عرضه اولیه در رمزارزها به چه صورت انجام می شود؟

ارزهای دیجیتال هم مانند بورس دارای عرضه اولیه هستند اما عرضه اولیه در رمزارزها با عرضه اولیه در بورس تفاوت عمده‌ای  دارد.

عرضه اولیه در رمزارزها به چه صورت انجام می شود؟

ارزهای دیجیتال هم مانند بورس دارای عرضه اولیه هستند اما عرضه اولیه در رمزارزها با عرضه اولیه در بورس تفاوت عمده‌ای دارد.

عرضه اولیه در رمزارزها

برای تامین هزینه‌های ایجاد یک ارز جدید از روش تامین سرمایه برای پروژه‌های بلاکچین استفاده می‌شود که این روش را به صورت عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ico) انجام می دهند.

عرضه اولیه در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رونق داشت اما این روزها روش‌های محبوب‌تری برای ارائه توکن‌های جدید استفاده می‌شوند.

عرضه اولیه عمومی شرکت‌ها توسط کمسیون بورس و اوراق بهادار تنظیم می‌شود اما عرضه اولیه رمزارزها مستقل است و در اکثر مواقع قوانین دست و پا گیر کمسیون بورس را نقض می‌کند.

در نگاه اول عرضه اولیه در بازار ارز دیجیتال تفاوت چندانی با عرضه اولیه سهام عمومی شرکت‌ها در بورس ندارد اما تفاوت اساسی این دو عرضه اولیه در وابستگی آن‌ها است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو عرضه اولیه این است که با خرید ارز دیجیتال شما صاحب سهام شرکت نمی‌شوید.پروژه‌هایی که عرضه اولیه موفق دارند باید ارز دیجیتال خود را در صرافی‌های رمزارز لیست کنند.

اولین قدم برای عرضه اولیه کریپتو در بازار رمزارزها طراحی مدل تجاری و بررسی نحوه استفاده از فناوری بلاکچین است. برخی از استارتاپ‌ها از عرضه اولیه توکن به منظور جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

عرضه اولیه در رمزارزها اینگونه است که یک شرکت بعد از انتشار کاغذ سفید به توکن خو را به خریداران با قیمت مشخص می‌فروشد و این توکن باید در موعد مشخص شده در کاغذ سفید بازگشایی و شروع به فعالیت کند.

اصولا قیمت توکن در عرضه اولیه پایین‌تر از حد واقعی آن است و همین موضوع باعث می‌شود عرضه اولیه رمزارزهای معتبر برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

خطر کلاهبرداری

همانطور که سال ۲۰۱۷ از عرضه‌های اولیه استقبال شد برخی از کلاهبرداران رمزارزها ارزهای متقلبانه منتشر کردند و فقدان مقررات در بازار باعث شد برخی از فعالان بازار رمزارزها دچار زیان شوند.

حتی در برخی موارد افراد معروف، پروژه‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال را تبلیغ می‌کردند و برای همین است که می‌گویند در بازار کریپتوکارنسی نباید به کسی اعتماد کرد.

موضع کمسیون بورس به عرضه ارزهای دیجیتال

کمسیون بورس ایالات متحده آمریکا نسبت به عرضه اولیه رمزارزها صرف نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن دید تیره‌ای دارد.

مثلا پلتفرم تلگرام یک شبکه اجتماعی محبوب است که حدود ۱/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ برای عرضه اولیه ارز دیجیتال خود جمع‌آوری کرد اما سال گذشته کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا این شرکت را متهم به تخطی از قوانین اوراق بهادار فدرال کرد.

تلگرام به دلیل اینکه فروش توکن را در کمسیون بورس و اوراق بهادار ثبت نکرده به ۱۸/۵ میلیون دلار جریمه و و بازگرداندن سرمایه مردم محکوم شد.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان