حسین اوجاقی طراح ایرانی نماد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر کیست؟

توضیحاتی درباره فعالیت های هنری حسین اوجاقی طراح ایرانی نماد جام جهانی فوتبال 2022 قطر در صفحه اقتصاد منتشر شد!

حسین اوجاقی طراح ایرانی نماد جام جهانی فوتبال 2022 قطر کیست؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره فعالیت های هنری حسین اوجاقی طراح ایرانی نماد جام جهانی فوتبال 2022 قطر خواهیم داشت! با ما همراه باشید. از سال ۱۹۶۶ میلادی، در هر دوره از جام جهانی فوتبال یک نماد خوش‌ یمنی (بخت‌ آور) برای مسابقات انتخاب می‌ شود. در این بین، ماجرای طراحی نماد جام جهانی فوتبال 2022 قطر به عنوان بیست‌ و دومین دوره ی جام جهانی فوتبال و همچنین اولین جام جهانی در غرب آسیا که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) میلادی در قطر برگزار خواهد شد، به چالشی جدی برای این کشور تبدیل شده بود… به گونه ای که امیر قطر هیچ یک از طرح های ارائه شده را نپذیرفته بود!

اما در نهایت لعیب به عنوان نماد جام جهانی فوتبال 2022 قطر انتخاب شد! نمادی که از همان ابتدا واکنش‌ های بسیاری را برانگیخت… طرحی که البته بازار شایعات هم درباره آن داغ بود و برخی آن را شبیه به یک روح و عده‌ ای دیگر آن را سفره ماهی در خلیج فارس گمان کردند! اما هیچ‌ یک از این تفاسیر پیرامون لعیب درست نبود.

لعیب در زبان عربی به معنای بازیکن فوق ماهر است که همه طرفداران فوتبال را دعوت می‌ کند تا به خود به‌ عنوان «اکنونِ همه چیز» باور داشته باشند! طراحی این نماد نیز به فرهنگ پوشش لباس مردم قطر (به شکل دستار سر عربی) مربوط است که کشور میزبان تلاش دارد تا در سال منتهی به جام جهانی، آن را به جهانیان معرفی کند… لعیب در واقع یک مرد است که فوتبال بازی می‌ کند…!

اما جالب اینجاست که یک گرافیست ایرانی، طراح نماد جام جهانی بوده است! بله؛ طراحی به نام حسین اوجاقی. او در بیان جزئیات ماجرا چنین می گوید:

"روال سال‌ های گذشته به این شکل بود که خود فیفا این قضیه را برگزار می‌ کرد و بر اساس رزومه افراد در لینکدین، یک‌ سری را انتخاب می‌ کردند… مثلا 20 الی 30 نفر را انتخاب می‌ کردند به‌ عنوان کاراکتر دیزاینر! در همین راستا دو سال پیش به من پیام دادند و گفتند اگر تمایل داری پروپوزال بفرست… آنها hdni اولیه را فرستادند و گفتند بایستی از فرهنگ قطر باشد و می‌ تواند یک حیوان باشد یا یک پسر بچه ی قطری اما دست ما را برای طراحی باز گذاشتند…"

حسین اوجاقی برای طراحی اولیه، یک شاهین را انتخاب کرد که نماد قطر بود و اتفاقا موفق شد به جمع سه طرح برتر نیز برای نماد جام جهانی 2022 راه پیدا کند! جایی که یک رای‌ گیری عمومی بین سه طرح نهایی، مسکات جام جهانی را مشخص می‌ کرد… اما اینجا اتفاقی جالب رخ داد و حسین اوجاقی به‌همراه دو طراح دیگر، ایمیلی را از فیفا دریافت کردند مبنی بر اینکه کشور قطر هیچ‌ کدام از سه طرح را نپذیرفته است و قصد دارد نماد جام جهانی را خود طراحی کند و این پروژه همین جا متوقف می‌ شود!

اما ماجرا به همین جا ختم نشد! حسین اوجاقی ایمیل جدیدی را با این مضمون دریافت کرد: ما یک طرح داریم و م ی‌خواهیم برای نماد جام جهانی، شما روی آن کار کنید.

حسین اوجاقی در ادامه می گوید:

"من متوجه شدم که آنها فقط یک ایده دارند که امیر قطر آن را داده است! او می‌ خواست تا از این رویداد استفاده کند و فرهنگ لباس کشور خود را نشان بدهد… بعد من در مکاتبات با دفتر امیر قطر متوجه شدم او از طرح شاهین من خوشش آمده است اما ترجیح داده است که لباس کشور قطر یعنی دشداشه را تبلیغ کند…!"

در انتها لازم به بیان است اگرچه طراحی لعیب به عنوان نماد جام جهانی 2022 به پایان رسیده است اما کار حسین اوجاقی همچنان ادامه دارد و او در روزهای آینده استیکرهای لعیب برای شبکه‌ های اجتماعی را در اختیار فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر قرار خواهد داد…

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان