز از سال جدید، نرخ دیه نفس اعلام شد. رییس قوه قضاییه قیمت دیه کامل را در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ را با توجه به بررسی‌های انجام شده، ۶۰۰میلیون تومان اعلام کرد.

یک باور اشتباهی که پیرامون این موضوع وجود دارد این است که دیه در ماه‌های حرام دو برابر می‌شود. در حالی که این تصور اشتباه بوده و افزایش آن تنها به اندازه یک سوم دیه کامل است و به آن دیه تغلیظ‌شده گفته می‌شود.

همچنین طبق ماده ۵۵۷، قانون دیه تغلیظ‌شده فقط زمانی اعمال می شود که جنایت قتل صورت گرفته باشد. بنابراین طبق ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی، اگر در ماه‌های حرام یعنی ماه‌های ذی‌الحجه، ذی‌القعده، محرم و رجب جرم قتل عمد یا غیرعمد اتفاق بیفتد، مجازات آن پرداخت دیه تغلیظ شده است که قیمت آن برای امسال یک دیه کامل یعنی ۶۰۰میلیون تومان به علاوه ۲۰۰میلیون تومان، یعنی ۸۰۰میلیون تومان می‌شود.

این نرخ نسبت به سال گذشته که ۴۸۰میلیون تومان اعلام شده بود، ۲۵درصد افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین معیارهای افزایش این نرخ، نرخ تورم است. با این حال شایان ذکر است ارقام اعلامی برای تورم سال گذشته(چه تورم سالانه چه تورم نقطه به نقطه) بیش از ۲۵درصد بوده است.

اکنون با اعلام این نرخ از سوی قوه قضاییه باید منتظر بیمه مرکزی بود تا قیمت حق بیمه‌های امسال را اعلام کند.

بیمه شخص ثالث مربوط به چه وسایل نقلیه ای است؟

بر اساس "قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث " تمامی وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. در ماده یک این قانون چنین آمده که:

کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آن‌ها به اشخاص ثالث وارد شود و موظفند بیمه شخص ثالث را تهیه نمایند.

از چه زمانی و چرا این بیمه اجباری شد؟

قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در شهریور ماه سال ۱۳۸۷ به طور آزمایشی تصویب شد، بعد از این سال با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث به عنوان یکی از انواع بیمه نامه های اجباری قرار گرفت.

بر اساس مصوبه مجلس، دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی که از خارج وارد ایران می‌شوند درصورتی که خارج از کشور وسیله نقلیه خود را در مقابل خساراتی که بر اثر حوادث ناشی از آن به موجب بیمه‌نامه‌ای که از طرف بیمه مرکزی معتبر شناخته می‌شود بیمه نکرده باشند، مکلفند هنگام ورود به مرز ایران وسیله‌ نقلیه خود را در قبال خسارت‌های بدنی و مالی که در اثر حوادث نقلیه مزبور یا محصولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به میزان مندرج در ماده ۸ این قانون بیمه کنند. همچنین دارندگان وسیله‌ نقلیه ایرانی که از کشور خارج می‌شوند موظفند هنگام خروج با پرداخت حق بیمه مربوطه وسیله نقلیه خود را در مقابل خساراتی که بر اثر حوادث نقلیه مذکور در خارج از کشور به اشخاص ثالث ایرانی وارد شود حداقل به میزان مندرج در ماده ۸ این قانون و نیز بیمه حوادث راننده موضوع ماده۳ این قانون بیمه کنند. در غیر این صورت از تردد وسایل مذکور توسط مراجع ذی‌ربط جلوگیری می‌شود.

علت اجباری شدن این بیمه نامه را می‌توان مربوط به خساراتی دانست که این بیمه نامه تحت پوشش خود دارد. با افزایش تعداد تصادفات رانندگی به خصوص تصادفات منجر به جرح و فوتی که در ماه حرام اتفاق می‌افتند و یا حتی خسارات مالی بالایی که در تصادفات بعد از افزایش قیمت خودروها در سال های اخیر اتفاق افتاده است داشتن این بیمه نامه را الزامی می‌کند.

تعرفه حق بیمه شخص ثالث اعلام شد

تعرفه حق بیمه شخص ثالث اعلام شد

به دنبال اعلام نرخ دیه ۶۰۰ میلیونی در سال جاری، بیمه مرکزی تعرفه حق بیمه شخص ثالث را اعلام و ابلاغ کرد.

طبق اعلام بیمه مرکزی در اجرای ماده (۳) «آیین‌نامه تعیین سقف حق‌بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن - مصوب هیات محترم وزیران در سال ۱۳۹۶» موضوع ماده (۱۸) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال ۱۳۹۵»، شورای‌عالی بیمه در جلسه ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ با توجه به گزارش بیمه مرکزی ج. ا. ایران درباره عملکرد رشته بیمه شخص ثالث طی سال ۱۳۹۹ و با لحاظ ملاحظات اجتماعی و سیاستهای دولت محترم در کنترل تورم، مقرر کرد بیمه مرکزی ج. ا. ایران تعرفه حق‌بیمه رشته مذکور را به نحوی تنظیم و ابلاغ کند که افزایش مبلغ ریالی حق‌بیمه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۴ واحد درصد کمتر از درصد افزایش مبلغ ریالی دیه باشد.

پس از اعلام مبلغ ریالی دیه توسط قوه قضائیه، جدول تعرفه حق‌بیمه پایه توسط بیمه مرکزی محاسبه و به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد.

در این ابلاغیه و در راستای اجرای این مصوبه شرکت‌های بیمه مکلف شدند موارد زیر را رعایت کنند:

۱- نظر به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۴۰۱ از سوی قوه قضائیه که متضمن ۲۵ درصد افزایش در مبلغ ریالی دیه است، کلیه شرکت‌های بیمه موظفند بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و پس از آن می‌باشد را با تعهدات بدنی ۸۰۰۰ میلیون ریال (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۲۰۰ میلیون ریال و با حق‌بیمه‌های مندرج در جدول پیوست صادر کنند. شرکت‌های بیمه و نمایندگان آنها مکلفند جدول مذکور را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.

۲- نحوه اعمال انواع تخفیف‌ها و اضافه ‌نرخ‌های حق‌بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث بر اساس ضوابط مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸) قانون فوق‌الذکر وفق تصویب‌نامه شماره ۶۵۴۸۵/ت ۵۵۲۹۹ هـ مورخ ۱۳۹۸.۰۵.۲۷ هیئت محترم وزیران و اصلاحیه آن و با رعایت بخشنامه شماره ۱۲۰۰۵۸/۴۰۰/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ بیمه مرکزی است.

۳- در اجرای ماده (۳) قانون «بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال ۱۳۹۵» و آیین‌نامه اجرایی آن - مصوب هیئت محترم وزیران، شرکت‌های بیمه مکلفند بیمه‌نامه‌های حوادث راننده‌ای را که تاریخ شروع پوشش آنها از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و پس از آن می‌باشد، با تعهدات حداقل ۶ میلیارد ریال و با نرخ‌ها و ضوابط مقرر در آیین‌نامه مذکور صادر نمایند و در صورت تقاضای بیمه‌گذاران، مبلغ تعهدات بیمه‌نامه‌های حوادث راننده صادره قبلی را با اخذ حق‌بیمه مربوط افزایش دهند.

۴- طبق قانون بیمه شخص ثالث، اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای بیمه‌نامه‌هایی که تاریخ شروع پوشش آنها قبل از ۱۴۰۱.۰۱.۰۱ بوده است، منتفی بوده و در خصوص آن دسته از بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی که شروع پوشش آنها از تاریخ ۱۴۰۱.۰۱.۰۱ لغایت ۱۴۰۱.۰۱.۰۸ بوده و با تعهدات سال قبل صادر شده‌اند، از آنجا که مطابق قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، تعهدات بدنی بیمه‌نامه شخص ثالث در زمان صدور باید به میزان دیه ماههای حرام باشد، شرکتهای بیمه مکلفند به نحو مقتضی به این قبیل بیمه‌گذاران اطلاع‌رسانی کنند تا نسبت به افزایش تعهدات بدنی بیمه‌نامه‌های خود به میزان مقرر در قانون مذکور اقدام کنند.

همچنین در صورتی که بیمه‌گذاران برای جبران خسارت‌های مالی تقاضای افزایش تعهدات مالی را داشته باشند، شرکت‌های بیمه مکلفند با اخذ حق‌بیمه مربوط، نسبت به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

جدول کامل حق بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

تعرفه حق بیمه شخص ثالث اعلام شد

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان