گزارش اختصاصی از صفحه اقتصاد

بررسی قیمت سکه در ده سال گذشته

هایده ایمانی، صفحه اقتصاد - در ده سال گذشته شاهد رشد قیمت سکه طلا و نرخ ارز در بازار بوده ایم که دلایل مختلفی دارد. تحریمهای آمریکا بر ایران

بررسی قیمت سکه در ده سال گذشته

هایده ایمانی، صفحه اقتصاد - در ده سال گذشته شاهد رشد قیمت سکه طلا و نرخ ارز در بازار بوده ایم که دلایل مختلفی دارد. تحریم های آمریکا بر علیه ایران در دهه ای که گذشت و همچنین تحریم بازارهای نفتی را می توان مهمترین دلیل آن دانست که با کاهش درآمدهای نفتی که خود بزرگترین منبع درآمد ارزی ما محسوب می شود، روبرو شدیم که این امر به دنبال خود افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش سکه را داشت چون با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی مواجه شدیم.

هر اونس بین المللی طلا برابر با 31 گرم می باشد در سال 90 ، هر اونس برابر با 1572 دلار و معادل ریالی آن برابر با 1.666.000 تومان بود که به ترتیب هر چه قیمت دلار بالاتر رفته، قیمت طلا و بالطبع قیمت سکه نیز افزایش یافته است. در سال 91 به 4.428.000 تومان و به ترتیب تا سال 1400 به حدود 12 میلون تومان رسید و در سال 1401 نزدیک به 15 میلیون تومان معامله می شود.

اما در سال های ۹۳ و ۹۴ به دلیل شروع مذاکرات برجام (در سال 92) و نهایتا پیاده سازی آن (در سال 94) با کاهش قیمت سکه مواجه شدیم. که تقریبا در این دوسال حدود 9 درصد کاهش قیمت داشتیم. باز هم به دلیل ثبات نرخ ارز که علت آن درآمدهای ارزی ایران از بازارهای جهانی بود.

ولی در سال بعد مجددا قیمت سکه به دلیل افزایش نرخ دلار در سال 95 رشد کرد. به گفته محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در سال 95، بازار داخلی طلا و سکه تحت تاثیر افزایش نرخ دلار، بر خلاف بازار جهانی حرکت صعودی پیدا کرده است و در بازار داخلی بیشترین نوسانات قیمت سکه تحت تاثیر افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده و همین موضوع باعث شده که قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در بازار آزاد برسد در حالی که قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر کاهشی بوده است.

در سال 1395 و 1396 به ترتیب شاهد 19 درصد و 19.4 درصد افزایش در قیمت سکه بودیم ولی در سال 1397 با جهش قیمتی به میزان 168 درصد مواجه شدیم. ناگفته نماند که قیمت دلار نیز در این سال بیشترین رشد را از سال 90 تا 97 داشته است.

از ابتدای سال 1393 قیمت سکه با یک شیب بسیار کم رو به بالا بود ، ولی در سال 1397 ناگهان به صورت وحشتناکی قیمت آن بالا رفت.

نمودار قیمت سکه در ده سال گذشته

نمودار قیمت سکه در ده سال گذشته

در این سال با افزایش تنش میان ایران و آمریکا و همچنین اعمال تحریم های شدید که منجر به افزایش نرخ دلار شد که آن هم به دلیل محدودیتهای نفتی بود و دلیل دیگر هم می توان به افزایش تقاضا در بازار سکه برای سرمایه گذاری اشاره نمود. در اردیبهشت 97 سکه های پیش فروش با سررسید یکماهه نیز آغاز به کار کرد و در روز اول طبق اعلام بانک مرکزی حدود یک میلیون قطعه سکه با سررسید یک ماهه پیش فروش شد. هر قطعه سکه پیش فروش شده نزدیک به 500 هزارتومان سود در پی داشت و دلیلی بر افزایش تقاضای بازار سکه از طرف دلالان شد.

این افزایش قیمت ادامه یافت به طوری که در جلسه علنی روز چهارشنبه 22 مرداد 99 مجلس یکی از نمایندگان گفت: اصحاب کهف سیصد سال خوابیدند تا سکه آنها ارزش پیدا کرد، اما امروز کافی است یک ساعت بخوابید تا شاهد افزایش لحظه‌ای تورم و گرانی سکه و ارز باشیم.

در سال ۱۴۰۰ نیز قیمت سکه مانند گذشته تحت تاثیر قیمت دلار، قیمت جهانی طلا، مذاکرات برجام و عامل جدید جنگ میان روسیه و اوکراین قرار گرفت زیرا تاثیر آن بر روی انس جهانی طلا و نوسان در قیمت انس طلا بر روی قیمت آن در جهان نیز اتفاق افتاد. در ابتدای سال 1400 سکه در کانال ۹ میلیون تومان معامله می شد ولی در نیمه دوم سال از مرز ۱۳ میلیون تومان هم بالاتر رفت البته ناگفته نماند که تا 17 میلیون تومان هم رسید.

از ابتدای امسال شاهد افزایش قیمت سکه و دلار بودیم ولی در روزهای اخیر با سیگنال مثبتی که از سوی مذکرات برجام دریافت می شود، شاهد کاهش قیمت در این دو بازار هستیم.

سخن آخر اینکه طلا به دلیل محبوبیتی که در کل دنیا دارد، سرمایه گذاران بسیاری نیز دارد و عوامل بسیاری در افزایش و کاهش قیمت آن مؤثر است ولی در ایران با بررسی ده سال گذشته می توان گفت که قیمت دلار بیشترین تاثیر را بر روی قیمت این کالای گران قیمت داشته اشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان