سخنران مراسم سالروز رحلت امام خمینی (ره) در روز یکشنبه ۱۴ خرداد کیست؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره سخنران مراسم سالروز رحلت امام خمینی (ره) در روزیکشنبه ۱۴ خرداد 1402، خواهیم پرداخت

سخنران مراسم سالروز رحلت امام خمینی (ره) در روز یکشنبه 14 خرداد کیست؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره سخنران مراسم سالروز رحلت امام خمینی (ره) در روز یکشنبه ۱۴ خرداد 1402، خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

رحلت حضرت امام خمینی چند شنبه و چه روزی است؟

یکشنبه ۱۴ خرداد روز رحلت حضرت امام خمینی است.

رئیس ستاد ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران گفت: اگر چه در سراسر استان تهران مراسم و برنامه‌های ویژه جهت ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار می‌شود ولی مراسم اصلی و میلیونی روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) خواهد بود و مراسم ویژه ۱۵ خرداد نیز در مزار شهدای ۱۵ خرداد در مسکر آباد ابتدای جاده خاوران در عصر ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

جلسه ستاد برگزاری مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران در ساختمان مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور نمایندگان دستگاه‌های استان برگزار شد؛ در این نشست پیرامون برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ره و شصتمین سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ظهر سه‌شنبه دوم خرداد ماه با عرض تبریک ایام دهه کرامت و تقدیر از برگزاری برنامه‌های ویژه در این ایام، ۱۴ خرداد را فرصتی بسیار مهم جهت تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و معرفی وی به نسل حاضر و نسل‌های آینده دانست.

وی افزود: در شرایطی که دشمن در صدد تخریب انقلاب و تحریف راه و رسم امام راحل قدس سره است وظیفه ما در روشنگری سنگین‌تر می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران تجلیل از حماسه همیشه ماندگار ۱۵ خرداد و شهیدان مظلوم این قیام را رسالتی خطیر برشمرد و خواستار تلاش بیشتر دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی جهت بزرگداشت این حماسه شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: اگر چه در سراسر استان تهران مراسم و برنامه‌های ویژه جهت ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار می‌شود ولی مراسم اصلی و میلیونی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) خواهد بود و مراسم ویژه ۱۵ خرداد نیز در مزار شهدای ۱۵ خرداد در مسکرآباد ابتدای جاده خاوران در عصر ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

عضو شورای معاونین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور ؛ برگزاری کنگره ویژه ۱۵ خرداد ، فضاسازی مناسب شهری و روستایی و تولید محتواهای مناسب را از دیگر اقدامات پیش بینی شده ذکر کرد.

محمودی سالروز آغاز زعامت مقام معظم رهبری را از جمله مناسبت‌های این ایام ذکر کرد که باید تبیین این موهبت بزرگ پس از رحلت امام مورد توجه جدی قرار گیرد.

تشریح اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران برای برگزاری سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران اقدامات ستاد ارتحال شهرداری تهران برای برگزاری مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) را تشریح کرد.

حسین نظری دراین‌باره گفت: تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) با توجه به حضور میلیونی زائرین از سراسر کشور اندیشیده شده است و وظایف و مسوولیت ها تعیین شده است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه ۱۹ و نزدیکی آن به حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) موارد و موضوعات مرتبط با شهرداری تهران در محوطه بیرونی بهشت زهرا بر عهده منطقه ۱۹ و آماده سازی محوطه داخلی بهشت زهرا در کلیه موضوعات خدمات شهری، فنی و عمرانی، ترافیکی و… بر عهده سازمان بهشت زهرا(س) خواهد بود که تمامی زیر مجموعه های دیگر شهرداری تهران حداکثر همکاری و کمک را به آنان خواهند داشت. نگهداشت در ۱۴پهنه تعیین شده در محدوده حرم و اطراف آن، توسط مناطق ۲-۴-۵-۷-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۳-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷ و ۲۲ انجام خواهد شد.

استقرار خودروهای شاتل برقی و تأمین یکصد عدد ویلچر جهت جابه جایی سالمندان و توان یابان

معاون شهردار تهران در ادامه اهم اقدامات معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران را بر شمرد و گفت: هویت بخشی به سیمای بصری شهر و انجام تبلیغات محیطی با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود، تامین و نصب تلویزیون های شهری برای پوشش زنده مراسم، تسطیح محل پارکینگ های خاکی، استقرار خودروهای شاتل برقی به ستاد مرکزی بزرگداشت، تامین یکصد عدد ویلچر برای جابه‌جایی سالمندان و توان یابان و اعزام ویلچرران توسط سازمان بسیج شهرداری تهران، استقرار نیروهای آتش‌نشان به همراه خودروهای سبک و سنگین در نقاط تعیین شده، انجام بازدیدهای مستمر به منظور شناسایی و رفع موارد ناایمن، آماده سازی کلیه سرویس های بهداشتی در داخل و اطراف بهشت زهرا(س) و حرم مطهر و همچنین پیش بینی استقرار سرویس بهداشتی پرتابل، حفظ انضباط اجتماعی، تامین ماشین آلات سنگین مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی مستقر در محل و… از جمله فعالیت های این حوزه است.

سرویس دهی رایگان خط یک مترو

رئیس ستاد ارتحال در شهرداری تهران به اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: اختصاص اتوبوس برای جابجایی و سرویس دهی به زائرین در سطح شهر تهران، بکارگیری ۱۰۰دستگاه مینی بوس برای خدمت رسانی به زائرین در محدوده اطراف حرم مطهر، آمادگی ویژه متروی تهران خصوصاً در خط یک در روز ۱۴ خرداد ، سرویس دهی رایگان خط یک مترو، بکارگیری حداقل ۲۰۰دستگاه خودروی ون و… از موضوعاتی است که این معاونت اجرا خواهد کرد.

به گفته نظری، هماهنگی با پلیس راهور و قرارگاه شهید فهمیده جهت تهیه و چاپ نقشه های هدایت مسیر و پارکینگ ها،اجرای خط کشی های ترافیکی معابر، پارکینگ ها و رنگ آمیزی پدهای بالگرد، بکارگیری مناطق ۲۲گانه درباره تامین اقلام مورد نیاز(خصوصاً نیوجرسی و جرثقیل) و همچنین هماهنگی با ستاد مرکزی بزرگداشت برای انجام سایر موارد مرتبط با امور ترافیکی و… از دیگر اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک است.

برپایی ۳ پردیس فرهنگی در حرم مطهر با همکاری مناطق۲۲گانه

وی در ادامه اظهارکرد: برپایی سه پردیس فرهنگی در حرم مطهر با همکاری مناطق۲۲گانه و هماهنگی معاونت فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام(ره) و چاپ و انتشار ویژه نامه های مرتبط با سی و چهارمین سالگرد بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) با هماهنگی معاونت فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت از اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.

نظری اضافه کرد: برگزاری ویژه برنامه‌ها و همایش‌ها در سطوح فرهنگی با هماهنگی معاونت فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت و تولید کلیپ ، موشن و تیزر مناسبتی با هماهنگی معاونت فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت نیز از جمله وظایفی است که بر عهده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین پشتیبانی از سازمان بهشت زهرا(س) و منطقه ۱۹ در خصوص انجام لکه گیری آسفالت و انجام موارد عمرانی نیز از جمله موضوعاتی است که توسط معاونت فنی و عمران شهرداری تهران اجرایی می‌شود.

برپایی پایگاه اورژانس و استقرار آمبولانس و موتورلانس

رئیس ستاد ارتحال در شهرداری تهران به اقدامات شرکت شهر سالم اشاره کرد و گفت: برپایی پایگاه اورژانس و ایجاد درمانگاه اورژانس شامل اتاق های ویزیت آقایان و خانم ها ، تزریقات ، بستری موقت آقایان و خانم ها، اتاق ECG ، اتاق CPR و اتاق مدیریت عملیات و داروخانه به همراه استقرار آمبولانس و موتورلانس از جمله این موارد است.

نظری در ادامه با بیان این که استقرار خودروی فرماندهی حادثه در مجاورت ستاد، تامین ژنراتور برق جهت مواقع ضروری، انجام اقدامات ایمنی و پیشگیرانه در خصوص برگزاری مراسم توسط سازمان مدیریت بحران و استقرار نیروهای یگان حفاظت شهرداری تهران در راستای حفظ انضباط اجتماعی و هماهنگی با نیروی انتظامی نیز توسط یگان حفاظت شهرداری تهران و شرکت شهربان و حریم بان انجام خواهد شد.

پذیرایی از زائرین در شش ایستگاه صلواتی توسط مناطق ۲۲گانه

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، وی با بیان این که پذیرایی از زائرین در شش ایستگاه صلواتی توسط مناطق ۲۲گانه شهر تهران با مسئولیت مناطق ۱-۳-۶-۱۲-۱۸ و ۲۱ صورت می‌گیرد، گفت: همچنین برگزاری مراسم بزرگداشت در جماران توسط منطقه یک، آماده سازی و نگهداشت مسیرهای منتهی به حرم توسط منطقه ۱۹ و خدمات رسانی به زائرین و میهمانان مراسم ارتحال در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با منطقه ۲۰ خواهد بود.

به گفته نظری برپایی ایستگاه های راهنمای زائرین با همکاری سازمان بهشت زهرا(س)، معرفی و اعزام یکصد نفر نیروی همراه زائر (ویلچر ران) برای خدمت رسانی به زائرین از جمله اقدامات سازمان بسیج شهرداری تهران است.شرکت شهر آفتاب نیز آمادگی های لازم را در خصوص اسکان زائرین و استقرار خودروهای حامل مواد غذایی و… را دارد.

خلاصه ای از زندگی نامه امام خمینی (ره)

روح الله موسوی خمینی (ره) فرزند سید مصطفی موسوی در ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ در شهرستان خمین دیده به جهان گشود و نهایتا پس از حدود ۱۰ سال رهبری انقلاب اسلامی، شبانگاه سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ در سن 89 سالگی روح امام برای همیشه آرام گرفت.

روح الله موسوی خمینی

  • تاریخ تولد: ۳۰ شهریور ۱۲۸۱/ ۲۰ جمادی الثانی ۱۳۲۰/ ۲۱ سپتامبر ۱۹۰۲
  • محل تولد: خمین از توابع استان مرکزی چشم به جهان گشودند.
  • فرزند آیت الله سید مصطفی مصطفوی
  • موسس و اولین رهبر انقلاب اسلامی ایران

خانواده

پدر ایشان سید مصطفی موسوی فرزند علامه سید احمد موسوی در ۲۹ بهمن ۱۲۴۱ ه.ش. در شهرستان خمین به دنیا آمد و در تاریخ اسفند ۱۲۸۱ در راه خمین به اراک مورد سوء قصداشرار قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله در چهل سالگی به شهادت رسید.
هاجر خانم مادر امام خمینی، زنی از خاندان علم و تقوا و فرزند آیت الله میرزا احمد خوانساری است. امام خمینی پنجمین ماه عمر خود را با درد یتیمی آغاز کردند و از آن پس مادر و عمه بزرگوارشان، تربیت ایشان را عهده دار بودند.
امام خمینی در سن ۲۷ سالگی ازدواج کردند. همسر ایشان، دختر حاج میرزا محمدثقفی از روحانیون تهران بود. اسامی فرزندان امام به این صورت است: مصطفی، صدیقه (خانم اشراقی)، فریده (خانم اعرابی)، زهرا (خانم بروجردی)، احمد.

شخصیت علمی و فرهنگی

تحصیل در خمین

امام خمینی در همان کودکی درس را آغاز کردند و پس از آن به مکتب رفتند. بعد از اتمام مکتب به مدرسه های جدید رفتند و با پایان آن، تحصیل علوم اسلامی را در محضر دایی و برادرشان آغاز کردند.

تحصیل در اراک

سال ۱۳۳۹ ه.ق امام خمینی برای تکمیل تحصیلات خود به واسطه حضور آیت الله عبدالکریم حائری یزدی به اراک رفتند. در این دوره در محضر اساتیدی چون شیخ محمدعلی بروجردی و شیخ محمد گلپایگانی تلمّذ کردند.

تحصیل در قم

همزمان با عزیمت آیت الله حائری به قم، امام نیز به قم رفتند و در ۲۵ سالگی سطوح عالیه حوزه را به پایان رسانیدند. پس از آن با شرکت در درس آیت الله حائری به درجه اجتهاد نائل آمدند. از میان همه اساتید امام آن که بیش از همه روح ایشان را اشباع می‌کرد، درس عرفان نظری مرحوم محمدعلی شاه آبادی بود. شش سال، گاه هر روز و گاه هر چند هفته یکبار، نزد او می‌رفتند تا کنار فقه و فلسفه، عرفان را نیز بیاموزدند.

اساتید

امام خمینی (ره) در طول دوران حیات اساتید فراوانی داشتند که از جمله آنها می‌توان به شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، محمدرضا مسجد شاهی اصفهانی صاحب وقایة الاذهان، میرزا محمدعلی شاه آبادی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا جواد ملکی تبریزی، سید علی یثربی کاشانی، سید محمدتقی خوانساری و…اشاره کرد.

تدریس

امام تدریس کتب فلسفی را در حالی که بیش از ۲۷ سال نداشتند، آغاز کردند و در کنار درس فلسفه به تدریس اخلاق همت گماردند. عمّال رضاشاه برای تعطیلی این درس فشار می‌آوردند که با مقاومت امام به نتیجه نرسیدند اما ناچار شدند برنامه درس اخلاق را از مدرسه فیضیه به مدرسه حاج ملاصادق در منطقه دوردست شهر منتقل کردند. در کنار این ها به تدریس دروس فقه و اصول می‌پرداختند.تدریس علوم منقول و خارج فقه و اصول را در سال ۱۳۲۵ ه.ش. همزمان با ورود آیت الله بروجردی به قم آغاز کردند.در تبعید در شهر نجف هم با اصرار طلبه ها درس را آغاز و بهمن ماه ۱۳۴۸ درس ولایت فقیه را در ۱۳ جلسه ارائه کردند.

کتاب ها

از جمله آثار امام خمینی در طول حیات می‌توان به کشف اسرار، تحریر الوسیله، چهل حدیث، ولایت فقیه، جهاد اکبر، مناسک حج، آداب الصلاة، سر الصلاة، تفسیر سوره حمد، طلب و اراده، شرح دعای سحر، کتاب البیع (۵ جلد) و… اشاره کرد.

حیات سیاسی و اجتماعی

در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۲۳ و در اوضاع آشفته و فضای آزادی نسبی پس از رضا پهلوی، امام در پیامی به ملت، از قیام برای خدا صحبت کرده اند و آن را تنها راه اصلاح دو جهان نامیده اند. در همین سال در پاسخ به شبهات کتاب اسرار هزارساله، به رضاخان هم تاختند و در آن ایده حکومت اسلامی و ضرورت قیام برای تشکیل آن را مطرح ساختند.
در دوران مرجعیت آیت الله بروجردی امام از طرف ایشان عضو هیات مصلحین بودند که ماموریت اصلاح حوزه را داشت و باعث تحولاتی در حوزه شدند. در مسائل گوناگون مورد مشورت آیت الله بودند، مخصوصا مسائل مربوط به حکومت. یک بار در ۱۳۲۹ از طرف آیت الله بروجردی برای جلوگیری از اعدام عده ای به دیدار شاه رفتند.
در مهرماه ۱۳۴۱ لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی مورد تصویب دولت قرار گرفت که طبق آن سه شرط مسلمان بودن، سوگند به کلام الله مجید و مرد بودن رای دهندگان و انتخاب شوندگان حذف شده بود تا زمینه حضور بهائی ها فراهم شود. امام در تلگرافی به عَلَم نوشتند:"مجدداً به شما نصیحت می‌کنم که به اطاعت خداوند متعال و قانون اساسی گردن نهید، و از عواقب وخیمه تخلف از قرآن واحکام علمای ملت و زعمای مسلمین و تخلف از قانون بترسید؛ و بدون موجب، مملکت را به خطر نیندازید؛ والّا علمای اسلام درباره شما از اظهار عقیده خودداری نخواهند کرد." پیام محکم امام در شرایط آن روز بی نظیر بود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان