گفتگوی اختصاصی «صفحه اقتصاد» با داوود محسنی؛ تحلیلگر بازارهای مالی

پیش بینی قیمت طلای جهانی و طلا و سکه در بازار ایران

در گفتگوی اختصاصی «صفحه اقتصاد» با داوود محسنی (تحلیلگر بازارهای مالی)، حال و روز قیمت جهانی طلا و همچنین نوسانات قیمتی طلا و سکه

پیش بینی قیمت طلای جهانی و طلا و سکه در بازار ایران

صفحه اقتصاد - در بازار طلا و سکه ایران و چند ماه اخیر، قیمت گونه های مختلف سکه طلا و همچنین طلا، روند افزایشی داشته اند و طی چند ماه اخیر، قیمت هر سکه طلا، حدود 5 میلیون تومان، رشد داشته است. در این میان، افزایش جهشی نرخ دلار و ارز و ورود آن به کانال 36 هزار تومانی، سهم قابل توجهی در نوسانات بازار طلا و سکه داشته است.

در گفتگوی اختصاصی « صفحه اقتصاد » با داوود محسنی (تحلیلگر بازارهای مالی)، حال و روز قیمت جهانی طلا و همچنین نوسانات قیمتی طلا و سکه در بازار داخلی ایران، مورد کند و کاو قرار گرفته است.

*****

*قیمت جهانی طلا در ماه های اخیر، نوسانات نسبتاً قابل توجهی داشته و در بازار داخلی هم، قیمت طلا و سکه نوسان داشته و افزایش قابل توجه اتفاق افتاده است. در بازار جهانی، عوامل مهم نرخ تورم و نرخ بهره ایالات متحده آمریکا، عوامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا هستند. نرخ تورم آمریکا در ماه های قبل به 9.1 درصد افزایش پیدا کرده بود ولی الان یک مقدار کاهش پیدا کرده است.

از طرفی، حدود 180 دلار افزایش قیمت جهانی طلا اتفاق افتاده است. اونس طلا در ماه های گذشته تا 1622 دلار کاهش پیدا کرد، اما در روزهای اخیر به 1808 دلار رسید. در خصوص بازار جهانی، جنابعالی به طور مشخص نسبت به افزایش قیمتی که رخ داده چه تحلیلی دارید؟

-قیمت اونس طلا تا حول و حوش 1600 دلار پایین رفت. در یک مقطع زمانی، انگار همه انتظار داشتند که این تورم، به این زودی ها کنترل نمی شود. هر چند، هنوز هم کنترل نشده ولی آن دیدگاهی که بازیگران بازار نسبت به تورم دارند، یک مقدار تعدیل شده.

البته ما هنوز نمی توانیم بگوییم تورم کنترل شده. چون آن منبع تورم که به سمت عرضه اقتصاد برمی گردد چه در زمینه انرژی و چه در زمینه مواد غذایی، به عنوان یک مشکل مهم، فعلاً وجود دارد. به هر حال، با توجه به افزایش نرخ بهره ای که بانک های مرکزی دنیا از جمله فدرال رزرو آمریکا دادند این انتظار را ایجاد کرد که امکانش هست تورم کنترل شود. تورم یک مقدار کنترل شده و تورم، پایین آمده ولی صرفاً این عامل، تاثیرگذار نیست.

با افزایش شدید نرخ بهره، یک تضاد پیش می آید و اگر بانک های مرکزی دنیا، بخواهند با همین سرعت، نرخ بهره را بالا ببرند، اقتصاد وارد رکود می شود. همین رکود، عاملی برای بروز تورم بیش تر می شود، یعنی یک بده- بستان باید انجام بدهند و بده- بستان به این صورت است که همان بانک مرکزی آمریکا از ماه دسامبر 2022 میلادی، همین کار را انجام بدهد ولی با سرعت کمتری، نرخ بهره را افزایش بدهد.

این افزایش با سرعت کمتر، باعث می شود موتور تورم، همچنان فعال باشد. با توجه به این که بانک های مرکزی جهان نمی توانند، نرخ بهره را با سرعت افزایش بدهند، این رویکرد باعث می شود اقتصادها وارد رکود اقتصادی سنگین نشوند ولی از طرف دیگر، افزایش ندادن سریع نرخ بهره، باعث می شود تورم وجود داشته باشد. همچنین بحث های مربوط به عرضه چه بابت انرژی و چه بابت مواد غذایی و نقش آنها در تورم مطرح است.

یک بحث دیگر و مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین، مربوط به تعیین سقف قیمت 60 دلاری توسط کشورهای غربی برای خرید هر بشکه نفت روسیه است. این تصمیم، می تواند یک عامل برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی باشد. ما وقتی بررسی می کنیم مخصوصا در کشورهای غربی، یکی از عوامل بروز تورم، تورم انرژی است و مهم ترین آن ریشه در قیمت نفت دارد.

ما هنوز نمی دانیم که واکنش رسمی روسیه به تعیین سقف قیمت 60 دلاری چه خواهد بود. هر چند که به نظر می رسد همین قیمت 60 دلار برای هر بشکه، قیمتی باشد که جریان صادرات نفت روسیه بتواند ادامه داشته باشد ولی واقعاً ما نمی دانیم روسیه چه واکنشی نشان خواهد داد. اگر روسیه نسبت به این تصمیم، واکنش منفی نشان بدهد، دوباره تورم می تواند صعودی شود با توجه به افزایش قیمت نفت و قیمت انرژی.

پیش بینی قیمت طلای جهانی پیش بینی قیمت طلای جهانی

*نرخ تورم سالیانه 9.1 درصدی طی 41 سال گذشته در آمریکا بی سابقه بوده ولی الان نرخ تورم آمریکا به 7.7 درصد کاهش پیدا کرده است. از طرفی، قیمت جهانی نفت و قیمت بنزین کاهش پیدا کرده و یک مقدار نسبت به ماه های قبل، اوضاع اقتصادی کشورهایی مثل آمریکا بهتر شده و تا حدی نرخ تورم کاهش پیدا کرده است…

-کاهش نرخ تورم، به خاطر انقباض اقتصاد بوده و به خاطر این است که کشورهای مختلف نرخ بهره را افزایش داده اند.

*در همین وضعیت فعلی، قیمت جهانی طلا در چند ماه اخیر حدود 200 دلار افزایش پیدا کرده است. یک فرض می تواند این باشد که بانک مرکزی آمریکا، سیاست های انقباضی را به شدت قبل ادامه ندهد و از شدت آنها در مورد افزایش نرخ بهره کم کند.

آیا ممکن است بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش دادن نرخ بهره، ملایم تر عمل کند و در نتیجه فضا برای افزایش قیمت جهانی طلا فراهم شود؟

-ما نمی توانیم به طور دقیق در این زمینه اظهار نظر کنیم ولی این یک احتمال است. معمولاً وقتی که بدبینی زیادی بین سرمایه گذاران، به وجود می آید و یک حس مشترک بدبینی ایجاد می شود، پول ها بیش تر به سمت طلا می رود.

در زمانی که اقتصادها نتوانند شکوفایی لازم را داشته باشند، پول ها صرف خرید طلا می شود، اما با توجه به این که بانک های مرکزی دنیا، چاره ای ندارند به غیر از این که نرخ بهره را کاهش بدهند این کاهش نرخ بهره، عاملی برای رونق اقتصادی می شود.

اگر حتی یک مقدار رونق اقتصادی شکل بگیرد، این وضع باعث می شود بدبینی سرمایه گذاران، اندکی کاهش پیدا کند. این کاهش بدبینی سرمایه گذاران، موجب می شود قیمت جهانی طلا نتواند بالا برود. در مجموع، من بعید می دانم قیمت طلا از 1900 دلار عبور کند مگر این که آن حس مشترک بدبینی بین سرمایه گذاران جهان به وجود بیاید.

*در همین چند ماه اخیر، قیمت اونس طلا 11 درصد رشد کرده و از کف قیمتی 1622 دلار به 1808 دلار افزایش پیدا کرد. جنابعالی در ماه های قبل هم گفته اید که امکان این که اونس طلا تا اوایل سال 2023 میلادی به بالای 1900 دلار برود، وجود ندارد.

به طور کلی، در کشورهای پُرجمعیت چین و هند علاقه زیادی برای خرید طلا وجود دارد. آیا در همین موقعیت فعلی که قیمت اونس طلا در کانال 1700 دلار قرار دارد ممکن نیست که تقاضا برای خرید طلا ایجاد شود و باز قیمت جهانی طلا بالاتر برود؟

-با توجه به اتفاقات اخیر که در کشور چین رخ داده، دولت چین سعی می کند در مورد سیاست خودش یعنی سیاست کووید صفر (برقراری قرنطینه کامل)، تعدیل ایجاد کند. دولت چین سعی می کند این سیاست را با همان شدت سال های قبل، اِعمال نکند. همین موضوع باعث رونق کامودیتی ها می شود.

بحث دوم، به عرضه نفت روسیه با توجه به تعیین سقف قیمت 60 دلاری برمی گردد. اگر روسیه، چندان مخالفتی با این سیاست نفتی نداشته باشد و در این طرف با توجه به باز کردن اقتصاد توسط چین، در این قیمت های فعلی طلا و تا حدود 1900 دلار، بعید است که تقاضا برای خرید طلا افزایش پیدا کند. البته اگر قیمت اونس طلا به حدود 1600 دلار کاهش پیدا کند، تقاضا برای خرید طلا افزایش پیدا می کند.

*شاخص دلار در این نوع بررسی ها می تواند مورد توجه قرار بگیرد و شاخص دلار و قیمت طلا، نسبت معکوس دارند. در ماه های قبل، شاخص دلار به شدت افزایش پیدا کرد ولی در حال حاضر و با کاهش شدیدی که اتفاق افتاده شاخص دلار به 103 واحد کاهش پیدا کرده است. فکر می کنید شاخص دلار چه وضعیتی پیدا می کند؟

-شاخص دلار تا نزدیک عدد 115 بالا رفته بود ولی الان زیر 104 واحد است. در چارچوب تحلیل تکنیکال، شاخص دلار باید رو به پایین باشد، یعنی احتمال این که در ماه های آینده شاخص دلار، به سمت 95 واحد برود، وجود دارد ولی شاخص دلار به تنهایی، این سوخت را به وجود نمی آورد که قیمت طلا به سمت بالا برود.

عوامل دیگر، بیش از مقدار شاخص دلار مورد توجه قرار می گیرند. وقتی اقتصاد چندان فلج نشود و وارد رکود شدید نشود، سرمایه گذاران جهانی به این موضوعات بیش تر اهمیت می دهند تا این که به شاخص دلار اهمیت بدهند. این عامل باعث می شود ما نتوانیم رشد بالایی را برای قیمت طلا پیش بینی کنیم. از نظر تکنیکالی نیز، شاخص دلار به سمت 95 واحد می رود ولی من بعید می دانم که در ماه های آینده، به کمتر از 95 واحد کاهش پیدا کند.

از طرف دیگر، بر اساس گزارش اشتغال آمریکا که در یک ماه اخیر منتشر شد، تعداد 263 هزار شغل ایجاد شده. در حالی که انتظار این بود که کلاً 200 هزار شغل ایجاد شود. این 31 درصد افزایش ایجاد شغل نسبت به انتظارات، باعث شد نگاه سرمایه گذاران به این طرف برود و احتمال بدهند که بازار به طرف شکوفایی پیش می رود.

*اگر شاخص دلار تا 95 واحد کاهش پیدا کند، قیمت جهانی طلا حداقل یک مقدار افزایش پیدا می کند. درست است؟

-بله. در آن حالت، قیمت طلا افزایش پیدا می کند ولی این افزایش، افزایش شدیدی نخواهد بود. برای مثال، وقتی شاخص دلار از 114 واحد به کمتر از 104 واحد رسید قیمت اونس طلا از حدود 1600 تا 1800 دلار بالا آمد ولی بعید است که شاخص دلار تا 95 واحد کاهش پیدا کند و از آن طرف قیمت اونس طلا از 1900 دلار عبور کند.

*در بازار داخلی، قیمت طلا و سکه در ماه های اخیر، فقط افزایش قابل توجه داشتند و ریزش و کاهش قیمت عمده ای در این مدت اتفاق نیفتاد. در ماه های قبل که بحث اجرای دوباره برجام جدی شد قیمت سکه تا کانال 12 میلیون تومان پایین رفت.

در حال حاضر، قیمت سکه افزایش پیدا کرده و الان در کانال 17 میلیون تومان است. جنابعالی عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بازار داخلی را ناشی از قیمت جهانی می دانید یا در عامل نرخ دلار می دانید و اصولاً چه عاملی را در افزایش قیمت طلا و سکه موثرتر می دانید؟

-عامل موثرتر، همان نرخ دلار است. از نظر تاریخی 90 درصد تغییرات طلا یا سکه، وابسته به نرخ دلار بوده و 10 درصد هم وابسته به قیمت اونس جهانی است. در افزایش قیمت اخیر طلا و سکه، هر دو نیرو، افزایشی بودند، یعنی هم اونس جهانی افزایشی بود و هم نرخ دلار.

اگر بخواهیم تحلیل تکنیکال انجام بدهیم، می توان گفت که دور از ذهن است و احتمال کمی دارد که دلار بتواند از 38 هزار و 100 تومان در سال 1401 عبور کند. از طرفی، الان سکه در کانال 17 میلیون تومان بوده و الان دو عدد برای سکه، مطرح است. یک عدد، عدد 16 میلیون و 800 هزار تومان است و تا زمانی که سکه، بالای 16 میلیون و 800 هزار تومان باشد انتظارات تورمی آن بالاتر است.

در عین حال، عدد 18 میلیون و 100 هزار تومان، عدد مهمی برای سکه است و اگر سکه به بالای 18 میلیون و 100 هزار تومان برود انتظارات تورمی، بیش تر تشدید می شود. تا زمانی که قیمت سکه در کانال 17 میلیون تومان، یعنی بین 16 میلیون و 800 هزار تومان و 18 میلیون و 100 هزار تومان باشد، انتظارات تورمی وجود خواهد داشت ولی بیش از مقدار فعلی نخواهد بود.

در مورد سکه، می توانم بگویم که ما الان در یک منطقه بی تفاوتی هستیم. اگر انتظارات سرمایه گذاران بخواهد یک مقدار کاهشی شود، قیمت سکه باید به زیر 16 میلیون و 800 هزار تومان بیاید.

*قیمت 17 میلیون و 800 هزار تومان به عنوان یک قیمت مهم و نقطه مقاومتی برای سکه مطرح شده. آیا این قیمت به اندازه آن قیمت 18 میلیون و 100 هزار تومان، جدی نیست؟

-عددی که من گفتم، فقط یک عدد بود و یک منطقه را باید در نظر گرفت. عدد 18 میلیون و 100 هزار تومان را باید در نظر گرفت ولی در مجموع 10 درصد کمتر یا بیش تر از 18 میلیون و 100 هزار تومان را باید در نظر داشت. اگر قیمت سکه از 18 میلیون و 100 هزار تومان، بالاتر برود انتظارات تورمی، افزایشی می شود.

پیش بینی قیمت طلای جهانی پیش بینی قیمت طلای جهانی

*در ماه های قبل که بحث اجرای دوباره برجام به طور جدی مطرح شد، تقاضا برای خرید سکه کاهش پیدا کرده بود. در وضعیت فعلی، بازار چه وضعی دارد و آیا خریداران به طور جدی وارد بازار طلا و سکه شده اند؟

-هر زمان که دارایی های مالی، سقف قبلی قیمت را می شکنند برخی انتظارات افزایشی ایجاد می شود. این انتظارات افزایشی باعث می شود تقاضا به وجود بیاید. سکه یک سقف تاریخی را شکسته ولی اگر سکه برای مدت 2 یا 3 هفته یا کمتر از یک ماه، نتواند زیر محدود 18 میلیون و 100 هزار تومان بماند، بعید می دانم که دوباره تقاضا بخواهد افزایش داشته باشد.

الان به دلیل این که یک سقف تاریخی شکسته شده، یک تقاضای هیجانی به وجود آمده ولی اگر قیمت سکه نتواند از 18 میلیون و 100 هزار تومان عبور کند تقاضا برای خرید سکه کم می شود.

*تحلیلگران بازار طلا و سکه می گویند وقتی حباب سکه به بالای 10 درصد برسد خرید سکه ریسک بالایی دارد. در روزهای قبل، حباب سکه بیش از 2 میلیون تومان شد و بعداً کاهش پیدا کرد. الان دوباره قیمت سکه افزایش پیدا کرده و به حدود 17 میلیون و 800 هزار تومان رسیده.

در حال حاضر، تحلیل نهایی شما چگونه هست و آیا فکر می کنید چون قیمت سکه یک جهش را تجربه کرده، در ادامه و از نظر تکنیکالی باید کاهش قیمت اتفاق بیفتد؟

-بله؛ همین طور است و البته وقتی حباب سکه وجود دارد، یعنی این که ما در بازار، سکه را بیش از ارزش ذاتی آن می خریم. جدا از بحث قیمت، بهترین زمان برای ورود به بازار سکه، زمانی است که بین 3 تا 5 درصد حباب وجود داشته باشد.

به هر حال ما هر کاری کنیم، سکه این حباب را دارد. هر چند که الان ربع سکه و سکه گرمی، حباب بالایی دارند ولی همین الان سکه امامی، حول و حوش 14 تا 15 درصد حباب دارد. این عدد برای تحلیلگران حرفه ای بازار طلا، عدد بزرگی است و آنها در این اعداد، وارد بازار نمی شوند. از طرفی، سکه از نظر تکنیکالی وضعیت مناسبی ندارد.

پیش بینی قیمت طلای جهانی و سکه پیش بینی قیمت طلای جهانی و سکه

*یعنی شما احتمال می دهید قیمت سکه کاهش پیدا کند؟

-من از دید حرفه ای ها می گویم ولی سرمایه های خانگی به این نکات توجه نمی کنند. وقتی آنها ببینند یک سقف تاریخی شکسته، بلافاصله ممکن است تقاضای بیش تری ایجاد شود، اما من تقاضایی از سمت حرفه ای ها نمی بینم.

وقتی حباب سکه به حول و حوش 14 یا 15 درصد رسیده و از آن طرف، سکه از نظر تکنیکالی، وضعیت مناسبی ندارد، احتمال کمی وجود دارد که سرمایه های حرفه ای بازار، صرف خرید سکه شود. البته نمودار آر اس آی ( R.S.I / برای تشخیص محدوده های اشباع خرید و فروش) بالایی هم دارد. بنابراین، احتمال این که سکه به سمت 16 میلیون و 800 هزار تومان بیاید، بیش تر است تا این که به بالای 18 میلیون و 100 هزار تومان برود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان