گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با محمد مجیدی؛ تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال

دلایل افزایش ۳۰۰ میلیارد دلاری بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر؟

در گفتگوی اختصاصی «صفحه اقتصاد» با محمد مجیدی تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال، اتفاقات روزهای اخیر این بازار نوظهور و دیجیتالی و سرنوشت بیت کوین

دلایل افزایش 300 میلیارد دلاری بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر؟

صفحه اقتصاد - بازار ارزهای دیجیتال، در روزهای اخیر، یک نوسان قابل توجه را پشت سر گذاشت و حجم کل بازار حدود 300 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و به 1080 میلیارد دلار رسید، اما در ادامه حجم بازار یک مقدار کاهش پیدا کرد. در روزهای اخیر، قیمت هر عدد بیت کوین از 19 هزار دلار به 24 هزار دلار رسید و نوسانی در حد 4 هزار دلار را به ثبت رساند.

در گفتگوی اختصاصی « صفحه اقتصاد » با محمد مجیدی (تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال)، اتفاقات روزهای اخیر این بازار نوظهور و دیجیتالی و سرنوشت بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر در روزهای آینده، تحلیل شده است.

*****

*در ماه های گذشته، بازار ارزهای ارزهای دیجیتال، دچار ریزش های بزرگ و مستمر شده و قیمت بیت کوین تا 17 هزار کاهش پیدا کرد. در روزهای اخیر، چه اتفاقی افتاده که یک مقدار تغییر ایجاد شده و ارزهای دیجیتال افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده اند و بیت کوین هم توانست به بالای 24 هزار دلار برود؟

-وجود نوسان قیمت در بازارهای مالی، یک امر طبیعی است. چرا که در این نوع بازارها، یک روند شکل می گیرد، افزایش اتفاق می افتد و یک الگو را تشکیل می دهد. بر اساس رفتار معامله گران، یک سقف قیمتی ثبت می شود، دوباره بر اساس انتظاراتی که وجود دارد یک ریزش اتفاق می افتد، دوباره یک سقف قیمتی دیگر ثبت می شود و دوباره یک ریزش دیگر را تجربه می کند.

در این مدت، سقوط ارز دیجیتال «لونا» هم اتفاق افتاد و روند ریزش بیت کوین و ارزهای دیجیتال را تشدید کرد که بحث آن مفصل است. به هر حال، لونا دچار ریزش شد و باعث شد ریزش بیت کوین نیز شدت پیدا کند.

برخی افراد که در این بازار بودند، پول خودشان را از این بازار بیرون کشیدند و این عامل هم باعث شد ریزش قیمتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال بیش تر تشدید شود. اصولاً وقتی بازار ریزشی می شود، برخی افراد که دارایی های دیجیتال مثل بیت کوین دارند، دچار ضرر می شوند. این افراد، تا حدی ضرر را تحمل می کنند ولی وقتی میزان ضرر افزایش پیدا کند، می فروشند و از بازار خارج می شوند.

در زمانی که تعداد فروشنده ها زیاد می شود، عرضه بالا می رود و قیمت آن با شدت بیش تری ریزش می کند. مدتی قبل، پروژه لونا نیز با مشکل مواجه شد. چون پشتیبان اصلی پروژه لونا، بیت کوین بود بنیانگذاران لونا، اقدام به عرضه بیت کوین کردند تا پروژه لونا، شکست نخورد.

در این حالت، عرضه بیت کوین افزایش پیدا کرد و قیمت بیت کوین، با شدت زیادی ریزشی شد. اساساً وقتی ریزش قیمت اتفاق می افتد، یک عده هم می ترسند. در این حالت، همین افراد نیز اقدام به فروش می کنند. به طور کلی، یک عده هستند که وقتی ریزش قیمت اتفاق می افتد، می فروشند و این وضع، باعث می شود ریزش قیمت شدت پیدا کند.

بر اساس الگوهای فاندامنتالی که وجود دارد، قیمت واقعی بیت کوین حدوداً 22 هزار دلار بود ولی ریزش قیمت ادامه پیدا کرد و بیت کوین تا 17 هزار و خُرده ای دلار کاهش داشت، اما از آنجا که قیمت واقعی بیت کوین 22 هزار دلار بود، یک عده بودند که بیت کوین های خودشان را نفروختند.

این وضع باعث می شود ریزش بیت کوین متوقف شود و دوباره بازار ریکاوری شود ولی یک مقدار این ریکاوری و افزایش مجدد قیمت بیت کوین، طول کشید.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال

*ارز لونا در مدت فقط چند سال ارزش پیدا کرد و قیمت آن در زمان اوج به بالاتر از 120 دلار افزایش پیدا کرد. سقوط لونا از همان محدوده 120 دلار شروع شد و قیمت آن به حدود صفر رسید. بنیانگذاران لونا، یک لونای جدید به دارندگان لونای اولیه ارائه کرده و رتبه آن لونای قبلی تا حدود 250 سقوط کرد.

با توجه به این که بنیانگذاران این پروژه، به دارندگان لونای اولیه، ارز لونای جدید دادند، آیا ممکن است قیمت لونای جدید دوباره صعود کند؟

-پروژه لونا اولیه، شکست خورد ولی ارزهای لونای جدید و ترا، به هم وابسته هستند. اگر این پروژه بخواهد جان بگیرد، زمان می برد. ما به زودی نخواهیم دید که لونای جدید به قیمت بالایی برسد.

در وضعیت فعلی، بحث مهم این است که تعداد زیادی از معامله گران، به لونای جدید اطمینان ندارند و یک عده نیز به این موضوع مشکوک هستند که صاحبان این پروژه، این کار را انجام داده و باعث سقوط لونا شده اند. به همین دلیل، لونا به قیمت های قبلی برنمی گردد و حداقل در میان مدت، به 120 دلار نخواهد رسید.

*در سال 2017، قیمت بیت کوین از 20 هزار دلرا تا محدوده بالاتر از 3 هزار دلار سقوط کرد که یک سقوط تقریباً 80 درصدی بود. کف قیمتی بیت کوین بعد از آن ریزش، همان 3 هزار دلار بود. در سال های اخیر، دوباره قیمت بیت کوین جهش کرد و در سال 2022 میلادی (1400 شمسی)، به بالای 68 هزار دلار بالا رفت.

آیا همان طور که بیت کوین در آخرین تجربه ریزش قیمت خودش، از محدوده 3 هزار دلاری شروع به افزایش مجدد کرد، می شود بگوییم که این قیمت 17 هزار دلاری اخیر، کف قیمت بیت کوین بود؟

-صد در صد، صعود دوباره قیمت اتفاق می افتد. همیشه در ذهن معامله گران، برخی قیمت ها می مانند و یکی از این قیمت ها، همین قیمت 17 هزار دلار بود. الان قیمت 17 هزار دلار به یک حمایت برای بیت کوین تبدیل شده و گفته می شود از نظر روانی، تکنیکالی و فاندامنتالی، قیمت بیت کوین پایین تر نمی رود.

در آن زمان هم که قیمت بیت کوین نزول کرد و به حدود 3800 دلار رسید، شیوع ویروس کرونا، آن کاهش قیمت بیت کوین را تشدید کرد و بیت کوین به کف قیمتی چند سال اخیر خودش رسید. در حال حاضر، قیمت 17 هزار دلار، یک حمایت خیلی مستحکم است.

*یعنی دارندگان بیت کوین فکر می کنند که نباید بیت کوین های خودشان را در محدوده 17 هزار دلار و پایین تر بفروشند و باید آنها را نگه دارند؟

-بله؛ قیمت 17 هزار دلار برای بیت کوین، یک حمایت محکم است. البته در بازارهای مالی، چیزی تحت عنوان باید و نباید نداریم. چرا که ممکن است کاهش قیمت بیش تری اتفاق بیفتد. با این حال، قیمت 17 هزار دلار، به یک حمایت قوی تبدیل شده.

آن زمان که قیمت بیت کوین تا آن حد پایین آمد، قیمت واقعی بیت کوین 22 هزار دلار بود، یعنی میانگین قیمتی که افراد مختلف بیت کوین را خریده بودند روی 22 هزار دلار بود. بنابراین، اینقدر برای خرید هزینه شده و وقتی که قیمت پایین تر رفت، برخی حاضر به فروش بیت کوین های خودشان نشدند.

*در پیش بینی ها و نظرسنجی هایی که در روزهای اخیر در سطح جهانی در مورد قیمت بیت کوین انجام می شد، اکثراً احتمال سقوط قیمت بیت کوین تا 14 هزار دلار و حتی 10 هزار دلار را بیش تر می دانستند.

چطور شده که به جای سقوط بیت کوین، قیمت آن از محدوده 19 هزار دلار به 24 هزار دلار جهش کرد و الان با یک مقدار کاهش کمی کمتر از 23 هزار دلار است؟

-اگر از نظر تکنیکالی، روند بازارهای مالی را بررسی کنیم، به همین صورت است که وقتی یک روند تشکیل می شود حتی اگر قرار باشد قیمت به 14 هزار دلار و بعداً 10 هزار دلار کاهش پیدا کند، قبلش یک صعود داریم و دوباره می تواند به قیمت های پایین تر هم برسد.

ما الان نمی توانیم بگوییم آن نظرسنجی درست نبوده و دیگر بیت کوین به آن قیمت ها نمی رسد. در مجموع، قیمت بیت کوین می تواند تا حد آن قیمت ها کاهش پیدا کند چون همچنان روند ما، نزولی است. اگر کاهش قیمت اتفاق بیفتد، به آن قیمت ها هم خواهد رسید.

البته استناد ما به نظرسنجی ها هم نیست و تاریخچه ای که بازارهای مالی دارند به این صورت بوده که نوسان قیمت ها به گونه ای است که یک کف قیمت ایجاد شده و بعداً یک سقف قیمت ایجاد می شود. در ادامه، قیمت دوباره کاهش پیدا کرده و به حرکت نزولی خودش ادامه می دهد.

اگر الان قیمت بیت کوین نزول پیدا کند، ممکن است به همان 18 هزار دلار و بعداً 17 هزار دلار برسد. اگر هم باز کاهش قیمت اتفاق بیفتد، بیت کوین 14 هزار دلار، 12 هزار دلار و 10 هزار را می بیند.

*در مجموع، جنابعالی فکر می کنید در روزها و هفته های آینده ممکن است قیمت بیت کوین تا 12 هزار و دلار کاهش پیدا کند و احتمال کاهش تا آن سطح را چقدر می دانید؟

-الان وقتی نمودار هفتگی را نگاه می کنیم، همچنان روند بیت کوین، نزولی است. تا زمانی که این روند، نزولی بوده، احتمال این که قیمت تا 14 هزار دلار برسد و دوباره یک برگشت قیمت داشته باشیم وجود دارد. من تا حد 50 تا 60 درصد احتمال می دهم که قیمت بیت کوین تا آن محدوده کاهش پیدا کند.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال

*در هفته های قبل، یک نظر این بود که گفته می شد اگر نهنگ ها یا همان دارندگان بزرگ بیت کوین که نقدینگی بیش از یک میلیارد دلار درحوزه بیت کوین دارند، بیت کوین های خودشان را بفروشند، قیمت به زیر 20 هزار دلار خواهد رفت.

دلیل عمده ریزش قیمت به کمتر از 20 هزار دلار را چه می دانید و آیا نهنگ ها هم اقدام به فروش بیت کوین های خودشان کردند؟

-این که قیمت بیت کوین به زیر 20 هزار دلار رفت، به چند دلیل بود و بخشی از فشار فروش، به خاطر فروش نهنگ های بازار بود. عمدتاً سرمایه های خُرد در این زمینه نقش داشتند و با استفاده از روان شناسی بازار، رفتار این سرمایه گذاران خُرد به خوبی قابل تحلیل است.

به خاطر شایعاتی که در بازار مطرح شد این سرمایه گذاران خُرد، دچار ترس شدند. در نتیجه، اکثر آنها فروشنده شدند و فروشنده بودن این افراد بود که باعث شد قیمت بیت کوین تا حدود 17 هزار دلار کاهش پیدا کند وگرنه نهنگ ها، معمولاً در کف های قیمتی، خریدار هستند و خرید انجام می دهند.

*وقتی قیمت بیت کوین در محدوده 19 هزار دلار بود و احتمال صعود مجدد در روزهای اخیر وجود داشت، بعضی تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، می گفتند شواهد نشان می دهد که کف قیمت بیت کوین اتفاق افتاده است.

در مقابل، جنابعالی می گویید بر مبنای تحلیل تکنیکال، احتمال ریزش قیمت بیت کوین وجود دارد. اگر این طور است، این افرادی که می گویند قیمت 19 هزار دلار، کف قیمت بوده، تحلیل شان چه مبنایی دارد؟

-آن افراد، مبنای خودشان را اتفاقات سال 2017 قرار داده اند. در آن زمان بیت کوین تا محدوده 17 هزار تا 20 هزار دلار افزایش داشت و بعداً ریزش کرد. قیمت واقعی بیت کوین در آن زمان، حوالی 22 هزار دلار بود. اساساً وقتی قیمت بخواهد از قیمت واقعی خیلی فاصله بگیرد، معمولا قیمت تمایل دارد به قیمت واقعی خودش برگردد.

اگر قیمت بازار کم شده باشد تمایل دارد برگردد و به آن قیمت واقعی برسد و اگر هم افزایش پیدا کرده باشد، تمایل دارد کاهش پیدا کند و به آن قیمت واقعی برسد. بر همین اساس، درست است که قیمت تا 17 هزار دلار پایین رفت ولی تمایل داشت همچنان به قیمت 22 هزار دلار برگردد.

*شما اعتقاد دارید که ممکن است قیمت بیت کوین به 12 هزار دلار و 10 هزار دلار هم برسد. اگر قیمت تا 10 هزار دلار کاهش پیدا کرد، دوباره به سمت بالا و 22 هزار دلار و قیمت های بالاتر برمی گردد؟

-اگر تا آن زمان به قیمت های 12 هزار و 10 هزار دلار برسد، باید ببینیم شاخص ها چه چیزی به ما نشان می دهند. شاخص های زیادی از جمله اطلاعات «آن چِین» وجود دارد که قیمت واقعی را نشان می دهند. در آن زمان باید ببینیم چه قیمتی را به ما نشان می دهند و باز از آن زاویه، باید بازار بررسی شود.

پس الان نمی شود گفت که به آنجا می رسد ولی همیشه تمایل بازار و خصوصاً بیت کوین به افزایش قیمت بوده است. فعلاً چون روند، نزولی است قیمت بیت کوین دوباره می تواند به 20 هزار دلار و همچنین 18 هزار و حتی 17 هزار دلار برگردد. در ادامه هم، اگر حمایت آنجا را از دست بدهد، قیمت می تواند 14 هزار، 12 هزار و 10 هزار دلار را ببیند. از الان اظهار نظر کردن در مورد آن موقع، یک مقدار زود است.

*اشاره کردید به این که قیمت واقعی بیت کوین 22 هزار دلار است. آیا ممکن است با خریدهای پایین تر، قیمت متوسط خرید کمتر شود و قیمت واقعی، رقم های پایین تر را نشان بدهد؟

-بله. به همین دلیل گفتم در آن زمان باید ببینیم وضعیت بازار چگونه است و میانگین قیمت چقدر می شود و شاخص ها چه چیزی را به ما نشان می دهد. در آن تایم که قیمت بیت کوین به 17 هزار دلار رسید، قیمت واقعی در محدوده 22 هزار دلار بود.

*برخی تحلیلگران بازار، بعد از افزایش قیمت بیت کوین از سطح 19 هزار دلار در روزهای گذشته، گفتند میانگین 200 هفته اخیر بیت کوین 22 هزار و 700 دلار بوده و چند بار تلاش کرد که از این سطح عبور کند ولی نتوانست از آن محدوده گذر کند.

در نهایت در روز چهارشنبه 29 تیر 1401 از آن سطح عبور کرد و به بالای 24 هزار دلار رفت. در روز پنج شنبه 30 تیر ماه جاری، قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرده و فعلاً 22 هزار و 874 دلار است.

آیا جنابعالی با توجه به بالا ماندن قیمت بیت کوین فراتر از آن حد 22 هزار و 700 دلار، فکر می کنید قیمت بیت کوین در بالای این محدوده قیمتی تثبیت شده یا نه؟

-هنوز هم ما زیر میانگین متحرک قیمت 200 روزه هستیم و در حال حاضر (30 تیر 1401) که من نمودار را نگاه می کنم در یکی، دو روزه اخیر تلاش کرد که این میانگین را بشکند ولی با میانگین قیمت 200 روزه بیت کوین، خیلی فاصله داریم.

در مورد میانگین 200 هفته باید بگویم که الان دقیقاً در همان محدوده هستیم و نمودار یک برخورد به میانگین 200 هفته داشته است. وقتی قیمت بیت کوین به 24 هزار دلار رفت، خواست این محدوده را بشکند و صعود کند ولی هنوز موفق نشده. از نظر میانگین 200 روزه قیمت، می توانم بگویم تا میانگین 200 روزه خیلی فاصله داریم و قیمت باید به حدود 35 هزار دلار برسد.

محمد مجیدی تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال

محمد مجیدی تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال

از نظر شاخص کل بازار ارزهای دیجیتال، حجم بازار تا 1080 میلیارد دلار در روز چهارشنبه 29 تیر 1401 بالا رفت و الان حجم بازار تا محدوده 1026 میلیارد دلار پایین آمده است.

با توجه به این که 1000 میلیارد دلار، مرز روانی این بازار است و با توجه به آن 300 میلیارد دلار افزایش حجم بازار و الان یک مقدار کاهش آن، فکر می کنید این مرز روانی مهم حفظ شود یا نه؟

-درست است که آن حجم 1000 میلیارد دلار، مرز روانی هست ولی این عدد مورد استناد قرار نمی گیرد. اگر قیمت ارزهای دیجیتال بالا برود، حجم بازار افزایش پیدا می کند و اگر یک نزول داشته باشیم حجم بازار دوباره یک نزول خواهد داشت.

اگر قیمت بیت کوین از سطح 22 هزار و 800 دلار فعلی بالاتر بود، می رسد به همان قیمتی که بوده ولی اگر ریزش کند، حجم بازار به زیر 1000 میلیارد دلار برمی گردد.

*جنابعالی در مجموع برای روزها و هفته های آینده، احتمال کاهش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال را بیش تر می دانید و اعتقاد دارید که کاهش در راه است. درست است؟

-حتی اگر افزایش قیمت داشته باشیم، باز ریزش قیمت داریم. وقتی قیمت بیت کوین تا 24 هزار دلار بالا رفت، یک مقاومت دینامیک داشتیم ولی از آن محدوده، پس زده شد. اگر این قیمت شکسته شود و بیت کوین به محدوده 28 هزار دلار تا 30 هزار دلار برسد، باز ما به مقاومت دینامیک بعدی می رسیم.

در آن زمان، باید آن مقاومت بعدی هم شکسته شود تا بگوییم روند می خواهد برگردد و صعودی می شود، یعنی همین الان تا محدوده 30 هزار دلار، همچنان روند قیمتی بیت کوین، نزولی است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان