علت سفر سلطان عمان به ایران مشخص شد | هیثم بن طارق حامل چه پیامی خواهد بود؟

صفحه اقتصاد در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات علت سفر سلطان عمان به ایران پرداخته شده است. 

علت سفر سلطان عمان به ایران مشخص شد | هیثم بن طارق حامل چه پیامی خواهد بود؟
صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات علت سفر سلطان عمان به ایران پرداخته شده است.
سفیر پیشین ایران در عمان معتقد است که سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران سفری مهم با پیامدهای مثبت منطقه ‎ای و بین المللی است.

«هیثم بن طارق»، سلطان عمان و هیئت همراه قرار است روز یکشنبه در سفری ۲ روزه به ایران سفر کند.

سفر سلطان هیثم به ایران در شرایط خاصی انجام می‌شود

سیبویه در آغاز ضمن اشاره به اهمیت سفر سلطان عمان به ایران، گفت: سفر «سلطان هیثم به طارق» به ایران در مقطعی خاص و حساس از جهت شرایط و روابط جمهوری سلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سفر سلطان عمان به ایران در شرایط خاصی به ویژه پس از امضای توافق میان ایران و عربستان صورت می‎گیرد، اظهار کرد: سفر «بن طارق» به ایران در پی تحول سازنده‌ در روابط ایران با امارات و دیگر کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و همچنین نزدیکی سوریه به عربستان و امارات، انجام می‎شود.

این کارشناس مسائل بین‎الملل همچنین معتقد است که «سلطان هیثم بن طارق» در مدت اخیر سفری به مصر داشته و ارتباطات منطقه‌ای و بین المللی زیادی انجام داده است؛ به همین دلیل سفر مقام ارشد عمان به ایران از ویژگی خاصی در ابعاد سیاسی و اقتصادی برخوردار است.

سیبویه همچنین گفت که سلطان عمان در حالی به ایران سفر می‎کند که به تازگی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک در پی میانجیگری مسقط وارد کشور شد.

سفیر پیشین کشورمان، همچنین می‎گوید: سلطان عمان با میانجیگری موثر خود میان ایران با آلمان و بلژیک موفق به این کار شد و این مقدمه‎ای است که سلطان عمان برای سفر به ایران در نظر گرفت.

روابط ایران و عمان تاریخی است

سفیر پیشین ایران همچنین به بررسی مناسبات تهران و مسقط، پرداخت و گفت: سلطنت عمان در زمان‎ «سلطان قابوس» و اکنون اقداماتی سازنده‌ در جهت بسط و توسعه روابط منطقه و همچنین تامین امنیت منطقه انجام داده است؛ روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از دیرباز و از نگاه تاریخی، پرتحول و به نفع مصالح ۲ کشور بوده است.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه، ایران و عمان دارای روابطی نمونه و برادرانه هستند و مسقط همواره در بسط و گسترش روابط منطقه‌ای میان ایران و کشور‌های منطقه پیشتاز بوده است.

مذاکرات سیاسی تهران و مسقط

سیبویه در ادامه با بیان اینکه در سفر پیش روی «سلطان هیثم بن طارق» به تهران قرار است مذاکرات سیاسی در جهت توسعه روابط دوجانبه و توسعه روابط منطقه‌ای انجام شود، گفت: نتایج این سفر قطعا از سوی مسئولان ایرانی و عمانی اعلام می‌شود، اما باید توجه داشت که این سفر نقش بسیار مهمی در جهت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشور‌های منطقه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از آنجا که عمان تحولات بسیاری را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی سبب شده است، سفر سلطان عمان به ایران دستاورد‌های خوبی برای توسعه روابط ۲ کشور خواهد داشت.

با این وجود سفیر سابق ایران معتقد است سطح روابط ۲ کشور ایران و عمان با توجه به روابط بسیار ممتاز تهران و مسقط ناچیز است که سران ۲ کشور قطعا به این مسئله عنایت دارند و قطعا نیت بر آن است که روابط اقتصادی و تجاری وارد مرحله نوینی از داد و ستد‌های سازنده شود.

سیبویه، می‎گوید: در سفر آیت الله رئیسی به مسقط توافق‌های بسیار خوب و متعددی امضا شد و اکنون انتظار می‌رود که در سفر «سلطان هیثم بن طارق» به ایران، توافق‌هایی که در جریان سفر رئیس جمهور انجام شد، جنبه عملی پیدا کند.

میانجی‌گری عمان در موضوع برجام

دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با اشاره به ماموریت خود به عنوان سفیر ایران در سلطنت عمان،گفت که «سطان قابوس» در آن دوره، طی بازه زمانی ۲ ساله سفرهایی مهم و سازنده به جمهوری اسلامی ایران داشت.

به گفته سفیر سابق ایران در عمان، در آن زمان آمریکا در وهله نخست خواهان میانجیگری از سوی «سلطان قابوس» شده بود.

سیبویه، با اشاره به اینکه مذاکرات برجام در آن زمان به مدت ۲ سال به صورت محرمانه در مسقط انجام شد و نتایج خوبی نیز به دنبال داشت، اظهار کرد: پس از آن بود که مذاکرات با مشارکت دیگر کشور‌های اروپایی، چین و روسیه در اروپا دنبال شد که به توافق و امضای برجام انجامید.

تبادل پیام‌های برجامی در سفر سلطان عمان به ایران بررسی می‎شود؟

علی اکبر سیبویه، سفیر پیشین کشورمان در پایان با بیان اینکه سفر سلطان عمان به تداوم تبادل پیام‌های برجامی نیز ارتباط دارد، گفت: باید منتظر ماند و دید دستاورد‌های این پیام‌ها چه خواهد بود، اما قطعا نکات مبثتی در این سفر خواهد بود.

منبع: میزان

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان