شرایط جدید خرید ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی + جزئیات

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه شرایط جدید خرید 2000 دلار با کارت ملی + جزئیات آن پرداخته شده است.

شرایط جدید خرید 2000 دلار با کارت ملی + جزئیات

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه شرایط جدید خرید 2000 دلار با کارت ملی + جزئیات آن پرداخته شده است.
بر اساس بررسی ها، متقاضیان واجد شرایط برای خرید ۲۰۰۰ دلار در بانک ملی پس از ثبت درخواست و خرید ارز می‌توانند با اپلیکیشن «بله»، ارز خود را از طریق یکی از شعب تعیین شده بانک ملی دریافت کنند.
طبق سیاست جدید ارزی بانک مرکزی که از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، در پیش گرفته است فروش ارز دولتی با کارت ملی از طریق پرداخت اسکناس به خریدار به روش واریز به حساب ارزی خریدار تغییر پیدا کرده است؛ یعنی حتما متقاضیان خرید ارز با کارت ملی باید ابتدا در بانک حساب ارزی باز کنند زیرا سهمیه ۲۰۰۰ یورویی به حساب ارزی خریداران واریز می شود و متقاضی دریافت ارز نمی‌تواند دلار را به شکل اسکناس و در لحظه دریافت کند.

همچنین بانک مرکزی علاوه بر ابلاغ شرایط جدید فروش دلار با کارت ملی اعلام کرده است که برای برداشت اسکناس از حساب ارزی خریداران ارز با کارت ملی، تنها با گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی آن هم در بانک مورد نظر که حساب ارزی دارند امکان پذیر می باشد.

شرایط جدید خرید ارز با کارت ملی چیست؟

همانگونه که بر اساس خبرهای منتشر شده و اعلام بانک مرکزی شنیده اید، شرایط فروش ارز با کارت ملی در سال ۱۴۰۲ تغییر یافته است و بانک مرکزی ابلاغیه آن را در روز چهاردهم فروردین ماه سال جاری نیز منتشر کرد.

بنابراین اگر متقاضی ۲ هزار یورو با کارت ملی می باشید در مرحله نخست باید در شعب ارزی یکی از بانک ها، نسبت به افتتاح حساب ارزی اقدام کنید. و در مرحله بعد باید بدانید که ۵ روز پس از افتتاح حساب امکان برداشت اسکناسی از حساب خود را خواهید داشت و اینکه حساب‌های قبلی ارزی قابل قبول نمی باشد و باید افتتاح جدید برای حساب قرض‌الحسنه پس انداز ارزی صورت گیرد.

به گفته عده ای این تغییرات در حالی سختگیری به حساب می آید که بانک مرکزی هدف کوتاه شدن دست دلالان از بازار ارز را پیگیری می‌کند و ساماندهی بازار را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است که متقاضیان خرید دلار سهمیه‌ای باید برای افتتاح حساب ارزی اصل شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی خود را ارائه دهند و شرایط ویژه دیگری ندارد.

همچنین این حساب ارزی باید تا ۶ ماه باز مانده و معادل ۱۰۰ دلار نیز در این حساب باشد.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، متقاضی دریافت ارز با کارت ملی و افتتاج حساب ارزی شخصا باید به بانک مراجعه کند و اقدامات لازم را انجام دهد زیرا که افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نخواهد بود.

همچنین پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی فقط به صاحب حساب امکان‌پذیر می باشد.

گفته شده است که این حساب‌های ارزی فقط به ارز‌های دلار‌ یا یورو و با منشاء اسکناس و جهت استفاده برای واریز اسکناس موضوع سرفصل تأمین نیاز‌های ضروری (کد ۵۶) می باشد.

شرایط جدید خرید ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی

برداشت اسکناس چقدر کارمزد دارد؟

طبق اعلام بانک مرکزی، کارمزد برداشت به صورت اسکناس از حساب ارزی معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت می باشد. قیمت تسعیر نیز برابر با نرخ فروش اسکناس دلار یا یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت می باشد.

خرید دلار سهمیه کارت ملی با قبل چه تفاوتی دارد!؟

حدود ۶ ماه پیش صرافی‌ها با کارت ملی به متقاضیان، دلار ارزان‌تر از بازار آزاد می‌فروختند. اما در سال ۱۴۰۲ فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در قیمت فروش و میزان سهمیه دارد:

نرخ فروش دلار: قبلا نرخ دلار سهمیه‌ای را صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌کرد. اما الان برای فروش ارز مبنا نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادرکننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف می باشد. قیمت دلار توافقی اکنون بالغ بر ۲ هزار تومان بیشتر از قیمت صرافی ملی است، اما این در حالی می باشد که همچنان نسبت به بازار آزاد حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر است. (ضمنا، مسافران همچنان می‌توانند دلار مسافرتی با نرخ صرافی ملی بخرند.)

میزان سهمیه دلار: هر فرد پیش از این در سال با کارت ملی می‌توانست تا سقف ۲۰۰۰ یورو معادل حدود ۲۲۰۰ دلار ارز بخرد. این سهمیه اکنون به ۲۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

اما بر اساس برخی گزارش‌های میدانی این ارز در حال حاضر تنها به صورت دلاری و نه یورویی پرداخت می‌شود.

طبق بررسی ها نرخ دلار توافقی ثابت نیست و توسط نهاد خاصی تعیین نمی‌شود. ممکن است در هر صرافی و در هر روز متفاوت باشد. زیرا هر صرافی طی مذاکره با صادرکنندگان ارز را به نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرد و به همین دلیل قیمت فروش دلار با کارت ملی در صرافی‌های مختلف کمی متفاوت می باشد.

خریداران دلار سهمیه‌ای چقدر سود می برند؟

بر اساس گزارشات و بررسی ها، اختلاف قیمت دلار سهمیه کارت ملی و آزاد در گذشته سودهای چندین میلیون تومانی برای متقاضیان در صف با کارت ملی داشت و با فروش ارز سهمیه‌ای در بازار آزاد، سودهای قابل توجهی نصیبشان می شد. کارهای عجیبی همچون اجاره کارت ملی یا آوردن افراد با اتوبوس به تهران برای استفاده از کارت ملی آن‌ها حاصل همین رانت ارز سهمیه‌ای بودند. اما از آذر ماه سال ۱۴۰۱، بانک مرکزی این نوع فروش دلار را برای مسافران محدود کرد. ارائه بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور شروط جدید دریافت دلار ارزان به نرخ صرافی ملی بود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان