گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از وضعیت شرکت های هواپیمایی

نقش مدیریت جهادی در کنترل بحرانهای جاری صنعت هوانوردی کشور

شرکت های هواپیمایی فعال کشور در طول سالهای اخیر با بحران‌های عمیقی از جمله تحریم‌های ناجوانمردانه، فرسودگی ناوگان، هوانوردی

نقش مدیریت جهادی در کنترل بحرانهای جاری صنعت هوانوردی کشور

مدیریت جهادی مکمل و رمز موفقیت مدیریت تخصصی است. در صنعت هوانوردی کشور مدیران جهادی این نقش را در جهت تسریع انجام وظایفی چون برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی، سازمان‌دهی، کنترل و رهبری و توسعه منابع انسانی بکار می‌گیرند.

شرکت های هواپیمایی فعال کشور در طول سالهای اخیر با بحران‌های عمیقی از جمله تحریم‌های ناجوانمردانه، فرسودگی ناوگان، افزایش سرسام آور نرخ ارز، کمبود نقدینگی، نارضایتی منابع انسانی و همه گیری ویروس کووید ۱۹ روبرو بوده اند. بسیاری از ایرلاین ها به اصطلاح با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و با کمک‌های بعضا وعده داده شده دولتی توانسته اند خود را سرپا نگاه دارند. در این میان چند ایرلاین با وجود تمامی مشکلات پیش رو توانسته اند با معضلات کمرشکن اقتصادی مقابله و شرکت هواپیمایی خود را از ضرردهی دور نگاه دارند و حتی به سود نیز دست یابند.

از جمله این ایرلاین ها، شرکت هواپیمایی قشم ایر است که در دهه هشتاد با ۱۷ فروند هواپیما یک شبه تبدیل به یکی از داراترین و موفق ترین شرکتهای هواپیمایی ایران شد. ولی پس از دستگیری بابک زنجانی و چندین بار انتقال مالکیت شرکت بین وزارتخانه های مختلف، این شرکت دچار بحران گردید. بطوریکه بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ اعلام کرد قشم ایر دچار ضرر ۱۱۰ میلیاردی شده است و کمیسیون اصل ۹۰ گزارش تخلفات این زیاندهی را به مراجع ذیصلاح ارسال کرده است.
یکی از دلایل زیاندهی این شرکت هواپیمایی، تغییر مکرر مدیرعامل های شرکت و دخالت‌های غیر متخصصین در امور اداره این شرکت هواپیمایی بود.

تقریبا یکسال بعد از گزارش زیاندهی این شرکت هواپیمایی کاپیتان حسن قاسمی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۸ به عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هواپیمایی این شرکت منصوب شد.

در اسفند ۱۳۹۸، تعداد هواپیماهای فعال شرکت این هواپیمایی ۲ فروند ایرباس A300-600، یک فروند ایرباس A320، دو فروند فوکر F100 و 2 تا 3 فروند AVRO-RJ100 بود.

با ورود قاسمی به این شرکت و پیگیری‌های مستمر وی پیرامون بازگشت ناوگان زمینگیر این شرکت به خط پروازی قشم‌ایر، تعداد ناوگان ارباس A300-600 فعال شرکت به 4 فروند و تعداد ایرباس A320 به 2 فروند رسید.
لازم به ذکر است از دیگر اقدامات کاپیتان قاسمی ، تغییر و یکسان سازی رنگ آمیزی هواپیماهای این شرکت بود. هواپیمای ایرباس A306 این شرکت به رجیستر EP-FQK که از بدو ورود به ناوگان قشم ایر رنگ آمیزی شرکت هواپیمایی پیشین خود (سعودی ارلاینز) را داشت تغییر کرد. همچنین کلیه هواپیماهای فوکر 100 و ایرباس 320 و AVRO-RJ نیز به ترتیب در چک‌های سنگین خود تغییر کردند.

صنعت هوانوردی

صنعت هوانوردی

همچنین در ابتدای سال 1400 قراردادی با شرکت هواپیمایی ماهان بسته شد که طی آن یک فروند ایرباس A320 قشم ایر به رجیستر EP-FQQ که از ابتدای ورود به ایران در سال 1391 به عنوان انبار قطعه ناوگان 320 این شرکت مورد استفاده قرار گرفت، با انجام چک سنگین تا پایان سال به خط پروازی بازگردد.

گفتنی است نصب سامانه تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره‌ای بر روی ایرباس A320 این شرکت به رجیستر EP-FQR و یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A300-600 از جمله رويدادهای مهم ناوگان قشم ایر، بود که نبود آن سبب جلوگیری از پروازهای بین المللی این هواپیما به فرودگاهی از جمله دوبی شده بود.

این شرکت طی بازرسی‌های سافا در پروازهای در منطقه "یورو کنترل" بواسطه داشتن مجوز TCO در بازرسی‌ها و تعیین نمره، کمترین فایندینگ (ایراد فنی هواپیما) را داشته، به طوریکه شاخص SSI این شرکت در سال گذشته 0/4 بوده که حتی در میان سایر شرکتهای خارجی نیز عدد بسیار پایینی است که نشان از برنامه ریزی مدون و تعمیرات مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

همچنین در اربعین سال جاری این ایرلاین رکورد دار بالاترین جا به جایی زائرین اربعین حسینی شد. این شرکت با جابجایی 34355 زائر، بیش از نیمی از زایران اربعین را در مسیر تهران به نجف اشرف و بالعکس جابجا نمود.
مضافا اینکه در اردیبهشت امسال ایرلاین قشم از طرف سازمان هواپیمایی کشوری در بین ۱۷ ایرلاین داخلی، به عنوان ایمن ترین ایرلاین شناخته شده است.
اینجاست که نقش تکمیلی و ضروری مدیریت جهادی بر مدیریت تخصصی نمایان گردیده و موجب توسعه و موفقیت صنعت هوانوردی با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم ها می شود.
چراکه صنعت هوایی و هوانوردی کشور یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می رود که نقش بسیار موثری در توسعه و رونق کشور دارد بنابراین باید با استفاده از مدیران کارآمد این صنعت را همانند سایر بخش ها سرپا نگه داشت.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان