صفحه اقتصاد بررسی می کند:

تله خرسی چیست؟+ راهکارهای اجتناب از تله خرسی

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره تله خرسی چیست؟+ راهکارهای اجتناب از تله خرسی، خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. 

تله خرسی چیست؟+ راهکارهای اجتناب از تله خرسی

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره تله خرسی چیست؟+ راهکارهای اجتناب از تله خرسی، خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید
حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که یک دارایی را خریداری می‌کنیم، قیمت آن می‌ریزد. اما درست زمانی که آن را می‌فروشیم، قیمت دوباره رشد می‌کند. اگر این اتفاق را تجربه کردید، بنابراین شما در تله خرسی قرار گرفتید.
اجازه دهید با تعریف آن شروع کنیم. Bear Trap یا همان تله خرسی، وضعیتی در بازار است که در آن فروشندگان انتظار دارند حرکت نزولی ادامه پیدا کند، اما بازار مسیر خود را تغییر می‌دهد.
تله خرسی وضعیتی در بازار است که در آن معامله گران انتظار دارند حرکت نزولی پس از شکست ناگهانی حمایت ادامه یابد، اما بازار تغییر مسیر می‌دهد.

تله خرسی، نوعی فروش هماهنگ اما کنترل شده برای ایجاد افت موقت در قیمت دارایی است. اغلب اوقات، معامله گران تازه کار هنگام معامله در بازارهایی مانند سهام، کالاها، اوراق قرضه یا حتی ارزهای دیجیتال سروکار دارند، گرفتار نوسانات قیمت می شوند.

اگرچه توصیه می‌شود همیشه برای بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید تا از شر چنین نوسان‌هایی خلاص شوید، تغییر قیمت‌ها می‌تواند حتی با تجربه‌ترین معامله‌گران را گیج کند.

شناسایی نشانه‌های برگشت کاذب برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام تله های خرسی بسیار مهم است.

افزایش نوسانات،معامله‌گران کوتاه‌مدت را به انجام معاملات متعدد سوق میدهد، که منجر به زیان‌های عمیق برای اکثریت می‌شود.

در بازاری که روند صعودی دارد، یک حرکت نزولی ناگهانی در قیمت‌ها، می‌تواند باعث افزایش نوسانات شود و ممکن است شرکت‌کنندگان بازار را مجبور کند که دارایی‌های بلندمدت خود را نقد کنند.

معکوس شدن قیمت، اگر توسط گروهی از سرمایه‌گذاران که به صورت عمده دارایی خود را میفروشند، ایجاد شود، می‌تواند موقتی باشد و تنها تا زمانی که برای خرید مجدد دارایی‌های خود در قیمت های پایین‌تر،اقدام کنند طول میکشد.

این شکل از دستکاری بازار که تله خرسی نامیده می‌شود، خرس های بازار را فریب می‌دهد تا این باور را داشته باشند که معکوس شدن روند قیمت، نشان‌دهنده شروع یک روند نزولی است و اغلب با ازسرگیری شدید روند صعودی قبلی همراه است.

فروش یک دارایی برای خرید مجدد آن با قیمت پایین‌تر، در چنین دوره‌هایی از نوسانات، ماهیت بسیار سوداگرانه‌ای دارد و معامله‌گران نزولی را وادار می‌کند تا مقادیر زیادی از ریسک را بپذیرند.

از آنجایی که تله خرسی اغلب ناگهانی و کوتاه مدت است، سرمایه‌گذاران بلندمدت نیز به اشتباه دارایی خود را نقد میکنند و سود هایی که از قبل کرده اند را از دست میدهند.

نحوه کار تله خرسی در بازار رمزارز

از نظر مکانیزم مشابه همانطور که در سایر کلاس‌های دارایی دیده می‌شود، تله خرسی در بازار رمزارز همه را فریب می‌دهد.

تله خرسی در بازار کریپتو، نوعی از دستکاری بازار است که با تلاش های هماهنگ گروهی از معامله گران که مقادیر زیادی از ارز های دیجیتال را دارند که به آنها نهنگ هم گفته میشود، ایجاد می شود.

تله خرسی با هماهنگی بین نهنگ ها، فروش دسته جمعی یک توکن خاص ایجاد می‌شود و سایر شرکت‌کنندگان خرده‌فروشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا باور کنند که روند صعودی به پایان رسیده است. در نتیجه بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است دارایی های خود را بفروشند و این منجر به کاهش بیشتر قیمت برای چند ساعت یا چند روز می شود.

معمولاً، وقتی قیمت به پایین‌ترین سطوح خود میرسد،این نهنگ ها با خرید مجدد مقادیر فروخته‌شده با قیمت‌های کاهش‌یافته جدید ادامه می‌دهند که این باعث یک حرکت صعودی شدید می‌شود.

در تلاش برای کم کردن ضرر،معامله‌گرانی که در کوتاه مدت نوسان گیری میکنند سپس به سرعت برای خرید ارز دیجیتال می‌روند و شتاب خرید حاصل از آن باعث افزایش قیمت می‌شود.

بنابراین نهنگ ها با فروش ارز های دیجیتال خود در قیمت بالاتر و بازخرید همه ارز های دیجیتال فروخته شده در سطح قیمتی پایین‌تر،قصد دارند از این تفاوت سود ببرند، بدون اینکه بر مقدار ارز دیجیتال نگه‌داشته شده توسط آنها در بلندمدت تأثیر بگذارند.

تله خرسی در مقابل موقعیت فروش(شورت)

مانند سایر کلاس‌های دارایی دیگر از جمله: اوراق بهادار پرمعامله، ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت‌کوین را می‌توان با استفاده از مکانیسم‌های مختلفی مانند معاملات مارجین یا معاملات آتی و آپشن،شورت کرد یا معادل دیگر آن موقعیت فروش گرفت. این راه ها اغلب توسط معامله گران بالغ و سرمایه گذاران نهادی برای محافظت از موقعیت خود در بازار ثانویه استفاده می شود و می توانند در صورت معکوس شدن بازار یا روند، از سرمایه گذاری های خود محافظت کنند.

به این ترتیب، شورت کردن یک ارز دیجیتال با هر یک از ابزارهای موجود، یک روش معمول است، اما در حجم‌هایی انجام می‌شود که کسری از حجم معاملات توکن اولیه هستند. با این حال،شورت کردن بیت کوین زمانی که در مقیاس بسیار بزرگ انجام شود،می تواند به دلیل افزایش جمعی در ضریب ترس، فشار نزولی زیادی بر قیمت آن ایجاد کند.

شاخص‌های فنی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌توانند به ورود یک ارز دیجیتال به قلمرو نزولی اشاره کنند، که سپس می‌تواند باعث فروش گسترده‌تر شود که توسط سرمایه‌گذاران خرده‌آگاه کمتری که می‌خواهند ریسک را از روی میز کنار بزنند، هدایت می‌شود. اگر این احساسات حفظ شود و قیمت‌ها به زیر سطوح حمایتی اصلی کاهش یابد، می‌تواند حتی سرمایه‌گذاران نزولی بیشتری را به سمت کوتاهی سوق دهد تا فرصتی سودآور برای نهادهای تجاری بزرگ باشد تا با پوشش موقعیت‌های فروش اولیه خود، تله خرسی ایجاد کنند.

بنابراین، یک تله خرسی با شورت کردن یک ارز دیجیتال توسط گروهی از سرمایه‌گذاران که دارای مقادیر هنگفتی از ارز های دیجیتال هستند، پیش می‌آید و زمانی پایان می‌یابد که موقعیت‌های مشتقه خود را ببندند و سپس توکن های جدیدی بخرند.

در حالی که هر کسی می تواند با تبانی کردن با افراد دیگر حاضر در مارکت کریپتو یک موقعیت فروش را باز کند، تبانی با سایر شرکت کنندگان برای دستکاری قیمت دارایی در بازارهایی مانند ایالات متحده غیرقانونی تلقی می شود و می تواند خشم مقامات مختلف مرکزی را برانگیزد.

معامله گران و تله خرسی

اگر قیمت دارایی از سطح مقاومت اخیر فراتر رود، می تواند یک علامت مثبت باشد و ممکن است توسط یک معامله گر صعودی به عنوان سیگنال خرید تعبیر شود. از طرف دیگر، افرادی که موضع صعودی دارند، ممکن است از استراتژی ای استفاده کنند که شامل استفاده از قرارداد های اختیار خرید و فروش در سطوح کلیدی قیمت برای به دست آوردن سود در یک محدوده قیمتی است.

برای یک معامله گر نزولی، اولین معکوس شدن روند را می توان به عنوان نشانه ای برای فروش تعبیر کرد که نیاز به تحلیل ریسک به ریوارد صحیح و احتیاط شدید برای جلوگیری از از دست دادن سرمایه دارد. نقطه ورود برای گرفتن یک موقعیت شورت باید کاملاً زمان بندی شده باشد که این امر برای یک معامله گر نزولی بسیار دشوار است.

هرگونه خطایی در تشخیص از سرگیری روند صعودی اساسی می‌تواند برای موقعیت‌های شورت فاجعه‌بار باشد، به‌ویژه اگر کوتاه‌فروشی یا اهرمی باشد.

نحوه شناسایی تله خرسی و دوری از آن

به عنوان یک پیشنهاد برای معامله گران تازه کار، تله خرسی را می توان با استفاده از ابزارهای نموداری موجود در اکثر پلتفرم های معاملاتی تشخیص داد.

در بیشتر موارد، شناسایی تله خرس نیازمند استفاده از شاخص‌های معاملاتی و ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند RSI، سطوح فیبوناچی و شاخص‌های حجم است و احتمالاً تأیید می‌کنند که آیا روند معکوس پس از یک دوره حرکت صعودی ثابت قیمت، واقعی است یا خیر.

هر گونه روند نزولی باید با حجم معاملات بالا تایید میشود تا احتمال ایجاد تله خرسی رد شود. به طور کلی، ترکیبی از عوامل، از جمله تغییر قیمت درست در سطح حمایت کلیدی، عدم بسته شدن کندل زیر سطوح بحرانی فیبوناچی و حجم پایین، نشانه‌هایی از شکل‌گیری تله خرسی هستند.

برای سرمایه‌گذاران کم ریسک کریپتو، بهتر است از معامله در حین برگشت‌های ناگهانی قیمت اجتناب کنند.

منطقی است که در چنین مواقعی دارایی‌های ارزهای دیجیتال را حفظ کنید و از فروش خودداری کنید، مگر اینکه قیمت‌ها از قیمت اولیه خرید یا سطح حد ضرر عبور کرده باشند.علاوه بر این، درک اینکه چگونه ارزهای دیجیتال و کل بازار کریپتو به اخبار، احساسات یا حتی روانشناسی توده واکنش نشان می دهند مفید است.

انجام این کار می تواند بسیار دشوارتر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد.

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید از برگشت حرکت سود ببرید، بهتر است به جای شورت یا لانگ کردن در بازار فیوچرز،از معاملات آپشن استفاده کنید.

این اقدام به این دلیل است که اگر ارز دیجیتالی روند صعودی خود را از سر بگیرد،لانگ و شورت کردن می‌تواند معامله‌گر را در معرض خطر نامحدودی قرار دهد، در صورتی که معاملات آپشن، این چنین نیست.

در استراتژی دوم، ضررها به حق بیمه پرداختی محدود می‌شود و هیچ ارتباطی با موقعیت‌های معاملاتی ندارد. برای سرمایه گذاران بلندمدت که به دنبال سود بدون ریسک بالا هستند، بهتر است در طول یک تله خرسی به طور کلی از معامله دوری کنند.

نحوه تشخیص تله خرسی ( تجزیه و تحلیل فنی)

یک تله خرسی می‌تواند ضررهای چشمگیری را ایجاد کند، اما ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم در هنگام معاملات، خطرات را به حداقل برسانید. بیایید شاخص‌های فنی را بررسی کنیم که می‌توانند قبل از گرفتار شدن در تله خرسی به شما علامت دهند.

حجم

نشانگر Volume (حجم)، یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌تواند سیگنال Bear Trap را نشان دهد. شاخص حجم نشان می‌دهد که معامله‌گران در بازار چه‌قدر قوی هستند. معمولاً تله خرسی با حجم کم ظاهر می‌شود زیرا فروشنده‌های بازار آن‌قدر قوی نیستند که قیمت را پایین بیاورند. بنابراین، میزان Volume کم است.

سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی یک شاخص کامل برای شناسایی معکوس قیمت‌ها هستند. اگر می‌بینید که بازار تغییر کرده است، باید سطوح فیبوناچی را روی نمودار قیمت اعمال کنید. بلعکس شدن روند تنها در صورتی تایید می‌شود که قیمت، سطوح اصلی فیبوناچی را شکسته باشد. در غیر این صورت، یک نشانه تله خرسی است.

واگرایی

چندین شاخص وجود دارد که برای ارائه سیگنال‌های واگرایی استفاده می‌شود. معروف ترین و معتبرترین آنها RSI ، MACD و Awesome Oscillator هستند. اگر نمی‌دانید واگرایی چیست، ما یک تعریف مختصر برای شما ارائه می‌دهیم.

واگرایی شاخص وضعیت بازار است که در آن قدرت روند یا ممنتوم بازار اندازه‌گیری می‌شود. واگرایی‌ها معمولا در انتهای یک روند اتفاق می‌افتند و علامتی بری ضعف در روند حرکتی قیمت محسوب می‌شوند.

واگرایی واقعاً ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا شاخص در جهت مساوی قیمت حرکت می‌کند یا خیر. بنابراین اگر در نموداری (مخصوصا تایمفریم روزانه و بالاتر)، واگرایی وجود داشته باشد، احتمال به دام افتادن در خطر تله خرسی زیاد است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان