گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از توانمندی بخش حمل و نقل در کشور

دانش فنی و تکنولوژی در حوزه ریل سازی و جاده ای وجود دارد

حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس گفت: در حوزه ساخت سازه، ریل سازی و جاده ای دانش فنی و تکنولوژی داریم، اما در حوزه هوایی مشکلاتی وجود دارد.

دانش فنی و تکنولوژی در حوزه ریل سازی و جاده ای وجود دارد

حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس گفت: در حوزه ساخت سازه، ریل سازی و جاده ای دانش فنی و تکنولوژی داریم، اما در حوزه هوایی مشکلاتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد حوزه حمل و نقل یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور است که شامل بخش های مختلف از جمله دریایی جاده ای هوایی می شود که در حال حاضر با نزدیک شدن به روز حمل ونقل و همچنین هفته حمل ونقل بسیاری از بخش ها به دنبال نشان دادن توانمندی های خود هستند اما در این بخش باید همواره با تکیه به توان داخلی شرکت های دانش بنیان و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در این بخش به فکر توسعه زیرساخت ها و همچنین نوسازی ناوگان حمل ونقلی کشور باشیم. بنابراین باید تمامی دستگاه ها خودکفایی در این بخش ها را در دستور کار خود قرار دهند.

در همین رابطه سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صفحه اقتصاد با اشاره به لزوم خودکفایی تولید داخل در حوزه ریلی و هوایی اظهار کرد: دانش فنی در حوزه قطار سریع السیر یا در بحث واگن سازی ۱۰ تا ۲۰ درصد توان داریم و باید بپذیریم که از حیث زیرساختی این صنعت در حوزه ریلی امکان تولید وجود دارد، اما در حوزه ناوگان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: با استفاده از شرکت های دانش بنیان، پتانسیل و ظرفیت تولید در کشور وجود دارد، اما قوانین سختگیرانه شرایط ایجاد نمی کند که بتواند این شرکت ها بالقوه شوند.

حسینی ادامه داد: علی رغم پتانسیل و ظرفیت خودکفایی در کشور، اما متاسفانه به سبب عدم بخشی از دانش فنی در کشور امکان استفاده از بستر وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه مشارکت خارجی با رویکرد دانش فنی سخت است، بیان کرد: با توجه به شرایط حوزه برجام، پروژه مشارکت خارجی با رویکرد دانش فنی سخت است، اما در حوزه دانش بنیان این امکان وجود دارد که بتوانیم دانش و صنعت را بومی کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه جاده دانش فنی داریم، گفت: در حوزه ساخت سازه، ریل سازی و جاده سازی دانش فنی و تکنولوژی داریم، اما در حوزه هوایی و صنعت هواشناسی مشکلاتی وجود دارد که نیاز است با کشورهای دیگر تبادل دانش داشته باشیم چرا که بخش عمده این حوزه دانش بومی نداریم و به خارج وابسته هستیم.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه از حیث علمی امکان و پتانسیل خودکفایی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: گرچه پتانسیل خودکفایی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد، اما نتوانستیم به خوبی هدایت کنیم . هر چند از حیث گسترش در سیستم راهداری حمل و نقل در بحث کنترل دوربین دیجیتالی پیشرفت کردیم، اما در جاهایی که حوزه فنی بیشتر است، نتوانستیم از ظرفیت استفاده کنیم.

براساس این گزارش دولت باید برای افزایش انگیزه فعالیت تمامی بخش ها نوسازی ناوگان جاده ای و همچنین توسعه زیرساخت ها را در دستور کار خود قرار دهد و ما امیدوار هستیم در هفته حمل نقل و همچنین با برگزاری نمایشگاه ها بتوانند دستگاه های مختلف از این فرصت و توانمندی شرکت های داخلی استفاده کنند.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان