گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بیمه تعاون

بررسی وضعیت مالی شرکت بیمه تعاون

علی سوری، اختصاصی صفحه اقتصاد: بیمه تعاون در ماه‌های اخیر شرایط مطلوبی را به لحاظ مالی رقم‌زده است. توانست افزایش حق بیمه تولیدی 25 درصد.

بررسی وضعیت مالی شرکت بیمه تعاون

علی سوری، اختصاصی صفحه اقتصاد : بیمه تعاون در ماه‌های اخیر شرایط مطلوبی را به لحاظ مالی رقم‌زده است. این شرکت توانست علاوه برافزایش حق بیمه تولیدی 25 درصد به‌طور ماهانه، بهبود نسب‌های خسارت، افزایش موجودی نقد، جمع حقوق مالکانه شرکت را که داده بنیادی برای تحلیل‌گران است را افزایش دهد.

بیمه تعاون در مردادماه امسال مجموع حق بیمه تولیدی شرکت بیمه تعاون به مبلغ چهار هزار و 574 میلیارد ریال رسید. شرکت بیمه تعاون به‌طور میانگین در سال جاری ماهانه حدود 25 درصد رشد را تجربه کرده است. در تیرماه امسال شرکت 3 هزار و 656 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده بود.

کاهش نسبت خسارت

نسبت خسارت شرکت بیمه تعاون در سال جاری از 47 درصد بیشتر نشد. این در حالی است که در سال گذشته همواره نسبت خسارت شرکت بالای 65 درصد بود. در فروردین امسال نسبت خسارت شرکت حدود 43 درصد، اردیبهشت حدود 47 درصد، خردادماه 45 درصد ، تیرماه 46 درصد و در مرداد امسال به 47 درصد رسید. این نوسان در صنعت بیمه روال عادی بوده و نشان از پرداخت به‌موقع خسارت به مشتریان است. اما رقم زیر 50 درصد برای نسبت‌های خسارت بیمه بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

موجودی نقد مناسب

موجودی نقدی بیمه تعاون در آخرین گزارش صورت‌های مالی شرکت اعلام شد که شرکت دارای یک هزار و 995 میلیارد ریال موجودی نقد در خردادماه امسال بود که 12 درصد از کل دارایی شرکت را شکل داده است.

موجودی نقدی از آن روی برای هر شرکتی و هر ترازنامه‌ای مهم است که موجودی نقد بالا، اجازه پرداخت بدهی‌ها، سرمایه‌گذاری مجدد در شرکت، بازگرداندن پول به سهامداران، پرداخت هزینه‌ها و ایجاد حائلی در برابر چالش‌های مالی آینده را می‌دهد در حقیقت، جریان نقدی شرکت تعاون در دوره ماهانه با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. در اسفند 1399 رقم موجودی نقدی شرکت تنها 3درصد از کل دارایی شرکت را تشکیل می‌داد. در اسفند 1400 معادل 22 درصد از کل دارایی را موجودی نقدی تشکیل می‌داد و در سه‌ماهه ابتدایی امسال تنها 11 درصد از دارایی شرکت را موجودی نقد تشکیل می‌دهد که با توجه به گذشت سه ماه از سال و مدیریت نقدینگی، نشان از توجه شرکت به کاهش ریسک‌های احتمالی شرکت دارد. جریان نقدی برای تعیین کیفیت درآمد شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد که یعنی، دارایی‌های شرکت چقدر نقد شونده است که می‌تواند نشان‌گر این باشد که آیا شرکت می‌تواند در صورت نیاز برای ایفای تعهدات جاری خود در کمترین زمان ممکن از این دارایی‌ها استفاده کند یا خیر؟

جمع حقوق مالکانه

در هر ترازنامه‌ای دو بخش بدهی و دارایی وجود دارد. اگر در بخش بدهی وزن بدهی‌های پرداختنی شرکت بالا باشد نشان از مشکلات شرکت دارد. در خردادماه امسال کل بدهی‌های پرداختی بیمه تعاون به 14 درصد رسید که رقمی مناسب برای هر شرکتی است. همچنین 35 درصد از رقم بدهی شرکت به حقوق مالکانه شرکت اختصاص داشت که به رقم پنج هزار و 96 میلیارد ریال رسیده و به لحاظ حرفه‌ای برای سهامداران عمده شرکت مناسب بوده و ارزش‌های ویژه شرکت را نشان می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان