سود کریپتو بیشتر است یا بازار سهام؟

انتخاب بازار برای هر فرد به معیارهای مختلفی بستگی دارد و اولین قدم در سرمایه‌گذاری انتخاب بازار مناسب است.

سود کریپتو بیشتر است یا بازار سهام؟

انتخاب بازار برای هر فرد به معیارهای مختلفی بستگی دارد و اولین قدم در سرمایه‌گذاری انتخاب بازار مناسب است.
به گزارش صفحه اقتصاد، اولین قدم در سرمایه‌گذاری انتخاب بازار مناسب است. نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید و گفت مثلا بازار سهام از کریپتو بهتر است. انتخاب بازار برای هر فرد به معیارهای مختلف از جمله شخصیت، ریسک‌پذیری، مقدار سرمایه و … بستگی دارد.
هجوم مردم به بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۱ باور نکردنی بود. تا به حال هیچ دارایی در طول ۱۰۰ سال گذشته اینچنین با استقبال جهانی مواجهه نشده بود. از کشورهای جهان سوم بگیر تا قطب‌های صنعتی دینا، همه رمزارز می‌خرند و به آینده این دارایی امید دارند.

البته بازار رمزارزها در مقابل بورس‌های بزرگ دنیا هنوز مانند بچه‌ای است که راه رفتن بلد نیست.

کریپتو در مقابل دارایی سنتی

بازار سهام با روی کار آمدن کریپتو به بازار سنتی معروف شد. در ابتدا بهتر است بازدهی بازار سهام با ارز دیجیتال را مقایسه کنیم. S&p 500 در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالی ۱۰/۹ درصد بازدهی داشت. شاخص FTSE 100 به طور متوسط بیش از ۷/۴ درصد بازدهی داشت. اما بیت‌کوین به طور میانگین سالی ۱۹۵ درصد و اتریوم ۶۵۰ درصد بازدهی داشتند. وقتی این بازدهی را در کنار بازارهای سنتی قرار می‌دهیم برنده مشخص است.

اما خب این مقایسه چندان درست نیست. مثل مقایسه سیب با پرتغال است. اگر بخواهیم بازدهی سهام شرکت‌های فناوری را با بیت‌کوین و اتریوم مقایسه کنیم هم باز رمزارزها برنده‌اند. آمازون در سال ۲۸ درصد، گوگل ۱۹ درصد و تسلا ۶۰ درصد رشد کردند که در مقابل بازدهی رمزارزها ناچیز است.

البته بازار رمزارزها نسبت به سال گذشته روندی نزولی داشت. سهام S&P 500 نسبت به پارسال بیش از ۵ درصد رشد کرد اما بیت‌کوین تا به امروز بیش از ۳۰ درصد ریزش کرده است. البته می‌توان گفت که بازار رمزارزها با بیت‌کوین در ۳ ماه گذشته همبستگی زیادی داشتند.

رمزارز در مقابل S&P 500

S&P ارزش خود را در دنیا ثابت کرده است. در حالی که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هنوز مخالفان زیادی دارد. سوال اساسی این است که ارزهای دیجیتال واقعا جای بازارهای سنتی را می‌گیرد یا نه؟ سبدی متشکل از ۵۰۰ شرکت برتر در دنیا که درآمدزایی می‌کنند می‌تواند برای افراد کم‌ریسک بسیار بهتر از ارزهای دیجیتال عمل کند. ارزهای دیجیتال هنوز در مرحله اولیه خود هستند.

رمزارز در مقال نزدک

نزدیک شاخصی متشکل از ۱۰۱ شرکت غیرمالی است که در بورس نزدک معامله می‌شود. بورس نزدک در سال گذشته بیش از ۲۸ درصد رشد کرد اما امسال ۲۴ درصد ریزش کرد و عملا به نقطه اول خود بازگشت.

نزدک هم سبدی آزمایش شده در دوران سخت است. درحالی که کریپتو اصلا اینچنین نیست.

رمزارز در مقابل FTSE 100

FTSE 100 گاهی اوقات به عنوان Footsie یاد می‌شود. این شاخص بردار بریتانیایی نزدک است. برخلاف رقبای آمریکایی بازار بریتانیا در ماه‌های گذشته مشکلات کمتری داشت و قوی‌تر عمل کرده است. از نظر میزان ریسک به پاداش می‌توان ادعا کرد که این بازار تاج پادشاهی را می‌گیرد.

نتیجه

مقایسه دارایی‌های مختلف کاری بسیار دشوار و حتی غلط است. بازارهای مالی رسمی گزارش سالانه، شش ماهه و ماهانه ارائه می‌کنند. جریان درآمدی در این بازارها شفاف است اما بازار رمزارزها بازاری به اصطلاح سوداگرایانه محسوب می‌شود. هر کدام از دارایی‌ها ریسک‌های متفاوت و افق زمانی متفاوتی دارند.

البته درست و منطقی این است که در مورد همه بازارهای مالی اندکی بدانید. سوال اصلی این است که هدف از سرمایه‌گذاری چیست؟ مگر غیر از کسب سود است؟ اگر به دنبال سود هستید باید در مورد بارازهای مختلف و حرکت بعدی آن‌ها چیز‌هایی بدانید.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان