نحوه عرضه اوراق سکه بهار آزادی در بورس کالا + زمان عرضه و جزئیات

اوراق سکه بهار آزادی در روز سه شنبه، ۱۷ آبان در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. اوراق سکه بهار آزادی چگونه در بورس کالا عرضه می شود؟

نحوه عرضه اوراق سکه بهار آزادی در بورس کالا + زمان عرضه و جزئیات

صفحه اقتصاد- آسیه کرمی:‌ اوراق سکه بهار آزادی در روز سه شنبه، ۱۷ آبان در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. اوراق سکه بهار آزادی چگونه در بورس کالا عرضه می شود؟
بانک مرکزی امروز اعلام کرده است که عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی در روز سه شنبه، ۱۷ آبان در بورس کالای ایران انجام می شود.
نماد سکه بانکی مرکزی پس از اعلام طرح جدید بانک مرکزی در خصوص انتشار گواهی سکه، در تابلوی بورس درج شد.
بر اساس اخبار منتشر شده، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود: مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه و معاف از مالیات، در بورس منتشر می شود و همچنین قیمت تسویه اوراق قیمت روز سکه خواهد بود.

بر اساس گفته ی صالح آبادی، اشخاص حقیقی و صندوق های سرمایه گذاری در طلا می توانند در راستای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود، در چارچوب ضوابط مقرر، این اوراق را خریداری کنند.

بر اساس گزارشات رئیس کل بانک مرکزی چند وقت پیش از برنامه این بانک برای ورود بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه بهار آزادی تحت نظارت بانک مرکزی خبر داده بود و گفته بود که چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی سازی است.

اوراق سکه بر بازار چه تاثیری دارد؟

پس از اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق سکه بهار آزادی در هفته جاری، نادر بذرافشان در رابطه با این موضوع و تاثیر آن بر بازار سکه کشور، در گفتگو با ایسنا گفته است: قرار است اوراق در بورس کالا عرضه بشود و باید منتظر بمانیم، قیمت این اوراق تعیین و اعلام گردد. زمانی که اوراق در بورس عرضه و قیمت آن تعیین شود مردم می‌توانند اوراق را خریداری کنند و با توجه به اینکه دیگر، تحویل فیزیکی سکه وجود نخواهد داشت، هر زمانی که بخواهند می توانند آن را بفروش برسانند.

بر اساس خبرها، رئیس اتحادیه طلا نیز درباره تأثیر انتشار اوراق گواهی سپرده طلا در بازار طلا و سکه گفته است: به طور حتم نظارت بانک مرکزی و عرضه اوراق گواهی سپرده طلا می تواند موجب ریزش قیمت ها در بازار طلا و سکه بشود. و اگر میانگین قیمت اوارق گواهی سپرده طلا کمتر از بازار باشد مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت که در این صورت حباب سکه نیز تخلیه خواهد شد.

بر اساس گفته ی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، عرضه اوراق سکه در بورس کالا، اگر منجر به یک قیمت رقابتی و کاهشی گردد علاوه بر کنترل نرخ ارز در بازار، قیمت‌ها در بازار سکه ریزش خواهد کرد و به ثبات خواهد رسید.

از دیدگاه این مسئول، چنانچه قیمت اعلامی، حداقل بین سه تا پنج درصد زیر قیمت بازار باشد، تاثیر قابل توجهی می تواند در کنترل قیمت سکه بازار شود و روندی صعودی که طی هفته‌های اخیر در پیش گرفته است را متوقف کند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثـر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.
بر اساس گزارشات سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.
بر اساس آنچه گفته شده، معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام خواهد شد و دارندگان اوراق اگر تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، داشته باشند می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروشند.
همچنین بانک مرکزی ج.ا.ا تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد خواهد شد.
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان