صفحه اقتصاد بررسی می کند:

تله گاوی چیست؟+ نحوه برخورد با تله گاوی

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره تله گاوی چیست؟+ نحوه برخورد با تله گاوی، خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تله گاوی چیست؟+ نحوه برخورد با تله گاوی

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره تله گاوی چیست؟+ نحوه برخورد با تله گاوی، خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.
‌تله گاوی (bull trap) یک سیگنال نادرست در تحلیل تکنیکال و معاملات است. این تله زمانی اتفاق می‌افتد که در روندِ نزولیِ یک سهم، شاخص یا ارز دیجیتال، حرکت قیمت برای مدتی تغییر کرده و فعالان بازار را متقاعد می‌کند که روند صعودی شروع شده است؛ اما روند دوباره معکوس و نزولی شده و سطح حمایت قبلی را روبه‌پایین می‎‌شکند. این حرکت قیمتی تریدرها و سرمایه‌گذاران را به دام می‌اندازد و به افرادی که موقعیت‌های لانگ گرفته بودند، ضرر وارد می‌کند. از تله گاوی ممکن است به‌عنوان «الگوی شلاقی» نیز یاد شود. متضاد تله گاوی، تله خرسی نام دارد و به حالتی گفته می‌شود که در یک روند صعودی، قیمت‌ها برای مدتی نزولی می‌شوند و سپس دوباره به روند صعودی اصلی بازمی‌گردند.

همه چیز درباره تله گاوی

همان‌طور که گفته شد، تله گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر یا سرمایه‌گذار با این تصور که روند نزولی به پایان رسیده است، اقدام به خرید سهام یا جفت‌ارزی می‌کند که یک سطح مقاومتی را شکسته است. این اتفاق در استراتژی‌های معمولِ تکنیکال‌محور بسیار رایج است؛ اما برخلاف بسیاری از موارد که تحلیل درست عمل می‌کند، در تله گاوی قیمت دوباره تغییر مسیر داده و روند نزولی قبلی را ادامه می‌دهد. به این ترتیب تریدرها با خرید دارایی یا گرفتن موقعیت لانگ، در تله افتاده و متضرر می‌شوند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید با دریافت تأییدیه‌هایی از نمودار سهم یا دارایی، از تله‌های گاوی دوری کنند. برای مثال، یک تریدر برای اطمینان از شروع روند صعودی، باید به حجم مبادلات توجه کند، این حجم باید از میانگین حجم کندل‌های قبلی بیشتر باشد. استفاده از کندل استیک هم می‌تواند به این موضوع کمک کند، برای اطمینان از روند صعودی باید به‌دنبال کندل‌های گاوی بود. زمانی که مقاومت شکسته می‌شود، اما حجم مبادلات به‌اندازه کافی نیست یا الگوهای شمعی غیرقطعی مانند «ستاره دوجی» در نمودار دیده می‌شود، احتمال وقوع تله گاوی وجود دارد.

علت رخ دادن تله گا‌وی

از دیدگاه روانشناسانه، تله گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که بعد از شکست ناحیه مقاومت روبه‌بالا، خریداران نمی‌توانند با قدرت از روند صعودی حمایت کنند. این عدم توانایی در حمایت از روند، ممکن است به‌دلیل کاهش اندازه و قدرت حرکت قیمتی باشد. در این میان، فروشندگان با دیدن واگرایی از فرصت استفاده کرده و دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند. قیمت به مقاومت قبلی پولبک زده و آن را روبه‌پایین می‌شکند و این موضوع باعث فعال شدنِ حد ضررهای خریداران و افت شدید قیمت می‌شود.

چگونه با تله گاوی برخورد کنیم؟

بهترین راه برای مواجهه با تله‌های گاوی، تشخیص علائم هشداردهنده قبل از وقوع این اتفاق است. همان‌طور که گفته شد، کاهش حجم معاملات یکی از این علائم است. در چنین شرایطی که احتمال وقوع تله گاوی وجود دارد، تریدر باید در سریع‌ترین زمان ممکن از معامله خارج شود. در چنین مواقعی تنظیم حد ضرر در صرافی می‌تواند کاربردی باشد، مخصوصاً در شرایطی که بازار می‌تواند باعث تصمیمات هیجانی شود.

چک کردن حجم

برگشت قیمت واقعی به مقدار قابل توجهی حجم احتیاج دارد. اگر یک واژگونی ناگهانی مشاهده کنید که حجم زیادی پشت آن نیست ، به احتمال زیاد دام است.استفاده از سفارشات ضرر و زیان بخشی مهم در هر استراتژی تجاری موفق است. حتی اگر در مورد یک تجارت کاملاً مطمئن باشید ، بازهم بازار می تواند کاملاً خلاف شما باشد. اگر معامله ای به اشتباه پیش رود ، تعیین میزان ضرر و زیان دقیق با بستن موقعیت مهم است. از دست دادن 1-2٪ سرمایه اولیه شما می تواند نقطه شروع خوبی باشد. عاقلانه است که همیشه از یک دستور ضرر Stop استفاده کنید تا ضررهای احتمالی را در استراتژی تجارت خود وارد کنید و تلاطم احساسی را به حداقل برسانید. انتظار نداشته باشید که بازار به نفع شما بازیابی شود زیرا بسیاری از اوقات ، اینگونه نخواهد شد.

چک کردن اخبار

اخبار ، چه خوب باشد و چه بد ، می تواند تأثیر عاطفی قابل توجهی بر معامله گران بی تجربه بگذارد و منجر به تصمیم گیری های غیر منطقی معاملات در بازار شود. سازندگان بازار این را می دانند و اغلب از اخبار برای شروع دام های گاو نر یا خرس استفاده می کنند. اگر حرکت ناگهانی قیمت با حجم متوسط مشاهده کردید ، قبل از تصمیم گیری در مورد معاملات ، حتما اخبار را بررسی کنید. در بیشتر مواقع ، حرکاتی از این دست صرفاً برای جلب توجه بازرگانان عاطفی طراحی شده اند.

همه می توانند به دام گاو نر بیفتند زیرا تجزیه و تحلیل فنی می تواند لحظه صعودی را نشان دهد. ایده ای مانند FOMO باعث می شود شانس سقوط در تله گاو نر بالاتر باشد. مهمترین چیز در مورد تجارت انجام بی طرفانه آن است. من می فهمم که گفتن آن آسان تر از پیگیری آن است. عواطف بیشتر از آنکه تصدیق کنند ، در هنگام معاملات بر مردم حاکم هستند.

به دنبال واگرایی شاخص قدرت نسبی (RSI) باشید

تله خرسی و گاوی اغلب با واگرایی شاخص قدرت نسبی RSI ادامه می‌یابد. شاخص قدرت نسبی (RSI) کوتاه شده شاخص مقاومت نسبی (relative strength indicator)، یک شاخص حرکت است که قوت و ضعف قیمت دارایی را ترسیم می‌کند.

RSI بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند. RSI زیر ۳۰ شرایط فروش بیش از حد را نشان می دهد در حالی که RSI بالای ۷۰ نشان دهنده شرایط خرید بیش از حد است. در نمودار وقتی که قیمت افت می‌کند، RSI نیز کاهش می یابد.

واگرایی هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت و RSI در جهت‌های مخالف حرکت می‌کنند و نشان می‌دهد حرکت قیمت دارایی کند است و با حرکت قابل توجهی پشتیبانی نمی‌شود. واگرایی معمولا منجر به حرکت معکوس قیمت در جهت مخالف می‌شود.

با استفاده از RSI می‌توانید از تله ها در امان بمانید.

ارز دیجیتال:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنند.

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند.

کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها یا هر سازمان واسطه‌ دیگری نخواهید داشت.

رمزارزها همانند ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. بلاک چین‌های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کند.

از دید بسیاری بیت کوین اولین ارز دیجیتال حقیقی یا رمز ارزی است که ایده آن سال ۲۰۰۸ در وایت‌پیپر بیت کوین منتشر و اولین سکه‌های آن در سال ۲۰۰۹ استخراج شد؛ هرچند پیش از بیت کوین نیز تلاش‌های زیادی برای ساخت یک ارز دیجیتال صورت گرفته بود.

ایده شکل‌گیری ارزهای دیجیتال از دو مشکل بزرگ «اعتماد به شخص ثالث» و «دوبار خرج کردن» ریشه می‌گیرد.

هنگامی که شما از بانک‌ها برای انتقال پول و نگهداری آن استفاده می‌کنید، در واقع به آن بانک اعتماد کرده‌اید. حتی اگر کلی‌تر به ماجرا نگاه کنید، اعتماد برای پیش بردن بسیاری از کارهایتان ضروری است.

نحوه کار کردن رمزارزها:

رمز ارزها برای اجرای تراکنش‌های خود، مدل‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. به عنوان نمونه بیت کوین از مدل اثبات کار استفاده می‌کند که طی آن استخراج‌کنندگان یا ماینرها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

این مدل‌های مختلف در بلاک چین‌ها که با نام «الگوریتم‌های اجماع» یا سازوکارهای توافق جمعی شناخته می‌شود، نحوه به اتفاق نظر رسیدن مشارکت‌کنندگان شبکه را در مورد تایید کردن یا نکردن یک تراکنش در شبکه تعیین می‌کنند.

تراکنش‌ ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا (P2P) عمل می‌کند و براساس مدل استفاده شده، نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برند.

مسئولیت نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال و تامین امنیت آن توسط نودها تامین می‌شود. نودها در شبکه‌های مختلف به روش‌های مختلفی انتخاب می‌شوند. برای مثال در بیت کوین، استخراج‌کنندگان یا ماینرها هستند که این مسئولیت را بر عهده دارند، در ایاس و ترون درباره انتخاب این نودها رای‌گیری می‌شود و در شبکه‌های اثبات سهام، هر کسی که بخشی از سکه‌هایش را در شبکه به صورت سهام قفل کرده باشد، می‌تواند در مورد تراکنش‌ها تصمیم‌گیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان