گفتگوی اختصاصی با رئیس اتحادیه طلا و جواهر شمیرانات

از قیمت جهانی طلا تا نرخ دلار، سکه و مالیات بر ارزش افزوده

صفحه اقتصاد با کیومرث امیریان رئیس اتحادیه طلا و جواهر شمیرانات، درباره پیش بینی قیمت طلا و سکه، نوسانات قیمتی طلا و قیمت جهانی طلا گفتگو کردیم

از قیمت جهانی طلا تا نرخ دلار، سکه و مالیات بر ارزش افزوده

صفحه اقتصاد - بازار طلا و سکه در هفته های اخیر و فراتر از آن در ماه های اخیر، نوسانات قیمتی زیادی داشته است. قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، تحت تاثیر دو عامل کلیدی نرخ دلار و قیمت طلای جهانی است.

در گفتگوی اختصاصی « صفحه اقتصاد » با کیومرث امیریان (رئیس اتحادیه طلا و جواهر شمیرانات )، نوسانات قیمتی طلا، سکه و سایر اقلام مورد معامله در این بازار و چشم انداز و دورنمای آن مورد کند و کاو قرار گرفته است.

*****

*در وضعیت فعلی چند ماه از آن زمان می گذرد که قیمت جهانی اونس طلا به بالای 2 هزار دلار رفته بود و الان قیمت آن بیش از 200 دلار کاهش پیدا کرده است. به نظر شما، در حال حاضر، وضعیت بازار جهانی طلا چگونه بوده و چه شرایطی بر بازار جهانی طلا حاکم است؟

-در مورد وضعیت بازار جهانی باید بگویم که الان اونس طلا در محدوده 1817 دلار قرار دارد و داد و ستد می شود. از نظر افزایشی یا کاهشی بودن قیمت طلا، به خاطر وضعیت اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بهره، فکر نمی کنم که الان قیمت طلا، افزایشی باشد. بنا به همین دلایل، قیمت طلا در همین محدوده فعلی در نوسان بوده و فعلاً احتمال افزایش قیمت وجود ندارد.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

پیش بینی قیمت طلا و سکه

*مقامات بانک مرکزی آمریکا در جدیدترین اقدام خودشان، نرخ بهره را به میزان 75 صدم درصد افزایش داده و به حداکثر 1.75 درصد افزایش دادند تا تورم آمریکا را کاهش بدهند.

آیا افزایش چند باره نرخ بهره در آمریکا در ماه های اخیر، واقعاً ضربه اساسی به قیمت طلا زد و این کار، مانع جدی برای افزایش قیمت طلای جهانی است؟

-از نظر قیمت جهانی طلا ، بله. این افزایش نرخ بهره، یک مانع جدی برای افزایش قیمت اونس بوده و حتی امکان دارد افزایش نرخ بهره در آمریکا، باز تکرار شود. در صورت افزایش مجدد نرخ بهره، ما دیگر نمی توانیم شاهد افزایش قیمت اونس طلا باشیم.

*مقامات آمریکایی گفته اند نرخ بهره را افزایش می دهند تا نرخ تورم را از 8 درصد فعلی به 2 درصد کاهش بدهند. اگر احیاناً نرخ بهره در ماه های بعد افزایش پیدا نکند، احتمال صعود مجدد قیمت طلا وجود دارد؟

-در این حالت، احتمال دارد قیمت طلا افزایش پیدا کند ولی اگر اتفاقات مهمی در سطح جهانی رخ بدهد و وقایع سیاسی خاصی اتفاق بیفتد، بر قیمت طلا تاثیر می گذارد. برای مثال، تحریم روسیه نسبت به خرید و فروش طلا، می تواند بر بازار طلا تاثیر بگذارد. با این حال و در شرایط فعلی، تصور نمی کنم در سطح جهانی، افزایش قیمتی در حوزه طلا داشته باشیم.

*در ماه های اخیر شیوع ویروس کرونا به طور جدی فروکش کرده و مانند سال های قبل، وحشت خاصی نسبت به کرونا وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، آیا ممکن هست که سرمایه گذاران در سطح جهانی، کمتر سراغ خرید و فروش طلا بروند، احساس امنیت بیش تری کرده و فرضاً سراغ بازار سهام و بازارهای دیگر بروند؟

-با توجه به کنترل نسبی ویروس کرونا، از الان به بعد یک مقدار وضع سهام شرکت ها بهتر می شود و در بازار جهانی، مردم بهتر می توانند سهم های مختلف را معامله کنند. از این نظر، مردم رغبتی نسبت به خرید طلا ندارند چون سود آن، نسبت به سود سهام، مشخص نیست.

*ولی به هر حال، در سال های اخیر و بعد از شیوع کرونا، قیمت جهانی اونس طلا به دو بار بالای 2 هزار رفت و بی سابقه بود که قیمت اونس با فاصله زمانی کم تا این حد جهش قیمتی داشته باشد. آخرین بار حدود 10 سال قبل بود که قیمت اونس طلا برای اولین بار در طول تاریخ به حدود 2 هزار دلار رسید.

-بله ولی در پیش بینی هایی که در مورد قیمت اونس جهانی وجود دارد، رشد قیمت اونس به محدوده بالای 2 هزار دلار مطرح شده و این رشد در بلند مدت اتفاق می افتد. بنابراین، امکان افزایش قیمت جهانی طلا وجود دارد ولی در بلند مدت.

در حالی که در کوتاه مدت، افزایش قیمت طلا پیش بینی نمی شود و در همین محدوده فعلی می ماند. قیمت جهانی طلا بستگی به اتفاقات و تحولات سیاسی دنیا دارد و معمولاً قیمت اونس طلا، با سیاست های آمریکا مرتبط است.

ما می دانیم که بیش ترین ذخایر طلای دنیا در آمریکا وجود دارد. به همین دلیل، آمریکا در این زمینه و در بالا و پایین رفتن قیمت طلا، حرف اول را می زند.

*در حوزه داخلی و بازارهای داخلی طلا و سکه، کاهش قیمت عجیبی در روزهای اخیر اتفاق افتاد. آیا جنابعالی این کاهش قیمت را ناشی از سفر برخی مقامات اروپایی به ایران و مثبت شدن فضای مذاکرات هسته ای و احتمال اجرای مجدد توافق برجام می دانید؟

-در این زمینه باید بگویم که تحولات حوزه سیاست خارجی، قطعاً بر قیمت ها تاثیر دارد. سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اهمیت زیادی دارد و در این سفر، مذاکراتی در رابطه با اجرای برجام انجام شده.

همچنین در جریان این سفر، محل جدید مذاکرات هسته ای مشخص شد. این صحبت ها و تحولات، به بازار پالس مثبت داد و در نتیجه کاهش قیمت طلا اتفاق افتاد. بنابراین، این سفر و مذاکراتی که انجام شد، تاثیر مثبت خودش را گذاشت و دلاری که در روزهای گذشته در محدوده 33 هزار و 500 تومان معامله شده بود، در روز سه شنبه 7 تیر 1401، با قیمت 30 هزار تومان داد و ستد شد.

قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا

*در هفته های قبل، حباب سکه به حدود 2 میلیون تومان رسیده بود که بی سابقه بود ولی الان قیمت سکه 14 میلیون و 450 تا 500 هزار تومان است. با قیمت های فعلی حباب سکه فعلاً در حد یک میلیون و 300 هزار تومان است.

حدود 700 هزار تومان کاهش حباب قیمت سکه نسبت به زمان اوج قیمتی اتفاق افتاده است. آیا شما این مقدار کاهش حباب قیمت سکه را به همین عامل سیاسی نسبت می دهید یا این که معامله گران نقشه های خاصی برای بازار طلا و سکه دارند؟

-در هفته های اخیر، تعدای از دلالان در بازار سکه حضور داشتند و این حضور باعث شد حباب سکه به حدود دو میلیون و 500 هزار تومان برسد. با توجه به خروج معامله گران از بازار، احتمال اجرای برجام، ترس از ریزش قیمت ها و کاهش قیمت دلار، حباب سکه در حد یک میلیون و خُرده ای کاهش پیدا کرده است.

الان خالص طلای سکه حدود 13 میلیون و 600 هزار تومان است، یعنی باز سکه در حد یک میلیون و خُرده ای، حباب دارد. ما امیدواریم این حباب کاهش پیدا کند. البته مردم هم زیاد وارد بازار سکه شده اند و به صورت هیجانی خرید می کنند.

در این شرایط، استقبال از خرید سکه، بیش از طلا هست و وقتی از سکه استقبال می شود، بازار هم به سمت و سویی حرکت می کند که در آنجا متقاضی وجود دارد و می تواند خرید کند و پول بدهد. به همین دلیل، این بخش از بازار در اولویت قرار می گیرد. به همین دلیل، معاملات سکه بیش از طلا بود و در نتیجه، قیمت سکه بالا رفت.

*در یک فرمول تعیین حباب سکه، قیمت اونس را ضربدر نرخ دلار بازار آزاد کرده و بر 4.249 تقسیم می کنند. حباب سکه بر اساس این فرمول، رقم کمتری می شود، نسبت به این رقمی که شما گفتید. این فرمول تعیین حباب سکه را قبول ندارید و سندیت ندارد؟

-با این فرمول، یک مقدار حباب سکه کمتر نشان داده می شود. این فرمول سندیت ندارد ولی بالاخره فرمولی است که مطرح شده.

*شما بر اساس چه فرمولی می گویید ارزش ذاتی سکه 13 میلیون و 600 هزار تومان است و رقم بیشتری را ذکر می کنید؟

-وزن سکه حدود هشت گرم و خُرده ای است. آن را ضربدر 900 کرده و تقسیم بر 750 می کنیم و بعد ضربدر طلای خالص می کنیم که حدود یک میلیون و 450 هزار تومان است. با این فرمول، ارزش واقعی طلای یک سکه به دست می آید.

کیومرث امیریان

کیومرث امیریان

*در وضعیت فعلی، جنابعالی فکر می کنید دلال ها، بازار را به طور جدی تخلیه کرده اند یا این که هنوز احتمال می دهند دوباره جهش قیمت اتفاق بیفتد؟

-برخی معامله گران در گروه های مختلف معامله انجام می دادند و جو را نسبت به بازار واقعی بالا می بردند، اما با توجه به امنیتی شدن بازار، احساس می کنم افزایش قیمت نداشته باشیم. البته باید در مورد نرخ ارز، کنترل لازم انجام شود تا افزایش خاصی در بازار نداشته باشیم.

*افرادی که شما می گویید قیمت ها را به طور غیر واقعی افزایش دادند، چه قابلیت هایی دارند که جو ایجاد کرده و فضا را متشنج می کنند؟

-گروه هایی هست که در آنها جنسی هم ندارند ولی فقط به صورت کاغذی مانند یا حواله ای، نرخ دلار را بالا می بُردند یا قیمت طلا و قیمت سکه را بالا می بردند. این سه تا بازار، با هم ارتباط داشتند و اقدامات آنها بر قیمت این اقلام تاثیر می گذاشت.

*آیا معاملات فردایی دلار و طلا که توسط بانک مرکزی ممنوع شد، تاثیر خاصی داشته و ممکن است همچنان این معاملات انجام شود؟

-حتماً ممنوع شدن این معاملات، تاثیر مثبت بر بازار داشته است. حدود 99 درصد گروه ها بسته شده و کسی وارد آنها نمی رود. در نتیجه معامله ای هم در آنجا انجام نمی شود مگر این که به صورت نقدی باشد.

قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا

*جنابعالی به عنوان صاحب نظر در حوزه طلا و جواهر، قاعدتاً تحولات مختلف را رصد می کنید. در روزهای گذشته، گفته می شد که اگر نرخ دلار کمتر از 31 هزار و 800 تومان شود، احتمال ریزش بیش تر نرخ دلار وجود دارد. جنابعالی تصور می کنید کاهش بیش تری در روزهای آینده اتفاق بیفتد؟

-کاهش نرخ دلار در روزهای آینده، بستگی به سیاستی دارد که می خواهد در کشور قطر و مذاکرات هسته ای پیاده شود. اگر به بازار، پالس مثبت داده شود حتی کاهش نرخ دلار تا 29 هزار و 28 هزار تومان امکانپذیر است.

*آیا ممکن است افرادی که سکه خرید کرده اند در یک فضای احساسی، سکه های خودشان را بفروشند و با عرضه زیاد سکه، قیمت سکه در بازار پایین بیاید؟

-اگر یک پالس مثبت از مذاکرات هسته ای بیاید، مطمئن باشید که تعداد فروشنده زیاد می شود. چه از نظر طلا، چه از نظر ارزهای خارجی و چه از نظر سکه، وقتی که پالس مثبت باشد به احتمال 99 درصد، فروشنده بیش تری در بازار وجود خواهد داشت.

*برخی از افرادی که ادعای تحلیلگری حوزه های طلا و سکه دارند با استفاده از نمودارهای قیمت و تحلیل تکنیکال، می گویند قیمت سکه در اواسط سال 1404 به بالای 20 میلیون تومان می رود. جنابعالی، فکر می کنید تا این حد می شود تحلیل همراه با قاطعیت ارائه کرد؟

-به نظر من، این مقدار افزایش قیمت سکه اتفاق نمی افتد و اگر ارز آوری کشور ما بیش تر شود و رصد بازار توسط بانک مرکزی انجام شود، افزایش قیمت رخ نمی دهد. این طور نباید باشد که بانک مرکزی، تصمیمات هیجانی بگیرد. بانک مرکزی باید به نحو مناسبی بازار را کنترل کند.

بانک مرکزی در ارتباط با صرافی ها، در روزهای اخیر سیاست خوبی داشته و از نظر بازار متشکل ارزی نیز به خوبی عمل کرده است. صرافی ها توانستند با شرکت های پتروشیمی تعامل داشته باشند و بازار ارز، رصد و کنترل شد بدون این که ارزی توسط بانک مرکزی به بازار تزریق شود.

*در بهمن 1399 که دولت ترامپ به پایان رسید و دولت بایدن تشکیل شد، جنابعالی گفته اید که قیمت طلا در بازار ایران افزایشی نیست، به خاطر مسائل سیاسی، کاهش قیمت اتفاق افتاده و ایران مانند قبل با تحریم های مختلف مواجه نیست.

در آن زمان حباب سکه را 200 هزار تومان اعلام کرده بودید. آیا فکر نمی کردید قیمت ها دوباره تا این حد جهش داشته باشد؟

-تا زمانی که ترامپ در قدرت بود، هر روز یک صحبت راجع به ایران داشت و تحریم و تهدید می کرد. آن وضع، باعث افزایشی شدن قیمت ها می شد. سیاستی که آقای بایدن داشت سیاست نرمش بود و گفت ما با یاران به توافق می رسیم.

به همین دلیل، وقتی که در انتخابات آمریکا، بایدن انتخاب شد قیمت طلا ریزشی شد. سیاست بازار هم، همین بود که افزایش نداشته باشیم تا این که بعداً اتفاقاتی رخ داد و مسائلی پیش آمد که قابل پیش بینی نبود.

قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا

*اگر کسی بخواهد در همین وضعیت فعلی سرمایه گذاری کند، پیشنهاد می کنید طلای آبشده بخرد یا طلای دست دوم؟

-در مورد سرمایه گذاری روی طلا باید بگویم که ایرانی ها از قدیم الایام، در حوزه طلا سرمایه گذاری کرده اند. چون می دانند پول شان هدر نمی رود و حفظ می شود. درست است نوسانات قیمت طلا زیاد است ولی پول از دست نمی رود و امکان افزایشی شدن هم وجود دارد.

البته طلا و سکه نسبت به کالاهای دیگر بهتر عمل کرده اند. هر چند که الان مردم به طرف خرید ملک و خودرو هم می روند و سرمایه های خودشان را بین بازارهای مختلف تقسیم می کنند.

من خرید طلای دست دوم را تایید نمی کنم. چون طلای دست دوم، عیار سنجی نشده و خرید طلای دست دوم، مورد تایید ما نیست. وضع طلای آبشده فرق می کند ولی باید با شناسنامه باشد. طلا فروش یا جواهر فروشی که طلای آبشده را می فروشد باید مشخصات آن را بنویسد و حتماً هم آن طلا فروش یا جواهر فروش، باید جواز کسب داشته باشد.

گاهی اوقات، شکایت هایی مطرح می شود و بعداً مشخص می شود عیار طلاها به طور جعلی نوشته شده ولی معاملات آنها در حال انجام است. ما در مورد این نوع اقلام، هیچ توصیه ای برای خرید نداریم.

*در مورد طلای آبشده گفته می شود که خرید و فروش آن یک امر تخصصی است. آیا با مراجعه به طلا فروشی های معتبر مشکلی پیش نمی آید؟

-خرید و فروش طلای آبشده یک کار تخصصی است و فروشندگان طلای آبشده، به طور مستقیم با مردم ارتباط ندارند. آنها این طلاها را به فروشگاه هایی که در سطح شهر هستند واگذار می کنند و از این طریق، هر فردی که سفارشی داشته باشد می تواند طلای آبشده را خریداری کند.

کیومرث امیریان

کیومرث امیریان

*از دی 1400 اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، حذف شد و این مالیات فقط به اجرت و سود فروشندگان اختصاص دارد. پیش از این گفته می شد که با حذف این مالیات از اصل طلا، بازار طلا از رکود خارج شده و این بازار رونق می گیرد. به باور شما، از دی 1400 به بعد، با این مقدار حذف مالیات چه اتفاقاتی در بازار رخ داد؟

-مالیات بر ارزش افزوده ای که به اصل طلا تعلق می گرفت مبلغ زیادی می شد. در حالی که اصل طلا، باید معاف از مالیات باشد و کارگری که در کارگاه کار می کند، باید بتواند دوباره فعالیت خودش را انجام بگیرد و باید اجرت ساخت و کارمزد بگیرد.

در زمانی که قیمت طلا خیلی پایین تر بود، پیش بینی ما این بود که با حذف ای مالیات، رونق بازار بیش تر شود ولی با افزایشی که اتفاق افتاده، خرید و فروش کارهای ساخته شده یک مقدار ضعیف شده و دوباره احتیاج به حمایت دارد.

*در هر دوره پول و سرمایه زیادی وارد بازار طلا و سکه می شود. آیا این ورود پول، فقط مقطعی بوده یا این که می تواند خروج بازار طلا از رکود را عملی کند؟

-به طور کلی، همیشه کارهای ساخته شده دارای رکود کامل هستند. الان رکود در بازار فروشندگان طلای ساخته شده وجود دارد و این بازار، رونق کمتری نسبت به طلای آبشده و سکه دارد ولی باز هم می شود با حمایت دولت از سازندگان، کار انجام داد. دولت با دادن تسهیلات بانکی به سازندگان، می تواند باعث فعال شدن بخش صادرات ایران شود.

قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا

*در حال حاضر، قیمت سکه نسبت به روزهای قبل حدود 2 میلیون تومان کاهش پیدا کرده و وارد کانال 14 میلیون تومان شده و طلا و بقیه اقلام هم کاهش قیمت داشته اند. در همین وضعیت فعلی به کسانی که سرمایه ای دارند توصیه می کنید که برای خرید سکه و طلا ورود کنند؟

-پیشنهاد من این است که تا چند روز آینده صبر کنند تا وضعیت سیاست خارجی مشخص شود. به احتمال زیاد، افزایش قیمت قابل توجهی نداشته باشیم ولی همیشه سرمایه گذاری روی طلا مثبت بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان