دلار به سفر گروسی به تهران واکنش نشان داد + جزئیات

بازار ارز تحت تاثیر سفر رئیس کل آژانس انرژی اتمی قرار گرفت و طی دو روز، دو پله کاهش داشت. اما آیا این کاهش ادامه‌دار خواهد بود؟

دلار به سفر گروسی به تهران واکنش نشان داد + جزئیات

بازار ارز تحت تاثیر سفر رئیس کل آژانس انرژی اتمی قرار گرفت و طی دو روز، دو پله کاهش داشت. اما آیا این کاهش ادامه‌دار خواهد بود؟
به گزارش صفحه اقتصاد ، رافائل گروسی، جمعه وارد تهران شد و شنبه شب خبر مثبتی را از تهران به غرب مخابره کرد. اینکه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بالای 60 درصد نیست و ایران نظارت دوربین‌های آژانس را پذیرفته است.
پس از این خبر بود که رسانه‌‌ها از توافق اولیه ایران و آژانس خبر دادند. اما روز گذشته دلار به خبر سفر گروسی واکنشی نشان نداد. حتی در ساعات ابتدایی روز، قیمت دلار یک پله بالا رفت و پس از آن در کانال سه و چهار در حال نوسان بود.

اما به نظر می‌رسد که خبر سفر گروسی به تهران و مثبت بودن این سفر، امروز به چهارراه استانبول و سبزه میدان رسیده است. چراکه از ساعات آغازین بازار ارز، قیمت دلار روند نزولی پیدا کرده و در حال کاهش است.

مطالعه بیشتر:

بازار دلار اشباع شد/ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است؟

کارشناسان یک جواب واحد برای این سوال دارند. اینکه ارزش ذاتی قیمت دلار در محدوده 40 هزار تومان است و چون قیمت دلار از ارزش ذاتی خود بالاتر رفته، دلار وارد فاز اصلاح قیمت می‌شود و باید منتظر اصلاح قیمت‌ها باشیم.

برخی این کاهش قیمت را ناشی از اخبار مذاکرات هسته‌ای می‌دانند و برخی دیگر آن را نتیجه اقدامات دولت و اصلاح خود بازار می‌دانند. از آن جمله، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته دلار در فاز استراحت است و پس از آن است که می‌توان حرکت بعدی آن را حدس زد. به گفته این کارشناس اکنون دلار بالاتر از ارزش واقعی خود است.

حق‌شناس تاکید می‌کند اگر دلار کانال 50 هزار تومان را از دست بدهد، باید منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار و ورود آن به محدوده 45 هزار تومان باشیم. به گفته این کارشناس کف قیمت دلار 45 هزار تومان است.

دولت دلار را ارزان کرد؟

هومن مقراضی، تحلیلگر بازارهای مالی هم می‌گوید دو عامل بر کاهش قیمت دلار اثر گذاشته است. اول اینکه دلار دارای حباب مثبت است و قیمت آن از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته و حالا در حال اصلاح خود است.

دومین دلیل سیاسی-اجتماعی است. در روزهای آینده به جلسه شورای حکام نزدیک می‌شویم و احتمالا قطعنامه دیگری علیه ایران در این شورا صادر می‌شود. ایران دوست دارد تاکید کند که قطعنامه‌ها هیچ ارزشی ندارد. به احتمال خیلی زیاد دولت دوست دارد زمانی که قطعنامه صادر می‌شود، قیمت دلار را پایین بیاورد و نشان دهد که نه تنها اقتصاد ما بدتر نمی‌شود بلکه ما توانایی کنترل قیمت دلار را نیز داریم.

این کارشناس تاکید می‌کند که دولت بزرگترین دارنده ذخایر ارزی در کشور است و اجازه نمی‌دهد که قیمت دلار بیش از این بالا برود. آن هم در شرایط فعلی از مذاکرات هسته‌ای.

اما نکته کلی این است که کارشناسان متفق‌القول معتقدند که دلار وارد فاز اصلاحی شده و احتمالا تجربه سال 98 در بازار ارز تکرار می‌شود. اینکه قیمت دلار 6 هزار تومانی به 20 هزار تومان رسید و سپس بازار اصلاح شد و قیمت دلار روی نرخ 11 هزار تومان ثابت ماند.

بسیاری از کارشناسان این صعود و سقوط را مانند سال 98 می‌دانند و می‌گویند ترمز دلار فعلا کشیده شده است. اما این کاهش قیمت موقتی است و ادامه‌دار بودن آن به نتیجه مذاکرات هسته ای و اقدامات اقتصادی دولت بستگی دارد.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان