گزارش؛

کاهش هزینه‌های تولید و مخاطرات زیست‌محیطی زنجیره فولاد با موقعیت استراتژیک فولاد اقلید

به گزارش صفحه اقتصاد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال اجرای هفت پروژه در قالب پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران است، پروژه‌هایی که از اهمیت بیشتری

کاهش هزینه‌های تولید و مخاطرات زیست‌محیطی زنجیره فولاد با موقعیت استراتژیک فولاد اقلید
مجموعه فولاد اقلید پارس با فاصله یکسان از چهار مرکز استان شامل شیراز، یزد، اصفهان و یاسوج هم در تامین مواد اولیه خود و هم در تامین مواد اولیه صنایع بالادستی نقش موثرتری خواهد داشت و علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید در زنجیره فولاد به خاطر دسترسی به سیستم حمل‌ونقل ریلی مخاطرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش صفحه اقتصاد ، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال اجرای هفت پروژه در قالب پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران است، پروژه‌هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به سایر پروژه‌های در دست اجرای این هلدینگ برخوردار هستند و قرار است با بهره‌برداری از آنها هزاران فرصت شغلی ایجاد شود. یکی از این پروژه‌ها که در استان فارس در حال اجرا است، پروژه فولاد اقلید پارس است.

شرکت فولاد اقلید پارس در ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ با هدف احداث یک واحد احیای مستقیم (تولید آهن اسفنجی) در شهرستان اقلید استان فارس در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی چادرملو و بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به ترتیب با ۵۱، ۳۰ و ۱۹ درصد سهامداران شرکت فولاد اقلید پارس هستند.

سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی؛ بهره برداری تا ۱۴۰۴

در ۲۸ خرداد ماه امسال قرارداد احداث واحد احیای مستقیم شرکت فولاد اقلید پارس امضا شد. براساس این قرارداد شرکت ایریتک که هم سهامدار شرکت فولاد اقلید پارس است و هم پیمانکاری احداث واحد احیای مستقیم آن را عهده دارد، متعهد به احداث یک واحد ۱.۱ میلیون تنی احیای مستقیم در اقلید شد.

زمان‌بندی اجرای پروژه فولاد اقلید پارس ۳۶ ماهه تعیین شده که شامل ۳۳ ماه احداث و ۳ ماه راه‌اندازی است. با این حال مدیرعامل وقت ایریتک گفت که در صورت مهیا شدن شرایط لازم، امکان رسیدن ظرفیت تولید این واحد به ۱.۲ میلیون تن و کاهش مدت زمان اجرای این پروژه به ۳۰ ماه نیز وجود دارد. با این حساب پروژه فولاد اقلید پارس قرار است تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

از سوی دیگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه (سنگ آهن) در پروژه فولاد اقلید پارس حضور دارد و سهامدار این پروژه محسوب می‌شود.
میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای اجرای پروژه فولاد اقلید پارس حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که قرار است بخشی از آن از طریق تسهیلات بین‌المللی و بخشی دیگر از طریق سهامداران شرکت تامین شود.

تضمین تامین آب

در همین حال تمهیداتی نیز برای تامین آب موردنیاز این پروژه پس از بهره‌برداری اندیشیده شده است. در این راستا تفاهم‌نامه خرید پساب بین شرکت فولاد اقلید پارس و آبفای استان فارس امضا شده است. براساس این تفاهم‌نامه، آبفای شهرستان ۶۰ لیتر بر ثانیه از ۱۴۰ لیتر بر ثانیه خروجی پساب خود را به فولاد اقلید پارس می‌فروشد.

مهر ماه امسال نیز رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان اقلید اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد از منازل مسکونی در این شهرستان به شبکه فاضلاب شهری متصل هستند و با این ‌وجود امکان اختصاص یک انشعاب ۷۰ لیتر بر ثانیه از فاضلاب شهری برای شرکت فولاد اقلید پارس وجود دارد.

در همین حال قرار است شرکت فولاد اقلید پارس در تصفیه‌خانه اقلید ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند تا آب به صورت تصفیه شده به سمت کارخانه ارسال شود. همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه انتقال آب خلیج فارس که در فاز سوم آن، آب خلیج فارس به سمت شیراز و اصفهان خواهد آمد، این آب به سمت اقلید نیز خواهد آمد تا مورد استفاده کارخانه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس قرار بگیرد.

موقعیت استراتژیک احداث کارخانه

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس گفت: این مجموعه فولادی با فاصله یکسان از چهار مرکز استان شیراز، یزد، اصفهان و یاسوج هم در تامین مواد اولیه خود و هم در تامین مواد اولیه صنایع بالادستی نقش موثرتری خواهد داشت و علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید در زنجیره فولاد به خاطر دسترسی به سیستم حمل‌ونقل ریلی، مخاطرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

رضا شریفی، مدیرعامل فولاد اقلید با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی به خاطر ظرفیت‌ بالا و هزینه‌های کمتر، مناسب‌ترین روش برای جابه‌جایی مواد و محصولات معدنی در کشور محسوب می‌شود، افزود: از آنجا که پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید دسترسی آسانی به خط راه‌آهن یزد ـ شیراز و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور دارد، به ‌راحتی می‌تواند مواد اولیه خود را از چهار مرکز استانی که فاصله یکسانی از آ‌نها دارد تهیه و همچنین مواد اولیه صنایع بالادستی خود را نیز با قیمت پایین‌تری تامین کند.

وی گفت: شهرستان اقلید با چهار مرکز استان، شیراز، یزد، اصفهان و یاسوج فاصله یکسانی دارد که به این خاطر می‌تواند از صنایع پایین‌دست زنجیره فولاد با قیمت پایین‌تری گندله خود را تامین و به صنایع بالادست خود، آهن اسفنجی مقرون‌به‌صرفه تری را بفروشد.

وی همچنین به مساله هدررفت مواد در فرآیند حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: بطور میانگین حدود ۵ تا ۷ درصد از مواد معدنی که با زحمت و هزینه‌های فراوان، استخراج، فرآوری و تهیه‌ شده‌اند، به دلیل مکانیزه نبودن سیستم‌ حمل و انبار در فرایند جابه‌جایی از دست می‌رود که این عدد در کنار هزینه‌های سوخت، ترابری و جاده، حاشیه سود و قدرت رقابت را کاهش و علاوه بر آن مخاطرات زیست‌محیطی را نیز افزایش می‌دهد. با توجه به این موارد می‌توان گفت پروژه آهن اسفنجی اقلید علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و پایین آوردن قیمت تمام ‌شده در زنجیره فولاد کشور، مخاطرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس تاکید کرد: فولاد اقلید به اهمیت مسائل زیست ‌‌محیطی با رویکرد آینده‌‌پژوهی در تولید و تجارت فولاد اهتمام جدی دارد که می‌تواند فرآیندهای تولید و توسعه این واحد فولادی را از مسیر تولید فولاد سبز به همراه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان