گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از آخرین وضعیت توزیع اقلام اساسی

دولت به جای آنکه عامل اجرا باشد، باید سیاستگذار و ناظر باشد

 به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد با اجرای قانون تمرکز و واگذاری امور بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رفت که دولت

دولت به جای آنکه عامل اجرا باشد، باید سیاستگذار و ناظر باشد

به رغم آنکه مسئولان با توزیع اینترنتی کالا به دنبال تنظیم بازار اقلام اساسی هستند، اما انحصار در سامانه بازرگام مانع تحقق این امر است‌.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد با اجرای قانون تمرکز و واگذاری امور بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رفت که نابه سامانی ها و التهابات بازار به پایان برسد که متاسفانه با گذشت بیش از چند ماه از اجرای این قانون بارها شاهد افزایش قیمت اقلام اساسی سبد خانوار همچون گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، برنج، لبنیات و دیگر اقلام بودیم که این امر خانوارها را در تامین مایحتاج خود بیش از پیش دچار مشکل کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار، طرح عرضه مستقیم کالا از طریق سامانه هوشمند محصولات کشاورزی را با هدف مهار گرانی و حذف واسطه های غیرضرور دنبال می کند، به همین منظور از ۱۸ آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ در تهران آغاز شد و بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از دهم آذر توزیع اینترنتی ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال می شود.

قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از عرضه اینترنتی لبنیات در روزهای آتی خبر داد و گفت: ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر به قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال می‌شود؛ از هفته آینده لبنیات به این لیست اضافه خواهد شد هدف این طرح کنترل بازار و حذف واسطه‌هاست.

وی افزود: درحال حاضر هیچ مشکلی در سامانه بازرگام وجود ندارد، حتی عرضه ۱۴ هزار و ۴۰۰ درخواست در ثانیه را سپری کرده ایم.

قادری فر ادامه داد: فروشگاه‌های اینترنتی که زیرساخت‌های لازم برای توزیع تراکنش‌های بالا را داشته باشند و بتوانند محصولات را در کمتر از ۲۴ ساعت در اختیار شهروندان قرار بدهند، می‌توانند در فراخوان سازمان تعاونی روستایی برای عرضه اینترنتی محصولات شرکت کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی عرضه اینترنتی را راهی برای مهار گرانی و حذف دلالان و واسطه های غیرضرور برای نظارت و کنترل در بازار اعلام کرد و افزود: سازمان تعاون روستایی با هر یک از پلتفرم ها که سه شرط توزیع کالا ظرف حداکثر ۲۴ ساعت به دست مصرف کننده، ارسال رایگان و قابلیت پاسخگویی به لحاظ لوجستیک و سرور را داشته باشد، همکاری می کنیم.

این پایان ماجرا نیست چرا که به رغم وعده های مسئولان مبنی بر تنظیم بازار محصولات اساسی و حمایت از اقشار آسیب پذیر با طرح توزیع اینترنتی کالا، اما کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی معتقدند که ایده توزیع اینترنتی کالا خوب است، اما به سبب انحصار عامل اجرا نمی تواند موفق باشد.

پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه مخالف نحوه اجرای عرضه اینترنتی کالا هستیم، اظهار کرد: ایده توزیع اینترنتی کالا در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر خوب است، اما هنوز امتحان خود را پس نداده است. هر چند می تواند اثرات اجتماعی همچون تعطیلی ۱۰ هزار اصناف را به همراه داشته باشد.

وی افزود: دولت به جای آنکه عامل اجرا باشد، باید سیاست گذار و ناظر باشد، درحالیکه هم اکنون تعاون روستایی رقیب بخش خصوصی هستیم.

قاسمی ادامه داد: گرچه ایده توزیع اینترنتی کالا می تواند مناسب باشد، اما عملیاتی شدن آن باید در اقتصاد بدون عارضه باشد، این در حالی است که سامانه بازرگام بانک کشاورزی را به عنوان بانک انحصاری گذاشته که این روش غلط است.

این مقام مسئول با تاکید بر بازنگری عوامل اجرایی سیستم توزیع کالا بیان کرد: با نحوه اجرا سامانه بازرگام مخالف هستیم که این امر نیازمند بازنگری و اصلاح است چرا که هم اکنون سامانه بازرگام نمی تواند به دلیل انحصار مالی و نحوه اجرا در طرح تنظیم بازار موفق باشد و تنها دولت نظارت حاکمیت بر توزیع کالاهای اساسی را داشته باشد.

با واگذاری تمام اختیارات از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی، زنجیره تولید تا سفره با یک فرمانده واحد کار خود را پیش می برد که حال با بازنگری در توزیع اینترنتی کالا انتظار می رود که بازار با حذف دلالان به واسطه ها برسد.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان