عضو اتاق بازرگانی ایران:

دلارزدایی و شکست انحصار با اراده کشور‌های تحریم شده ممکن می شود

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات دلارزدایی و شکست انحصار با اراده کشور‌های تحریم شده پرداخته شده است.

دلارزدایی و شکست انحصار با اراده کشور‌های تحریم شده ممکن می شود

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات دلارزدایی و شکست انحصار با اراده کشور‌های تحریم شده پرداخته شده است.
عضو اتاق ایران گفت: اتحادیه پایاپای آسیا با همکاری کشور‌های هم‌پیمان، می‌تواند گام بزرگی در تسهیل مبادلات ارزی و دلارزدایی بردارد.
قاسم کریمی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در خصوص اهداف و دستاوردهای اجلاس بین‌المللی اتحادیه پایاپای آسیایی، گفت: دلار، به دلیل توانمندی‌های اقتصادی، تکنیکال و همچنین مسایل سیاسی از جایگاه خاصی در دنیا برخوردار است. اما می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های تولید، گام بزرگی در جهت دلارزدایی و شکست انحصار آن برداشت. در واقع وقتی کشوری کالایی را تولید می کند و آنرا متعلق به خود می‌داند، در نتیجه فقط همان کشور است که تعیین می‌کند آن کالا از چه طریق و با چه ارزی مبادله و معامله شود. در نتیجه می توان با تکیه بر توان و ابزار تولید، به سمت دلارزدایی رفت.

وی به لزوم همکاری‌های مشترک برخی کشورهای تولیدکننده بزرگ جهان اشاره کرد و گفت: با پيشرفت علم و تكنولوژی ديگر آمریکا نمی‌تواند در تولید، حرف اول را بزند. کشورهایی نظير چین، روسیه، ایران، هندوستان، ترکیه، سنگاپور، اندونزی و …. به عنوان تولیدکنندگان و صادرکنندگان برخی از کالاها بسيار اهميت دارند. لذا این کشورها می‌توانند در بحث دلارزدایی و شکستن انحصار ارز در جهان تاثیرگذار باشند.

این فعال اقتصادی گفت: انحصار تولید و تکنیک، تنها در اختیار آمریکا و اروپا نیست. چین، روسیه و دیگر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا هم می‌توانند با تکیه بر تولید و صادرات خود حرف زیادی برای گفتن داشته باشند و انحصارشکنی کنند.

کریمی با اشاره به اینکه می‌توان با عزم و اراده ملی به اهداف بزرگی از جمله دلارزدایی رسید، ادامه داد: اگر اراده کافی از سوی کشورهای تحریمی و هم پیمانان آنها وجود داشته باشد، امکان دلارزدایی و کمرنگ کردن آن در تجارت بین‌المللی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به بحث راه اندازی شبکه پیام‌رسان بین بانکی که در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران مطرح شد اشاره کرد. اگر اتحادیه مذکور بتواند با کمک کشورهای همسو، این سیستم را اجرایی و جایگزین سوئیفت کند، اتفاق بزرگ و مهمی رقم خواهد زد.

وی به تحقق اهداف و برنامه‌های اتحادیه پایاپای آسیایی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده، هرگاه کشورهای مختلف در تنگنای تحریم و انحصار قرار می گیرند، قطعا راه حلی برای آن پیدا خواهند کرد. در نتیجه اتحادیه پایاپای آسیایی و کشورهای تحریم شده ازسوی آمریکا نیز دست روی دست نمی گذارند و در تقابل با تحریم‌های ظالمانه، برنامه های مناسبی را تدوین و اجرایی خواهند کرد. معتقدم دلارزدایی یکی از اهداف و کارهای بزرگ است که در صورت اراده کافی از سوی کشورهای همسو، مي‌تواند به حقیقت تبدیل شود.

منبع: ایبنا

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان