فعالیت های مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا براساس محیط زیست؛

حرکت در مسیر توسعه پایدار و اقتصاد سبز

صفحه اقتصاد - مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا یکی از مجتمع های پتروشیمی کشور است که طی سال های گذشته عملکرد بسیار مثبتی داشته است. توسعه پایدار بوعلی سینا

حرکت در مسیر توسعه پایدار و اقتصاد سبز

صفحه اقتصاد - مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا یکی از مجتمع های پتروشیمی کشور است که طی سال های گذشته عملکرد بسیار مثبتی داشته است. محصولات شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در داخل کشور به شرکت های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، شهید تندگویان، امیر کبیر، پارس و کارون ارسال می شود و مقصد صادراتی آن نیز کشور های حوزه خاورمیانه و کشور های آسیای جنوب شرقی است.

چشم انداز این مجموعه بر مبنای شرکتی سبز با تولیدی ایمن، پایدار و اقتصادی با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش و توانمند سازی نیروی انسانی است.

این مجتمع با تولید محصولات آروماتیکی با کیفیت جهانی نیاز بازار داخل و خارج کشور را با تکیه بر منابع انسانی توانمند تامین کرده و با ارایه ارزش افزوده برای منافع همه ذینفعان به منظور افزايش درآمد ناخالص ملي و بهبود رفاه اجتماعي در راستای توسعه پایدار تلاش می کند.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36 هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. این مجتمع، سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران است که عملیات اجرایی آن در فروردین ماه 1380 آغاز شد و واحدهای تولیدی آن در سال 1383 راه اندازی شد.

محصولات استراتژیک پتروشیمی بوعلی سینا

بوعلی سینا 5 محصول استراتژیک دارد. این محصولات شامل بنزن، گاز مایع (LPG)، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا و رفرمیت با اکتان +98 است.

بنزن با ظرفیت 180 هزار تن در سال برای مصارف استایرن مونومر و LAB تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

گاز مایع (LPG) این دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها با ظرفیت 40 هزار تن در سال برای مصارف خوراک واحد های الفین، در مجتمع پتروشیمی بوعلی تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

برش سبک نفتا یک مایع هیدروکربنی است که برای مصارف خوراک واحد های الفین با ظرفیت 350 هزار تن در سال تولید و به بازار داخلی و خارجی می شود.

برش سنگین نفتا نیز مایع هیدروکربنی است که با ظرفیت 499 هزار تن در سال برای مصارف سوخت، نفت سفید، LAB و حلال های صنعتی در مجتمع پتروشیمی بوعلی تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

رفرمیت با اکتان +98 با ظرفیت 700 هزار تن در سال برای مصارف سوخت یورو 4، سوپر و معمولی تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

پتروشیمی بوعلی سینا بر اساس توسعه پایدار فعالیت می کند.

در سال 1389 شرکت ملی صنایع پتروشیمی اولین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی را برگزار کرد که پتروشیمی بوعلی سینا در اولین دوره مفتخر به دریافت جایزه اهتمام به سرآمدی شد.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با تشکیل تیم های تعالی سازمانی در حوزه های رهبری،‌ استرات‍ژی، منابع و شرکاء، فرآیندها و جامعه توانست در راستای آرمان سازمان مدارج ترقی را طی کند. این مجتمع در سال 1393 مفتخر به دریافت تقدیر نامه پنج ستاره و در سال 1394 کسب تندیس بلورین از دبیرخانه پنجمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی شد.

افزایش 98 درصدی سود عملیاتی پتروشیمی بوعلی سینا

به تازگی مدیرمالی پتروشیمی بوعلی‌سینا از سودآوری در ۹ ماه امسال خبر داد. محمد رحیمی‌پور با اشاره به عملکرد این مجتمع آروماتیکی در ۹ ماه سپری ‌شده 1401 اظهار کرد: در این مدت سود «بوعلی» نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۱ درصد و سود عملیاتی بیش از ۹۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.

او تولید پایدار، مستمر و بدون حاشیه را از عوامل موفقیت شرکت دانست و افزود: در این مدت تولید مجتمع نسبت به دوره مشابه پارسال با بیش از ۶ درصد افزایش همراه بوده و شرکت بیش از ۳۴ درصد ظرفیت در ۹ ماهه رشد تولید داشته است.

مدیر مالی پتروشیمی بوعلی سینا در ادامه ارائه گزارش ۹ ماهه خود با اشاره به وضع فروش پتروشیمی‌ بوعلی‌سینا یادآور شد: در ۹ ماه امسال فروش شرکت نسبت به دوره مشابه پارسال ۸۸ درصد افزایش داشته است.

رحیمی‌پور به‌منظور اطلاع سهامداران افزود: پس از افزایش سرمایه شرکت، سود هر سهم بر اساس سرمایه جدید و تعداد سهام جدید محاسبه شده است.

پتروشیمی بوعلی سینا در مسیر تحقق شرکت سبز با تولیدی ایمن، پایدار و اقتصادی

پتروشیمی بوعلی سینا

پتروشیمی بوعلی سینا

رئیس اداره محیط زیست شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به جاری‌سازی سیستم مدیریت زیست محیطی، چشم‌انداز شرکت برای رسیدن به صنعت سبز و حفاظت محیط زیست را اصلی‌ترین هدف این مجتمع برشمرد.

قاسم حمید در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با اشاره به اقدام‌های انجام‌ شده از سوی این شرکت به ‌منظور حفظ و صیانت از محیط زیست اظهار کرد: سیاست‌های خود را در پنج دسته کنترل آلاینده‌های هوا، کنترل کیفیت آب و پساب، مدیریت پسماندها، مدیریت منابع و انرژی و مسئولیت‌های اجتماعی تعریف کرده‌ایم و تاکنون اقدام‌های قابل توجهی در این بخش‌ها انجام شده است.

وی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده در حوزه کنترل آلاینده‌های هوا گفت: اجرای ۲۰ پروژه در واحدهای عملیاتی که به کاهش فلرینگ از ۶.۱۱ درصد در سال ۹۶ به ۴.۱۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ منجر شده است بخشی از اقدام‌های انجام‌شده در این بخش است که تا رسیدن به نتیجه مطلوب و سیاست اصلی به استمرار آن تأکید داریم.

رئیس اداره محیط زیست شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به بهره‌گیری از فناوری‌های نو در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا تصریح کرد: هم‌اکنون مدیریت آلاینده‌های هوا از طریق نشت‌یابی احتمالی با دستگاه‌های مخصوص از جمله phochek انجام می‌شود، همچنین این مجتمع آلاینده ‌های هوا را به‌صورت روتین از طریق آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست پایش می‌کند و پروژه نصب سیستم‌های پایش آنلاین دودکش‌های واحد آروماتیک نیز در حال اجرا بوده و تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته است.

قاسم حمید مدیریت پسماندها را از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این شرکت دانست و با تأکید بر مدیریت آلایندگی ناشی از پسماندها اظهار کرد: این شرکت با هدف مدیریت آلایندگی ناشی از پسماندها و همسو با ضوابط قانون مدیریت پسماندها، ضمن به حداقل رساندن زمان ماند پسماندهای فرآیندی، میزان بازیافت پسماندهای فرآیندی خود را از ۹۰ درصد در سال ۹۶ به ۹۹.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسانده و با هدف شفافیت، همه امور مربوط به پسماندها از طریق سامانه جامع محیط زیست کشور صورت داده است.

وی کنترل کیفیت آب و پساب مجتمع را از دیگر مسائل پراهمیت مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا دانست و افزود: مجتمع همه پساب‌های بهداشتی و صنعتی خود را برای تصفیه به تصفیه‌خانه شرکت فجر انرژی خلیج فارس ارسال می‌کند و به‌منظور اطمینان از در محدود بودن پارامترهای پساب، به‌صورت روزانه از پساب‌های مجتمع نمونه‌گیری می‌کند و در آزمایشگاه مجتمع تست‌های لازم را روی آن انجام می‌دهد.

رئیس اداره محیط زیست شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در ادامه با اشاره به توجه این شرکت به زیست‌بوم بندرماهشهر و حفاظت از خوریات تأکید کرد: این مجتمع هیچ‌گونه تخلیه پساب آلوده به محیط‌های پذیرنده نداشته و لایروبی به‌صورت مکانیزه حوضچه پساب صنعتی برای نخستین بار از سوی دستگاه جنتکس در منطقه انجام‌ شده است.

قاسم حمید پیش از تشریح اقدام‌های انجام‌شده در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، مدیریت منابع و انرژی را از دیگر سیاست‌های مجتمع معرفی کرد و گفت: این مجتمع ضمن استقرار واحد مدیریت انرژی، موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ISO-50001 شده و تاکنون پروژه‌های گوناگونی در زمینه کاهش یوتیلیتی (گاز سوخت، نیتروژن، برق، بخار و هوای ابزار دقیق) انجام شده است.

وی اهدای خطوط لوله به اداره منابع طبیعی برای آب‌رسانی به طرح‌های مقابله با ریزگردها، اهدای ۳۰۰۰ نهال مثمر و گلدان به شهرستان ماهشهر، کاشت ۱۲ هزار نهال حرا در خور غزاله، پروژه کاشت ۱۰ هزار نهال حرا در پهنه معرفی‌شده سازمان محیط زیست، پاکسازی خور و حاشیه دریاچه نمک در روز زمین پاک، کاشت نهال نخل در باغ موزه ماهشهر با همکاری اداره محیط زیست شهرستان در روز درختکاری و حمایت از تورها و گروه‌های دوستدار محیط زیست را بخشی از اقدام‌های انجام‌شده در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی معرفی و اظهار کرد: اقدام‌های دیگری نیز در حال اقدام است که پس از نهایی شدن به‌طور رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان