عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

رئیس کل بانک مرکزی چرا جوابگو افزایش قیمت ارز نیست؟

 عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره افزایش قیمت ارز گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز یک مسئله که دو پایه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی چرا جوابگو افزایش قیمت ارز نیست؟

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: وقتی پول پرقدرت خلق می شود یک رابطه خیلی صریح و مستقیم با قیمت دلار برقرار می کند که اثر آن را تا نیمه اول امسال دیدیم و دولت به جای اینکه قیمت حامل های انرژی را بهتر کند سراغ خلق پول رفته و بانکها نیز ساخت و ساز می کند و به نقدینگی وحشتناک دامن می زنند.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره افزایش قیمت ارز گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز یک مسئله که دو پایه دارد. پایه اول این است که نظام چند نرخی حاکم است و تا زمانیکه نظام چند نرخی وجود دارد آرامشی در بازار دیده نمی شود و متاسفانه دولت این موضوع را متوجه نیست و در این خصوص اقدامی انجام نداده است.

وی تصریح کرد: هر جا نظام چند نرخی باشد بی ثباتی نیز وجود دارد. پایه دوم، خلق پول پرقدرت است. وقتی پول پرقدرت خلق می شود یک رابطه خیلی صریح و مستقیم با قیمت دلار برقرار می کند که اثر آن را تا نیمه اول امسال دیدیم و دولت به جای اینکه قیمت حامل های انرژی را بهتر کند سراغ خلق پول رفته و بانکها نیز ساخت و ساز می کند و به نقدینگی وحشتناک دامن می زنند. یعنی از دو جانب نظام چند نرخی ارزی و حجم نقدینگی با تاکید بر پول پرقدرت اتفاقی افتاد که باعث افزایش قیمت دلار شد و تا آن دو مورد حل نشوند بازار ارز آرام نمی شود.

بهرامی اضافه کرد: از سال 96 تا به امروز درگیر نوسانات شدید ارزی هستیم. قبل از سال 98 که آبان ماه اتفاقاتی افتاد تنش ارزی بود تا دلار به 20 هزار تومان رسید و بعد به 11 هزار تومان رسید. بعد از سال 98 تنش ارزی بود تا قبل از اعتراضات اخیر بود و بعد از این هم خواهد بود. مطمئناً تاثیر مقطعی دارد و وقتی ناامنی می شود حسگرهای بازار ارز حساس است و واکنش نشان می دهد. ولی اینکه بگوئیم دلیل اعتراضات است به نظر من دلیل منطقی موجهی نیست. مگر 4 ماه پیش اعتراضات داشتیم؟ مگر سال 99 اعتراضاتی داشتیم؟ مگر سال 97 اعتراضاتی داشتیم؟ بازار ارز همینگونه بود به دلیل اینکه پایه ها را بهم ریختیم.

او تاکید کرد: ارز 4200 تومانی را ایجاد کردیم و 4 سال طول کشید و 100 میلیارد را بر باد دادیم و ارز 4200 تومان را حذف کردیم. با حذف ارز 4200 تومانی 5 و 4 نرخ شده و تک نرخی نکردیم. نرخ نیما، نرخ سنا، دلار توافقی و دلار آزاد داریم و دوباره نظام چند نرخی است. این خلق پول روزی 4 هزار میلیارد تومان انجام می شود و بانکهای خصوصی خلق پول انجام می دهند. این اتفاقات قبل از اعتراضات بود و بعد از آن نیز خواهد بود. اینکه به اعتراضات بطور خاص ربط می دهند قطعاً اشتباه است. اینکه بگوئیم اعتراضات به افزایش نرخ ارز دامن زده قابل تصور است. شاید اگر این اعتراضات نداشتیم دلار بالای 34 هزار تومان نمی رفت ولی باز 10 هزار تومان بیش از قیمت واقعی است. مردم را فقیر کرده و دستمزد کارمند 300 دلار شده است و دستمزد کارگر زیر 200 دلار شده است و این امر مردم را فقیر می کند.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی

بهرامی با اشاره به اقدامات دولت در این باره گفت: آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی و مسئول تورم و پول و ارز و … است. ایشان را پیدا نمی کنید. رئیس بانک مرکزی جلوی چشم نیست. وزیر اقتصاد صحبت کرد و درباره مالیات خوب گفت که تا 4 سال دیگر می توان بودجه را بر اساس مالیات بست که به نظر خبر خوبی است. به نظر من، بانکها که وام می دهند ریسک برعهده خودش است، خلق پول روزانه معنا ندارد. کجای دنیا روزانه خلق پول می کنند؟ روزی 4 هزار میلیارد خلق پول می شود و باید متوقف شود و صندوق ضمانت سپرده تشکیل شود و سپرده های مردم را تضمین کند و بانکهای ورشکسته را تعطیل کند. بیش از نیمی از بانکهای ما ورشکسته هستند. تعطیلی این بانکها هیچ اتفاقی را رقم نمی زند که چیز بدی نیست.

این تحلیلگر اقتصادی اشاره کرد: سال 2014 در روسیه که اصلاحات کردند از 975 بانک بیش از 600 بانک را تعطیل کردند. نباید اقتصاد را فدای بانک کنید. بانکها را به هر قیمتی با خلق پول 4 درصدی می خواهید نگه دارید اگر این اتفاق بیفتد اقتصاد شما ویران می شود. باید این بانکهای ورشکسته تعطیل شوند و صندوق تضمین سپرده پول های مردم را تضمین کند. گام دوم این است که بودجه دولت از چاپ پول جدا شود. پول پرقدرت خلق کردن خوب نیست. تا موقعی که مالیات ها کفاف دهد فاصله وجود دارد. همچنین باید قیمت انرژی را اصلاح کنید.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز افزایش تورم هم خواهیم داشت؟ بیان کرد: ارز بر کالاهای وارداتی اثرگذار است و کالاهای واسطه ای هم موثر از نرخ ارز است و بازار کالا را ملتهب می کند و اثر منفی برای دولت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان