چگونه در حوزه ایردراپ‌ها کلاهبرداری می شود؟ + جزئیات

دبیر استارت آپ‌های انجمن بلاکچین گفت: در بازار رمز ارز‌ها با کلاهبرداری دارایی با ارزش را می‌گیرند و یک دارایی بی ارزش ارائه می‌دهند.

چگونه در حوزه ایردراپ‌ها کلاهبرداری می شود؟ + جزئیات

دبیر هیئت استارت آپ‌های انجمن بلاکچین گفت: در بازار رمز ارز‌ها با کلاهبرداری دارایی با ارزش را می‌گیرند و یک دارایی بی ارزش ارائه می‌دهند.
به گزارش صفحه اقتصاد، بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بازار رمزارزها فعالیت دارند و روزانه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در این بازار سرمایه گذاری می کنند اما ایران در حوزه تبادل رمز ارزها قوانین مشخصی ندارد و کشور از این محل ضربه های بسیاری را متحمل شده است.
روزانه تعداد شکایت ها در حوزه تبادل رمز ارز بسیار زیاد است و افراد زیادی در حال انجام فعالیت های غیر قانونی و کلاهبرداری از سرمایه گذاران هستند.
کسب و کارهایی که شفاف و سالم در این زمینه فعالیت می کنند هیچ قانونی برای حمایت از آن ها وجود ندارد. دولت می تواند با قانون گذاری از محل فعالیت مالی این کسب و کارها مالیات خوبی بدست آورد و کشور از این درآمد ها منتفع شود.

تولید توکن ها و کوین هایی که بدون پشتوانه تولید شدند و دارایی های افراد را از بین بردند، به دلیل بی صاحب بودن و بدون قانون بودن آن است. این حوزه دستور پذیر نیست اما قابلیت قانون گذاری دارد که ایران خیلی در این زمینه عقب است.

آقای نوید مددی دبیر هیئت رئیسه فناوری‌ها و استارت آپ‌های انجمن بلاکچین در خصوص برخی اصطلاحات بازار رمز ارز‌ها و امکان کلاهبرداری در حوزه ایردراپ ها به سوالات زیر پاسخ داد.

منظور از توکن چیست؟

مددی: رمز ارز‌ها نوعی دارایی دیجیتال هستند که از سال ۲۰۰۹ با گسترش اینترنت و فضای مجازی به صورت واقعی خصوصیات خود را نشان دادند. رمز ارز‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله انتقال و جابه جایی دارایی ها، حفظ ارزش پس انداز استفاده می‌شوند.

توکن یک نوع دارایی دیجیتال است که قابلیت انتقال به دیگران و ذخیره ارزش در خود را دارد. توکن‌ها پیش از این‌که در ارز‌های دیجیتال مطرح شوند در سیستم‌های کامپیوتری به عنوان یک نوع مجوز رمزنگاری شده مطرح بودند. توکن‌ها توسط شرکت‌های مختلف بر بستر تکنولوژی بلاک چین ایجاد می‌شوند. هر توکنی کاربرد مخصوص به خود را دارد و بسته به این‌که کاربرد مورد نظر چقدر برای بشریت مهم است و توکن چه اندازه در رسیدن به آن کاربرد موفق است، می‌تواند ارزش متفاوتی داشته باشد.

منظور از ایردراپ چیست؟

مددی: ایردراپ دارایی‌های دیجیتالی هستند که به صورت عرضه عمومی مثل، عرضه اولیه در بازار رمز ارز‌ها منتشر می‌شوند و از طریق سایت به صورت ico و یا از طریق exchange به صورت ieo در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷ موج سنگینی از ایردراپ‌ها را داشتیم و به صورت ico (initial coin offering) (تایید مشخصات فنی اولیه را به عهده دارد) به صورت سرمایه گذاری اولیه از طریق کوینی مثل بیت کوین و یا اتریوم پذیره نویسی می‌شد، اما بخاطر اینکه تیم فنی مناسب و بیزینس پلن واقعی در آن‌ها وجود نداشت معمولا fail می‌شدند (از بین می‌رفتند) یا کلاهبرداری بود.

حجم زیادی از این ایردراپ‌ها غیر واقعی هستند مگر اینکه تیم فنی، از roadmap (نقشه راه) یا دانشی که دارند، استفاده می‌کنند. در صورتیکه تیم‌ناشناس باشد و سایت مناسبی نداشته باشد قاعدتا این ایردراپ کلاهبرداری خواهد بود.

کلاهبرداری در رمز ارز‌ها به چه شکلی صورت می‌گیرد؟

مددی: کلاهبرداری در بازار رمز ارز‌ها به این صورت است که از ما دارایی با ارزش را می‌گیرند و یک دارایی و توکن بی ارزش ارائه می‌دهند. این توکن می‌تواند در بلاکچین وجود داشته باشد و یا وجود خارجی نداشته باشد. معمولا تیم‌های فنی ضعیف با وعده‌های بسیار نجومی این ارز‌ها را معرفی و ارائه می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان