گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر افتصادی

ابزارهای وزارت اقتصاد نمی تواند بازار ارز را کنترل کند

حاج اسماعیلی ادامه داد: بنابراین، مهمترین عاملی که میتواند تاثیرگذار بر روی بازار ارز باشد ابزارهای سیاسی است. دولت باید دنبال این باشد که بتواند ثبات در عرصه

ابزارهای وزارت اقتصاد نمی تواند بازار ارز را کنترل کند

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: تحلیلگر اقتصادی براین باور است: مهمترین عاملی که می تواند تاثیرگذار بر روی بازار ارز باشد ابزارهای سیاسی است. دولت باید دنبال این باشد که بتواند ثبات در عرصه سیاسی ایجادکند. بیشتر نابه سامانی های سیاسی ما در عرصه روابط خارجی است.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره افزایش قیمت ارز در بازار گفت: افزایش قیمت ارز برای بار اول و بار آخر نیز نیست و این امر سابقه دار است. این افزایش قیمت ها در بازار به دلیل وابستگی به درآمدهای ارزی که داریم و ارز محوریت جدی در اقتصاد ما دارد وقتی دچار کمبود باشیم، وقتی تقاضا برای ارز بالا می رود و وقتی تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می گیرد خود به خود نوسان قیمت پیدا می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز به اندازه کافی شرایط انتظاری برای افزایش نرخ ارز در بازار محیاست. اولین عامل، کمبود ارز و افزایش تقاضا برای ارز است. کسانیکه بخواهند ارز تهیه کنند باید از طریق شبکه بانکی صورت بگیرد که بروکراسی اداری و ملاحظات خاص خود را دارد. بنابراین، عرضه ارز در بازار با محدودیت مواجه است. تا مادامی که چنین شرایطی باشد طبیعی که همیشه می تواند بازار آزاد و شرایط بیرونی روی نرخ آن اثرگذار باشد.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر افتصادی

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر افتصادی

این کارشناس افزود: دومین عامل، شرایط سیاسی و توافق هسته ایی که همیشه بحث این موضوعات بازار ارز را در برزخ نگه داشت. لذا باعث می شد کسانیکه در بازار ارز فعالیت می کنند و یا تقضا برای ارز دارند منتظر بمانند که توافق انجام می شود یا خیر و تحت تاثیر این نرخ ارز همیشه قیمت واقعی خود را پیدا نمی کرد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: در حال حاضر توافق هسته ای متوقف شده و با توجه به شرایطی که تا به امروز حاکم شده امیدی به مذاکرات برجام و توافق هسته ایی نیست. فلذا طبیعی که این امر تشدیدکننده نوسانات نرخ ارز باشد. موضوع دیگری، تحولات سیاسی که متعاقب جنگ روسیه و اوکراین نیز رقم خورده است. بالاخره تنش های جدیدی بین ایران و اروپا و غرب پیدا شده و این به مسئله تشدید نوسان نرخ ارز دامن زده است.

وی اضافه کرد: این نکته را نیز اشاره کنم، سیاست های دولت در کنترل تورم و افزایش درآمدها آنطور که باید شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را تغییر دهد و نمود جدی داشته باشد اتفاق نیفتاده است. اینها عواملی که نگرانی و شرایط جدیدی برای نرخ ارز ایجاد کرده که در روزهای گذشته روند صعودی نرخ ارز را شاهد بودیم.

این اقتصاددان اضافه کرد: متاسفانه اهرم های علمی، فنی و تخصصی برای کنترل نرخ ارز را در دسترس نداشتیم. آنچه در دنیا اتفاق می افتد کاملا با شرایطی که در کشور ما وجود دارد متفاوت است. کشور ما چون درآمدهای ارزی پایین دارد کنترل نرخ ارز با مولفه های فنی و تخصصی علم اقتصاد امکان پذیر نیست. همیشه دولت از طریق کنترل های امنیتی و ایجاد محدودیت و مداخله در بازار به صورت حاکمیتی نرخ ارز را کنترل کرده که در حال حاضر نیز همان اتفاقات می افتد. در گذشته هم این کاررا انجام دادیم و شاید در کوتاه مدت فکر کنیم این کار را درست انجام می دهیم اما در درازمدت مثل فنری می ماند که دوباره رها می شود و نرخ ارز دوباره افزایش می یابد.

او ادامه داد: نرخ ارز معادل شرایط اقتصادی ما نیست. می تواند رقم بالاتر از این باشد چون تورم ما طی یک سال گذشته افزایش یافته و در برخی از کالاها 400-300 درصد افزایش قیمت داشتیم. متوسط قیمت ها در کشور بیشتر از نرخ تورم بود. همین نرخ تورمی که در کشور به صورت رسمی اعلام می شود هم شرایط اقتصادی که دولت آمار آن را بیان می کند با واقعیت های اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند تفاوت جدی دارد. بنابراین، این نگرانی در جامعه وجود دارد که می تواند نرخ ارز نیز افزایش یابد و در عین حال هر چه به پایان سال نزدیک می شویم طبیعی که تجار ما تقاضای ارز بیشتری پیدا کنند. همچنین مردم عادی تقاضای ارزی دارند. وقتی تقاضا و عرضه با هم توازن نداشته باشد به افزایش قیمت ارز دامن می زند.

حاج اسماعیلی با اشاره به افزایش قیمت دلار تا 40 هزار تومان پاسخ داد: قیمت دلار را هیچ کس نتوانسته بگوید در شرایط فعلی اقتصاد چه رقمی است ولی انچه عیان است و همه اذعان دارند و دولت هم قبول دارد این نرخ واقعی نیست و بیشتر از این است. برای همین که اگر نرخ ارز آزاد شود و از محدودیت های شدیدی که در کنترل دولت و بانک مرکزی است رها شود، قیمت ارز حتما افزایش می یابد. در حال حاضر قیمت ارز به صورت کاملاً امنیتی کنترل می شود که این شیوه کنترل موفقیتی را ندارد. باید چاره جویی کنیم تا بتوانیم مسئله را حل کنیم.

این اقتصاددان اشاره کرد: بزرگترین و مهم ترین عاملی که می تواند نرخ ارز را در ایران کنترل کند ابزارهای سیاسی، نه اقتصادی. به دلیل اینکه در کوتاه مدت امکان اینکه ما بتوانیم ظرف یکی دو سال مسائل اقتصادی را سروسامان دهیم وجود ندارد. نرخ تورم ما نرخ بالای 40 درصد است. اینکه ما بتوانیم درآمدهای کشور را که چند سالی دچار کسری بودجه است سروسامان دهد در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

حاج اسماعیلی ادامه داد: بنابراین، مهمترین عاملی که میتواند تاثیرگذار بر روی بازار ارز باشد ابزارهای سیاسی است. دولت باید دنبال این باشد که بتواند ثبات در عرصه سیاسی ایجادکند. بیشتر نابه سامانی های سیاسی ما در عرصه روابط خارجی است. در نتیجه اقدامات وزارت اقتصاد هیچ تاثیری ندارد.

این اقتصاددان اظهار کرد: دچار کمبود منابع ارزی هستیم. یکی از علل اساسی که ارز ترجیحی را برای کالاهای اساسی حذف کردیم و متاسفانه قیمت ها تا 400-300 درصد افزایش یافت و نتوانستیم سوبسید به مردم بدهیم. این یک واقعیت است که کمبود منابع ارزی داریم. اینکه دولت چنین روش هایی را در شرایط اقتصادی کشور اعمال می کند ناشی از این است که درآمد کافی وجود ندارد و دولت دسترسی به منابع ارزی برای اداره کشور ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان