صفحه اقتصاد بررسی می کند:

صنعت شوینده در معرض بحران بزرگ

در ایران ده‌ها شرکت تولید کننده مواد شونده وجود دارند که در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند.

صنعت شوینده در معرض بحران بزرگ

اختصاصی صفحه اقتصاد : در ایران ده‌ها شرکت تولید کننده مواد شونده وجود دارند که در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند اما از سوی دولت و مبادی ذی ربط کمتر به مشکلات آنها پرداخته شده است.
بر اساس این گزارش، مشکلاتی از قبیل نقدینگی، افزایش هزینه ها و گران شدن مواد اولیه از جمله موضوعاتی است که این صنعت درگیر آن است. این در حالی است که در حال حاضر به دلیل دوران کرونا صنعت شوینده در دنیا یکی از پربازده ترین صنعت است و سالانه سود بالایی را نصیب سهامداران و صاحبان خود می کند اما در ایران وضعیت به گونه ای دیگر است.
مشکلات زیادی سر راه تولید کنندگان است. باید در این جا از قاچاق در این صنعت نیز سخن گفت اغلب فروشگاه ها و حتی داروخانه ها به دلیل اینکه از مالیات فرار کنند از کالاهای بدون فاکتور استفاده می کنند به همین دلیل قاچاق در این صنعت به وفور در ایران یافت می شود.
افزایش قیمت های جهانی مواد اولیه نیز از جمله مواردی است که سبب مشکلاتی برای این صنعت شده است. در صنعت شوینده نیز روغنی های مصرفی افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت روغن های مصرفی صنایع مانند صنعت شوینده سبب تحمیل زیان بسیاری به این صنایع شده است.
از طرف دیگر، بر اساس گزارش های مرکز آمار نرخ تورم بالاتر از 40 درصد است حال آنکه تورم بخش تولید بعضا تا 70 رصد نیز می رسد. باید به این تورم افزایش حقوق 57 درصدی را نیز به آن افزود که این دو عامل هزینه های بالایی را به این صنعت تحمیل کرده و به زیان شرکت های بزرگ تولید کننده شوینده انجامیده است.
علاوه بر هزینه های حقوق و دستمزد، مواد اولیه به افزایش هزینه های انبارداری و حمل و نقل، افزایش قیمت حامل های انرژی و عدم دریافت هرگونه تعرفه و سوبسید از دولت نیز اشاره کرد.
اگر دولت از این صنعت حمایت نکند ممکن است که صنعت شوینده در ایران با بحران بزرگی مواجه شود و در نتیجه بهداشت کشور با مشکل مواجه می شود.

در حال حاضر حدود پنجاه هزار نفر در این بخش مشغول به کار می باشند که با احتساب مشاغل غیر مستقیم، این رقم به 430 هزار نفر می‌رسد، حمایت دولت، ارائه برخی از کمک های خاص و ممانعت از قاچاق و نیز تامین مواد اولیه می‌تواند به شدت اشتغال در این حوزه را بهبود بخشد. نکته جالب تر اینکه گردش مالی صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در کشور، به 2 و نیم میلیارد دلار می‌رسد. یعنی بخش بالایی از تولید ناخالص داخلی ایران بر عهده این صنعت است. لذا بحران در این صنعت سبب بحران در بخش های مختلفی می شود . مگر می شود صنعت شوینده ای در کشور با مشکلاتی مواجه شود و بحران سراغ کشوری نیاید؟ در دوران همه گیری ویروس کرونا مشخص شد که شوینده ها چه نقش حیاتی در دنیای امروز دارد. لذا جای آن دارد تا به این صنعت توجه ویژه ای صورت گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان