گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از وضعیت سازمان تامین اجتماعی :

تا ۱۴۰۴ تامین اجتماعی به مرز ورشکستگی می‌رسد/دست دولت ها در جیب تامین اجتماعی

دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی دارد به طوری که این سازمان در مرز ورشکستگی قرار داده است

تا 1404 تامین اجتماعی به مرز ورشکستگی می‌رسد/دست دولت ها در جیب تامین اجتماعی

دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی دارد به طوری که این سازمان در مرز ورشکستگی قرار داده است و در قانون بودجه 1400 به دولت تکلیف شده است که 89 هزار میلیارد تومان از این بدهی را در قالب واگذاری سهام پرداخت کند. که این تکلیف در سال جاری اجرا نشده و با افزایش 41 هزار میلیاردی به لایحه بودجه 1401 منتقل شده است حال در صورت تایید لایحه بودجه در شورای ناگهبان باید منتظر بود تا معلوم شود که دولت سیزدهم این تکلیف قانونی را اجرا می کند یا همانند دولت های قبلی عمل خواهد کرد.

به گزارش صفحه اقتصاد ؛ "متاسفانه حدود ۲۶ قانون توسط کارفرمایان اعمال شده است؛ به عنوان مثال کارگاه‌های زیر پنج نفر بیمه پرداخت نمی‌کنند و مشمول قانون کار نیز نمی‌شوند و ماده ۱۰ صنایع نوسازی را تصویب کردند که افراد بالای ۲۵ سال سابقه کار می‌توانند خود را بازنشسته کنند و شامل دریافت حقوق شوند، منتهی ۵۰ درصد از آن را دولت و ۵۰ درصد دیگر را کارفرما پرداخت می‌کند.

در قانون تأمین اجتماعی که از سال ۵۴ تصویب شد ۳ درصد از حق بیمه توسط دولت، ۷ درصد بیمه شده و ۲۰ درصد توسط کارفرما به عنوان سرانه به تامین اجتماعی پرداخت شود که متاسفانه دولت این پول را پرداخت نکرد، همچنین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهمان بر سر سفره تامین اجتماعی آورده شدند که بر همین اساس دولت در سال گذشته باید ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد.

این مبالغ نه تنها هنوز توسط دولت وصول نشده است، بلکه به میزان آن به ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ماه هم رسیده و به نوعی دولت دست در جیب سازمان تأمین اجتماعی کرده است.

دولت موکلف است به آحاد مردم خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و… ارائه دهد، اما نمی‌دانیم با چه مجوزی از اموال بازنشستگان و بیمه شدگان، مهمان بر سر این سفره می‌آورد که اگر این رویه ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۰۴ سازمان تامین اجتماعی به مرز ورشکستگی می‌رسد، دولت اگر این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت می‌کرد، سازمان تأمین اجتماعی دچار مشکل نمی‌شد، چرا که با آوردن این مهمانان، سازمان در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان خود دچار مشکل شده است و با پرداخت به موقع این بدهی‌ها سازمان می‌توانست سرمایه‌گذاری‌های لازم برای افزایش منابع خود را انجام دهد."

آنچه ذکر شد، اظهار نظر علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در مورد آخرین وضعیت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در خرداد ماه سال جاری در جمع خبرنگاران بود. اما در روزهای پایانی سال 1400 وضعیت بدهی دولت به تامین اجتماعی تغییر نکرده است و دولت دوازدهم تکلیف قانون بودجه 1400 را مبنی بر پرداخت 89 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت در قالب واگذاری سهام شرکت های دولتی به سازمان تامین اجتماعی اجرا نکرد و شهریور ماه دولت سیزدهم بر سرکار آمد و در نهایت این تکلیف در سال جاری اجرا نشد و در قالب بودجه 1401 به سال آینده موکول شد.

بر اساس مصوبه مجلس در بند الحاقی(۱) تبصره (۲) که موضوع شرکت‌های دولتی و واگذاری آنها اختصاص دارد، دولت را مکلف کرد مبلغ یک صد و ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و پرداخت نماید. که 90 هزار میلیارد تومان از بدهی در نظر گرفته شده متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که در لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود.

در حال حاضر لایحه بودجه 1401 در شورای نگهبان در حال بررسی و در صورت تایید آن به قانون بودجه تبدیل می شود و دولت مکلف به اجرای آن است و پس از نوبت به دولت سیزدهم می رسد تا مشخص صورت این دولت تکلیف قانونی خود را در مورد سازمان تامین اجتماعی اجرا می کند یا مانند دولت های قبلی عمل خواهد کرد و این یک ازمون مهم برای این دولت خواهد بود.

تامین اجتماعی

تامین اجتماعی

لازم به یادآوری است سازمان تأمین اجتماعی، یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی عمومی غیردولتی است. این سازمان، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمهٔ کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد. این سازمان اولین، قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی در ایران است که متعلق به بیمه‌شدگان است. و در ماده 1 قانون تامین اجتماعی آمده است: به منظور اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه هاى اجتماعى و استقرار نظـام هماهنگ و متناسب با برنامـه هـاى تـأمین اجتمـاعى، همچنـین تمرکـز وجـوه و درآمدهاى موضوع قانون تامین اجتماعى و سرمایه گذارى و بهـره بـردارى از محـل وجوه و ذخائر، سازمان مستقلى به نام سازمان تامین اجتماعى وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این قانون سازمان نامیده می شـود، تشـکیل می گردد. سازمان داراى شخصیت حقوقى و استقلال مالى و ادارى است و امور آن منحصرا طبق اساسنامه هایی که به تصویب هیئت وزیران می رسد، اداره خواهد شد.

براساس این ماده باید گفت که وظیفه اصلی سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر، تحت پوشش گرفتن کارگران و حقوق بگیران است. این سازمان جمعیتی بیش از 43 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده و منابع مالی آن از حق بیمه های دریافتی تامین می شود.

گزارش : علی سوری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان