گفتگوی صفحه اقتصاد با محمدرضا حبیب زاده؛ کارشناس بازار سرمایه؛

شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده

در گفتگوی «صفحه اقتصاد» با محمدرضا حبیب زاده (کارشناس بازار سرمایه و صاحب نظر در حوزه تامین مالی)، وضعیت سوددهی شرکت فولاد مبارکه و نماد آن بررسی شد.

شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده

صفحه اقتصاد - شرکت فولاد مبارکه اصفهان ، بزرگ ترین شرکت فولادی ایران بوده و به نوعی به صورت هلدینگ فعالیت می کند. این شرکت، تعدادی شرکت مختلف را در زیر مجموعه خودش دارد. توان تولید فولاد خام این شرکت، قابل توجه بوده و حدود یک سوم فولاد خام ایران، در همین شرکت تولید می شود.

در گفتگوی « صفحه اقتصاد » با محمدرضا حبیب زاده ( کارشناس بازار سرمایه و صاحب نظر در حوزه تامین مالی )، وضعیت سوددهی شرکت فولاد مبارکه و ویژگی های این شرکت به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده فولاد کشور بررسی شده است.

*****

*در حوزه صنعت فولاد ایران، شرکت فولاد مبارکه بزرگ ترین ظرفیت تولید فولاد کشور را دارد و دومین شرکت بزرگ بورس تهران است. به نظر شما، این شرکت چه قابلیت هایی دارد که توانسته جایگاه دوم را در بورس کسب کند؟

-شرکت فولاد مبارکه، یکی از قطب های تولید کشور است. این شرکت، با مدیریتی که در زنجیره تامین داشته، در حوزه استخراج سنگ آهن هم، سرمایه گذاری هایی داشته است. این سرمایه گذاری ها در حوزه سنگ آهن، یک امنیت پایدار را به طور تقریبی برای شرکت فولاد مبارکه به وجود آورده است.

همچنین این شرکت، در حوزه تولید گندُله و آهن اسفنجی فعالیت دارد. شرکت فولاد مبارکه، زنجیره بخش تولید ورق های فولادی گرم، سرد و گالوانیزه را هم تکمیل کرده و این مدیریت صحیح زنجیره تامین باعث شده، این جایگاه را برای خودش حفظ کند.

محمدرضا حبیب زاده کارشناس بازار سرمایه و صاحب نظر در حوزه تامین مالی محمدرضا حبیب زاده کارشناس بازار سرمایه

*وضعیت شرکت های فولادی دیگر در مقایسه با شرکت فولاد مبارکه چگونه بوده که شرکت فولاد مبارکه توانسته در رتبه اول صنعت فولاد قرار بگیرد؟

-البته شرکت فولادی بزرگی مثل شرکت فولاد خوزستان، در بخش های دیگر فعالیت دارد و وارد زنجیره تامین بعد از شمش فولادی نشده. شرکت فولاد خوزستان در تامین مواد اولیه، به خوبی عمل کرده ولی به هر حال سیاست شرکت ها متفاوت است. شرکت فولاد خوزستان ترجیح داده در مرحله تولید شمش فولادی باشد.

شرکت فولاد خوزستان، برای خودش، برندی ایجاد کرده و شمش فولاد خوزستان، جزو برندهای دنیا محسوب می شود. با این حال، ظرفیت شرکت فولاد مبارکه از جنبه های مدیریتی باعث شد که به صورت تقریباً کامل وارد زنجیره تولید شود و در پایین دست صنعت تا مرحله ای که سود آوری خودش را تضمین می کند، جلو برود.

بعضی شرکت ها، در مناطق خوبی از نظر صادراتی تاسیس شده اند. این نوع شرکت ها، به طور خاص در جنوب کشور تاسیس شده و به آب های آزاد هم دسترسی دارند. در نتیجه، اگر این شرکت ها سیاست پایدار و مدیریت زنجیره تامین را داشته باشند، می توانند در سال های آینده، پیشرفت های خوبی را تجربه کنند.

*شرکت فولاد مبارکه در سال 1400، در حد 145 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشت که 88 درصد افزایش درآمد نسبت به درآمد سال 1399 بود. کُل سود ناخالص این شرکت در سال 1400 در حد 75 هزار میلیارد تومان بود و بابت هر سهم 170 تومان سود تقسیم کرد.

در سال های اخیر، افزایش قیمت جهانی سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی اتفاق افتاد. به نظر شما چقدر از افزایش درآمد شرکت فولاد مبارکه، ناشی از افزایش قیمت های جهانی بود؟

-افزایش قیمت جهانی، در این زمینه خیلی موثر بود. چرا که افزایش قیمت های جهانی، از نظر تبدیل ارزی درآمد حاصل از صادرات نقش داشته است. از طرفی، جنگ بین روسیه و اوکراین، باعث شد قیمت جهانی فولاد افزایش داشته باشد. هر چند که از نظر میزان تولید، می توان گفت افزایش تولید شرکت فولاد مبارکه اتفاق افتاده و سرمایه گذاری های قبلی این شرکت به مرحله برداشت رسیده است.

*در سال های قبل، شرکت فولاد مبارکه، سالیانه حدود 6 میلیون تُن فولاد تولید می کرد و الان به 10 میلیون تُن رسیده است.

-بله؛ همین طور بوده و سرمایه گذاری های شرکت فولاد مبارکه، جواب داده است. در زمانی که لازم بود شرکت فولاد مبارکه سرمایه گذاری کرد و تقریباً هر سال افزایش سرمایه داد. این سرمایه گذاری ها و عدم توزیع همه سود کسب شده شرکت، الان به نفع سهامداران این شرکت تمام شده. الان هم درآمد و سود بالایی کسب شده و به سهامداران سود خوبی می رسد.

شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده

*در حوزه داخلی، آیا افزایش قیمتی که در حوزه فولاد و محصولات فولادی اتفاق افتاد، می تواند 88 درصد افزایش درآمد سال گذشته شرکت فولاد مبارکه را توجیه کند یا این که احتمالاً افزایش تولید را باید به عنوان عامل اصلی در افزایش درآمد این شرکت مهم تر بدانیم؟

-به طور کلی، در مورد افزایش درآمد فولاد مبارکه، چند عامل، مهم است. آمار هم نشان می دهد که هم افزایش تولید اتفاق افتاده و هم افزایش قیمت جهانی و نرخ تبدیل درآمد ارزی به ریالی و جهش نرخ ارز، در این قضیه نقش داشته است.

*شرکت فولاد در مرداد 1401 افزایش سرمایه داد و سرمایه اسمی شرکت از 29 هزار میلیارد به 53 هزار میلیارد رسید. درآمد سال 1400 این شرکت 145 هزار میلیارد تومان بوده. درآمد این شرکت در 9 ماهه اول امسال یعنی تا پایان آذر 1401 به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در سال گذشته سرمایه شرکت 29 هزار میلیارد تومان بوده و درآمد شرکت 145 هزار میلیارد تومان بوده است. در حد 75 هزار میلیارد تومان سود ناخالص داشته و نهایتاً 50 هزار میلیارد تومان سود خالص بین سهامداران هم توزیع شده. با این اوضاع، خرید سهام شرکت فولاد مبارکه، برای معامله گران بازار جذاب بوده است؟

-ویژگی جالب شرکت فولاد مبارکه، رشد پایدار آن بوده و نشان داده که تمام حقوقی های بازار سرمایه، درگیر این سهم هستند. وقتی که می خواهند از بازار حمایت شود، روی این سهم مانور می دهند. حتی می شود گفت خیلی از اهالی بازار سرمایه، درگیر این سهم هستند و البته نه فقط به خاطر قیمت و سودی که می دهد.

در مورد شرکت فولاد مبارکه، می توانم بگویم سود به دست آمده از هر سهم این شرکت، یک سرمایه گذاری هست و این شرکت همواره نسبت قیمت به درآمد، جذاب داشته است. بخشی از بازار سرمایه، به خرید سهام این شرکت به عنوان یک سرمایه گذاری فیکس نگاه می کند.

ویژگی هایی که نماد فولاد مبارکه دارد، همواره باعث شده بخش زیادی از بازار و به طور خاص حقوقی ها، نظر مثبتی نسبت به سهام این شرکت داشته باشند. در این میان، می توان گفت که چه حقوقی هایی مثل صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و چه حقوقی هایی مثل صندوق های بازنشستگی، همیشه به سهام شرکت فولاد مبارکه، به عنوان قسمت اطمینان بخش پرتفوی (سبد سهام) خودشان، یک نگاه ویژه دارند.

*در سال 1401، افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه انجام شده و این شرکت در 9 ماهه اول امسال فقط 115 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. این شرکت فقط 10 درصد در 9 ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، افزایش درآمد داشته است.

بالاخره صرفاً 10 درصد افزایش درآمد امسال نسبت به افزایش 88 درصدی درآمد سال گذشته اتفاق افتاده است. آیا یک بخش از کم شدن شدت افزایش درآمد فولاد مبارکه، به عامل کاهش قیمت جهانی برمی گردد؟

-بله؛ یک بخش به همین موضوع برمی گردد.

*چشم انداز جهانی بازار در مورد سنگ آهن و فولاد چگونه هست که بشود آن را به وضعیت شرکت فولاد مبارکه تعمیم داد؟

-اخیراً ورق فولادی که شرکت فولاد مبارکه صادر کرد، یک مقدار بالاتر از قیمت ورق فولادی کشورهای ترکیه و اوکراین بود. به نظرم، شرایط شرکت فولاد مبارکه، پایدار است. اگر در دنیا دامپ خاص یا اتفاق خاصی نیفتد، همین شرایط فعلی و همین حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه حفظ می شود. در آخرین معامله ای که در بورس کالا انجام شد قیمت ورق فولاد مبارکه، بالاتر از قیمت های جهانی بود. یک مقدار از این بالاتر بودن قیمت، باید تعدیل شود.

شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده

*وضعیت شرکت فولاد مبارکه نسبت به رقبای جهانی آن چگونه است؟

-تا جایی که می دانم محصول خاص شرکت فولاد مبارکه، ورق گالوانیزه بوده و مدل های قلع اندود آن صادراتی است. بقیه محصولات فولاد مبارکه در داخل کشور مصرف می شود. فولاد مبارکه، از نظر کیفیت تولید و کیفیت محصول، وضعیت خوبی دارد و جایگاه خودش را در بازار جهانی پیدا کرده است. به همین دلیل، نگرانی از این جهت وجود ندارد.

*پیش بینی شده با وضعیت درآمد 9 ماهه اول سال 1401، کل درآمد امسال شرکت فولاد مبارکه به 160 هزار میلیارد تومان برسد. همین مقدار پیش بینی شده، باز نشان دهنده 10 درصد افزایش درآمد سال 1401، نسبت به درآمد سال 1400 است.

آیا با توجه به وضعیت بازارهای جهانی، این مقدار درآمد تا پایان سال 1401، قابل افزایش نیست و نمی تواند به 88 درصد افزایش درآمد سال قبل نزدیک شود؟

-فعلاً که شرایط بازار، به صورت پایدار بوده و بنده، عواملی را برای بر هم خوردن تعادل فعلی بازار نمی بینم.

*بعد از حمله روسیه به اوکراین و شروع تحریم های اروپا و آمریکا علیه روسیه، گفته می شد که روسیه فولاد صادراتی خودش را با تخفیف به آسیا صادر می کند. آیا در ماه های گذشته، دقیقاً چنین اتفاقی رخ داد و روسیه توانست بازارهای ایران را در حوزه فولاد، در اختیار بگیرد یا نه؟

-دو بازیگر اصلی صنعت فولاد، کشورهای روسیه و اوکراین هستند. حتماً تغییرات ژئوپولتیکی که اتفاق افتاده، روی بازار ایران هم تاثیر گذاشته است. برآورد من این است که این اتفاق افتاد. هر چند که باید اطلاعات دقیق تر را از واحدهای بازرگانی این شرکت سوال کنید.

*در سال گذشته 88 درصد افزایش درآمد در شرکت فولاد مبارکه اتفاق افتاد و به هر سهم 170 تومان سود نقدی داده شد. در سال 1401 که فقط 10 درصد افزایش درآمد محقق می شود، این شرکت نمی تواند در حد سود تقسیم سود سال گذشته، باز سود تقسیم کند؟

-شرایط سال 1401، یک مقدار شرایط خاصی بود و کاهش و قطع برق و گاز صنایع عواملی هستند که در حوزه تولید و فروش اثر گذاشته است. این وضع، حتماً اثر خودش را در سود شرکت نشان می دهد.

*هزینه ها که افزایش پیدا کرده، چقدر تاثیر می گذارد؟

-به طور کلی، عوامل مختلف تاثیر می گذارد و فولاد مبارکه، افزایش سرمایه هم داده است. وقتی افزایش سرمایه داده می شود، هر سهم از نظر ریالی، عددش کوچک تر می شود هر چند جمع مبلغ آن چندان متفاوت نیست.

شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده شرکت فولاد مبارکه، سوددِهی سالیانه و چشم انداز آینده

*کل درآمد امسال فولاد مبارکه نسبت به سال 1400 ، افزایش شدیدی نخواهد داشت. در این حالت، ممکن است اتفاق خاصی در مورد سهام این شرکت رخ بدهد؟

-سهم فولاد مبارکه، از جنسی است که بیش تر نگاه فیکس به آن وجود دارد و در پرتفوی شرکت های مختلف قرار دارد، یعنی با همان مدل نسبت قیمت به درآمد ساده به آن نگاه می کنند.

*یعنی دارندگان سهام شرکت فولاد مبارکه، سهام این شرکت را برای سال های متمادی حفظ می کنند؟

-برآورد این است چون سرمایه گذاران عمده که حقوقی ها هستند این سهام را دارند. حتی می شود از سهام فولاد مبارکه به عنوان لنگر سهام، یاد کرد. شرکت فولاد مبارکه، همواره از نظر توزیع سود، یک سود معقول دارد. جمع بندی بنده، این است که همه نسبت به این سهم، نظر مثبت دارند.

*قیمت هر سهم فولاد مبارکه در ماه های قبل بیش از یک هزار تومان بود و بعد از افزایش سرمایه در مرداد 1401، قیمت هر سهم به 540 تومان کاهش پیدا کرد. بعد از افزایش ها و کاهش های نسبتاً زیاد قیمت سهام فولاد مبارکه در کانال های 500 تومان و 600 تومان، الان قیمت هر سهم فولاد مبارکه در محدوده 646 تومان قرار دارد.

برخی تحلیلگران بازار می گویند قیمت 650 تومان یک مقاومت بوده و این قیمت 650 تومان سقف کانال صعودی بلند مدت است. بر این اساس، این تحلیلگران پیش بینی می کنند کاهش قیمت و اصلاح قیمت اتفاق می افتد. با توجه به وضعیت نرخ دلار و تورم، جنابعالی فکر می کنید قیمت سهام این شرکت افزایش پیدا کند، یا این که احتمالاً قیمت این سهم، به سطوح پایین تر از مقدار فعلی خواهد رفت؟

-من الان به نمودار قیمت فولاد مبارکه دسترسی ندارم ولی ویژگی های سهم، محدود به رفتار تکنیکال نیست. معمولاً سهام شرکت فولاد مبارکه به خاطر نقد پذیری سهم و قابل اتکاء بودن سهم در سال های اخیر، در پرتفوها حفظ می شود. این نوساناتی که اتفاق می افتد، از نظر حقوقی ها چندان نکته مهمی نیست. به هر حال، این سهم، نوسانات زیادی ندارد و رشد پایدار خودش را از نظر سود توزیعی دارد. در مجموع، نظر من در مورد این سهم مثبت است.

*جنابعالی کاهش قیمت سهام این شرکت را نمی بینید و افزایش قیمت آن را در آینده پیش بینی می کنید؟

-قیمت این سهم، نوسان می کند، اما سود سالیانه این شرکت است که اهمیت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان