پیش بینی های جدید قیمت طلا و سکه + جزئیات

در این مطلب به توضیحاتی درباره پیش بینی های جدید قیمت طلا و سکه و جزئیات آن پرداخته شده است. 

در این مطلب به توضیحاتی درباره پیش بینی های جدید قیمت طلا و سکه و جزئیات آن پرداخته شده است.
به گزارش صفحه اقتصاد ، قیمت طلا و سکه طی هفته گذشته مانند قیمت دلار نوسانات بسیار اندکی را تجربه کرده است؛ قیمت هر گرم طلای 18 عیار در سطح دو میلیون تومانی در جا زد و قیمت سکه امامی هم اگرچه دوباره در کانال 24 میلیون تومانی قرار گرفت اما رشد هفتگی چندانی نداشت. اما آیا ثبات قیمت طلا و سکه روندی ادامه‌دار است؟
انس جهانی طلا که اواخر هفته دوم بهمن‌ماه با ریزش شدید، محدوده ۱۹۰۰ دلاری را ترک و حدود ۹۰ دلار عقب‌نشینی کرده بود، طی هفته گذشته مسیر خود را اندکی بازسازی کرد.
اگرچه برخی از معامله‌گران معتقد بودند انس جهانی طلا بازیگر فعالی برای تعیین قیمت طلا و قیمت سکه در بازار داخلی نیست اما همزمانی رشد دوباره قیمت طلای جهانی و بازگشت سکه امامی به کانال 24 میلیون تومانی، ثابت کرد بازار داخلی طلا هنوز نیم‌نگاهی به بازار جهانی دارد.
با این حال اما اغلب فعالان بازار طلا و سکه معتقدند هنوز هم دلار متغیر قوی‌تری در بازار طلا و سکه ایران است و بیش از طلای جهانی به‌عنوان محرک بازار داخلی عمل می‌کند. آنها بر این باورند که یکی از دلایل توقف سکه پشت مرز حساسی که بازارساز تعریف کرده است، نوسانات محدود قیمت دلار در یک محدوده خاص است.

قیمت ماه‌های قبل سکه، آرزوی خریداران

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه تابع حرکتی قیمت طلا و سکه در بازار ایران قیمت دلار است، اظهار کرده است: «اگر آیتم‌های تحلیلی به همین منوال باقی بماند و خبرهای خوبی برای دلار نیاید، سکه تا ۲۷ و ۲۸ میلیون تومان بالا خواهد رفت.»

او با اشاره به اینکه برای هرگونه سرمایه‌گذاری باید شرایط بازار را بررسی کرد افزوده است: «زمانی که سکه ۱۷ میلیون بود، می‌گفتند که سکه حباب دارد و سمتش نروید. الان سکه در عدد ۲۴ میلیون تومانی در حال معامله است. بنابراین شرایط باثبات و ذهنیت معامله‌گران نسبت به حباب سکه ارجحیت دارد.»

این کارشناس بازارهای مالی گفته است: «هر چه بازار به سمت التهابات سیاسی برود، عدد‌های فعلی سقف را خواهد زد و خبرهای خوب در مسیر توافقات، روند قیمت را به سمت پایین حرکت خواهد داد.»

ریزش طلای داخلی موقتی است

میلاد صادقی، کارشناس و فعال بازار طلا، هم گفته است: «بازار طلای داخلی بیشتر از آنکه متاثر از اونس جهانی باشد متاثر از وضعیت اقتصاد داخلی است.»

او افزوده است: «ممکن است ریزش طلای جهانی تاثیر کوتاه‌‌مدتی بر طلای داخلی داشته باشد. در بازارهای مالی هرگونه احتمالی وجود دارد و خرید و فروش‌ها بر اساس پیش ‌بینی‌ها و احتمال‌های موجود در بازارها صورت می‌گیرد.»

نگاه سکه به بازار دلار

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی، نیز با اشاره به همبستگی شدید قیمت طلا و سکه به قیمت دلار گفته است: «با وجود این همبستگی قیمت در بازار، فلز زرد با دلار بالاتر از نرخ فعلی در حال معامله است؛ این در حالی است که قیمت سکه همواره دارای حباب است و این حباب به معنای شکستن آن نیست.»

او افزوده است: «با بررسی قیمت سکه طی ۵ سال گذشته مشخص است که این بازار همواره با دلار بالاتر معامله شده است و روند کاهشی حباب سکه نیز مقطعی بوده است.»

اقدامات محدود بانک مرکزی در بازار طلا و سکه

سهراب اشرفی، یکی دیگر از کارشناسان بازارهای مالی، گفته است: «به شکل سنتی قیمت دلار باعث می‌شود روند قیمت در بازار طلا و سکه تغییر کند اما ادامه این روند مهم‌تر از کاهش یا افزایش قیمت است.»

او با اشاره به مداومت اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار خاطرنشان کرده است: «جابه‌جایی دلار از خارج کشور و مسائل مرتبط با تحریم‌ها مشکلاتی است که سیاست‌‌های دولت را متاثر می‌کند؛ اما با این وجود نباید تاثیر بانک مرکزی در بازار را نادیده گرفت.»

اشرفی گفته است: «دولت تا کنون به غیر از فروش ربع سکه‌ در بورس کالا، اقدام خاصی برای کنترل قیمت طلا و سکه انجام نداده است و به نظر می‌رسد آن اقدام هم نمره قبولی نگرفت. اما سایر سیاست‌های بانک مرکزی در مورد دلار نقش پررنگ‌تری در بازار غیررسمی ایجاد کرده است.»

اثر افزایش انتظار تورمی بر سکه و طلا

کامبیز افسری، دیگر کارشناس بازارهای مالی، هم با اشاره به رفتار همگِن معامله‌گران ارز و طلا گفته است:« منطق خریداران این دو بازار یکی است. هر چیزی که باعث افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه شود، خریداران را به سمت طلا و ارز سوق می‌دهد.»

افسری اظهار کرده است:«وقتی قیمت انس جهانی پایین بیاید تقاضای ارز افزایش می‌یابد و سکه‌بازان برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان دلار می‌خرند. با این اقدام هم ارزش پولشان حفظ می‌شود و با افزایش قیمت دلار قیمت سکه هم بالاتر می‌رود.»

او تاکید کرده است: «به همین دلیل است که وقتی به طور مثال ۸۰ دلار قیمت انس جهانی طلا کاهش می‌یابد؛ اما درصد کاهش قیمت سکه قابل توجه نیست. زیرا سکه‌فروشان شروع به خریدن دلار می‌کنند و باعث می‌شوند ضریب قیمت دلار بالاتر برود و قیمت سکه به مقدار قابل توجهی پایین نیاید.»

بر اساس اظهاراتی که کارشناسان مطرح کرده‌اند، قیمت طلا و سکه به شدت تحت تاثیر دلار قرار دارد و در صورتی که بانک مرکزی نتواند به‌عنوان بازارساز، بازار دلار را آرام نگاه دارد، تحرکات جدیدی در بازار طلا و سکه آغاز خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان