بیمه زنان خانه‌دار و دختران مجرد به چه صورت است؟

با توجه به آنکه خانه‌داری شغل محسوب نمی‌شود که از آن کسب درآمد کرد اما از آنجا که تلاش‌های پنهان زیادی برای حمایت از خانواده دارند،

بیمه زنان خانه‌دار و دختران مجرد به چه صورت است؟

با توجه به آنکه خانه‌داری شغل محسوب نمی‌شود که از آن کسب درآمد کرد اما از آنجا که تلاش‌های پنهان زیادی برای حمایت از خانواده دارند، سعی شد به مقوله زنان خانه‌دار توجه ویژه‌ای شود. در این مطلب به بررسی بیمه زنان خانه‌دار و دختران مجرد خواهیم پرداخت.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: تمام زنان خانه‌دار ۱۸ تا ۵۰ ساله سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند.
شکوری گفت: افراد بالای ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سه نوع پرداخت حق بیمه وجود دارد که در هر سه شکل ۲ درصد از حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند، تصریح کرد: در نوع پرداخت حق بیمه با نرخ ۱۲درصد، فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه می‌شود. در نرخ ۱۴ درصد، خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده اصلی ارائه می‌شود.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در نوع پرداخت حق بیمه با نرخ ۱۸ درصد، خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیر ناشــی از کار به این گروه از بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

شکوری گفت: حق بیمه پرداختی ماهیانه با نرخ ۱۲درصد حدود ۳۲۰ هزار تومان، نرخ ۱۴ درصد حدود ۳۷۴ هزار تومان و نرخ ۱۸ درصد ۴۸۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: از حدود ۵ میلیون زنان خانه‌دار در کشور حدود ۳۷۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند.
مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: طبق قانون سازمان تأمین اجتماعی خانم‌ها با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه یا ۵۵ سال سن با ۲۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند و از خدمات بازنشستگی استفاده کنند.
شکوری افزود: افرادی که دارای ۱۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه هستند شرط سنی آنان حذف می‌شود یعنی آنان با هر سنی می‌توانند ادامه دهند.
وی بیان کرد: در شرایط کرونایی، متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ سال سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند. برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست.

به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بیمه زنان خانه‌دار از جمله حمایت‏هایی است که به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زنان ارائه می‌شود و فرآیند ورود به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بر اساس این قانون به سادگی انجام می‌شود.
مشمولین این قانون تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله هستند و در خصوص افراد بالای ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود.
از دیگر ویژگی‌های خاص بیمه زنان خانه‌دار امکان انتخاب نرخ پرداخت حق‌بیمه و دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه است.
نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۲ درصد؛ بازنشستگی و فوت(پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) ۱۴ درصد و بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی ۱۸ درصد است.
شایان ذکر است در مواردی که دستمزد انتخابی متقاضی بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد، ضریب دستمزد انتخابی نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار همواره در سنوات آتی رعایت می‏ گردد.
انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه‌دار است. به عبارت دیگر در صورتی که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از این طریق از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار باشند، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست و در غیر این صورت می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نیز برخوردار شوند.
متقاضیان می توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام نمایند.

بیمه زنان خانه‌دار مناسب چه کسانی است؟

اگر شاغل نیستید، اگر استقلال مالی برای‌تان مهم است و یا اگر فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی هستید، می‌توانید از این نوع بیمه و مزایای آن استفاده کنید. اگر مدتی را جایی شاغل بودید و چند سالی سابقه پرداخت حق بیمه دارید، اما این سابقه را ادامه ندادید تا بتوانید بازنشسته شوید، می‌توانید به راحتی با بیمه زنان خانه‌دار سابقه‌تان را ادامه دهید .

شرایط بازنشستگی بیمه زنان خانه‌دار

۱- بازنشستگی با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه
۲- بازنشستگی با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه
۳- بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار
۴- بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور
۵- بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای جانبازان
۶- داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی
۷- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی
۸- داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.
۹- بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

محاسبه حقوق بازنشستگی :

اگر قصد دریافت بیمه تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار را دارید و قبلاً هیج سابقه بیمه‌ای نداشتید، حق انتخاب دارید! می‌توانید دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل و حداکثر حقوق مصوب شورای عالی کار انتخاب کنید. حق‌بیمه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید به شرح زیر است :

*بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی ۱۲ درصد .
*بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴ درصد .
* بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی ۱۸ درصد .
…………………………………….

میزان حق بیمه زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

حق بیمه زنان خانه دار در سال ۱۴۰۰ با توجه به فرمول زیر محاسبه می شود:

حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ به مدت یک ماه (۳۱ یا۳۰ روزه) * نرخ انتخابی سهم بیمه شده = مبلغ حق بیمه برای یک ماه
حداقل دستمزد روزانه در سال به چه صورت است؟ حداقل دستمزد روزانه به صورت هر ساله توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مشخص می شود. نرخ انتخابی سهم بیمه کاملاً اختیاری است و توسط خود فرد از بین سه گزینه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ انتخاب می‌شود . که در قسمت قبل به طور واضح توضیح دادیم.

بیمه زنان خانه‌دار چه پوشش هایی دارد؟

بیمه زنان خانه دار در سال ۱۴۰۰ هنوز هم در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی می باشد. هدف اجرای این بیمه تحت پوشش قرار گرفتن اکثریت و حفظ کرامت، امنیت و استقلال مالی زنان خانه‌دار و دختران ایران زمین است. پوشش های بیمه زنان خانه دار بر اساس نوع بیمه مشخص می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان