نجوه خرید فیدلیتی در بورس کالا چگونه است؟

چگونه فیدلیتی را فردا ۲۲ آبان در بورس کالا بخریم؟

روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه تعداد ۱۹۶ دستگاه خودروی فیدلیتی ۵ نفره در بورس کالا عرضه می شود. کی فیدلیتی ۵ نفره در بورس کالا عرضه می شود؟

چگونه فیدلیتی را فردا 22 آبان در بورس کالا بخریم؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی- روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه تعداد ۱۹۶ دستگاه خودروی فیدلیتی ۵ نفره در بورس کالا عرضه می شود. کی فیدلیتی ۵ نفره در بورس کالا عرضه می شود؟
با وجود اینکه بورس کالا در بخش خودرو ایجاد شد تا محصولات داخلی به دست متقاضیان واقعی برسد، اما برای خودروهای عرضه شده محدودیت هایی وجود دارد.
و خودروهایی که قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند، توسط شورای رقابت معرفی می شوند.
بر اساس گزارشات شورای رقابت باید هر شش ماه یکبار، خودروهای قابل خرید در بورس را طبق تورم، اختلاف قیمت کارخانه و بازار، میزان خودروی تولیدشده را اعلام کند.

بر اساس خبرها، در سال ۱۴۰۱، ۲۰ هزار خودرو شاهین تولید می‌شود، که ۱۶ هزار دستگاه از آن‌ها در بورس کالا عرضه می شود. و تولید ۱۵ هزار خودرو کارا برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار است، که از این تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه آن در بورس کالا عرضه می شود.

با توافقی که میان بورس کالا و شرکت‌های خودرویی انجام شده، عرضه‌کننده می‌تواند در صورت عدم تمایل به عرضه محصولات در بورس کالا، دوری کند.

بر اساس گزارشات منتشر شده، ۲۸ اردیبهشت سال جاری، ۶۰۰ خودرو کارا دو کابین و ۲۵۰ خودرو کارا تک کابین عرضه شد. بر اساس خبرها، قیمت پایه برای شروع عرضه خودرو کارا دو کابین ۳۰۱ میلیون ۵۹۶ هزار تومان و کارا تک کابین ۲۹۱ میلیون ۲۵۷ هزار تومان تعیین شد.

بر اساس اخبار منتشر شده و گفته مسئولین مربوطه گفته شده که به زودی دو خودرو دیگنیتی و فیدلیتی، محصول بهمن‌موتور، در بورس کالا عرضه می شوند.

تصمیم تعیین قیمت روز خودرو در بورس کالا، بر عهده شورای رقابت است و قیمت پایه خودرو بر پایه فرمول تعیین شده توسط شورای رقابت مشخص و بعد از آن خودرو با قیمت اعلامی در بورس کالا عرضه خواهد شد. در این مرحله مشتریان قیمت پیشنهادی خود را در سامانه بورس اعلام می کنند. و طبق قیمتی که در بورس کالا اعلام خواهد شد، خودرو به فروش خواهد رسید.

گفته شده است که در طرح عرضه خودرو در بورس کالا، برای هزینه‌کرد مابه‌التفاوت مازاد قیمت پایه و قیمت فروش خودرو در بورس، تمهیداتی تعیین شده است.

بر همین اساس ۲۰ درصد این مبلغ صرف توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده، ۱۰ درصد صرف افزایش کیفیت و کمیت تولید خودرو خواهد شد. و ۲۰ درصد از این مبلغ به‌ عنوان تسهیلات به زوج‌های جوانی که فاقد خودرو می باشند پرداخت خواهد شد.

همچنین ۵۰ درصد باقیمانده در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروسازان تحویل داده خواهد شد.

با وجود اینکه هدف از عرضه خودرو در بورس کالا، کاهش قیمت خودرو در بازار و نزدیک شدن آن به قیمت کارخانه‌‌ای می باشد اما کارشناسان می گویند احتمال اینکه در عمل این اتفاق رخ بدهد آن گونه که باید محکم نیست.

زمان عرضه فیدلیتی 5 نفره در بورس کالا

بر اساس خبرها و طبق اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، روز یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱، تعداد ۱۹۶ دستگاه خودروی فیدلیتی ۵ نفره در بورس کالا عرضه می شود. که از این تعداد ۹۸ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره سفید و ۹۸ دستگاه مشکی خواهند بود. و قیمت پایه فیدلیتی ۵ نفره، ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

مشتریان فیدلیتی ۵ نفره باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده مبنای قیمت نهایی فروش و مبلغ ۱۷ میلیون و ۱۹۱ هزار تومان برای مالیات، عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو و دیگر هزینه‌ها پرداخت کنند. همچنین مقدار پیش پرداخت سفارش، ۳۰ درصد اعلام شده است.

زمان عرضه فیدلیتی ۷ نفره در بورس کالا

همچنین بر اساس خبرها، روز یکشنبه، ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱، ۱۹۶ دستگاه خودروی فیدلیتی ۷ نفره و ۱۹۲ دستگاه خودروی دیگنیتی در بورس کالا عرضه می‌شوند. این عرضه تا پایان روز ۲۲ آبان ماه ادامه دارد. از این تعداد ۹۸ دستگاه خودرو فیدلیتی سفید و ۹۸ دستگاه مشکی می باشد. و قیمت پایه خودروی فیدلیتی ۷ نفره، ۷۷۲ میلیون تومان تعیین شده است.

مشتریان فیدلیتی ۷ نفره، علاوه بر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده مبنای قیمت نهایی فروش باید ۱۷ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان برای مالیات، عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو و باقی هزینه‌ها پرداخت کنند.

همچنین از ۱۹۲ دستگاه خودروی دیگنیتی، ۴۸ دستگاه خودروی سفید با تریم مشکی، ۴۸ دستگاه خودروی سفید با تریم قرمز، ۴۸ دستگاه مشکی با تریم قرمز و ۴۸ دستگاه مشکی با تریم قرمز می باشد. و قیمت پایه دیگنیتی ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

مشتریان دیگنیتی نیز باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش و ۳۹ میلیون و ۴۴۱ هزار تومان برای سایر هزینه‌ها پرداخت کنند.

و مبلغ پیش پرداخت سفارش، ۳۰ درصد اعلام شده است.

کدام افراد مجاز به خرید خودرو در بورس می باشند؟

بر اساس بررسی ها، مسئولان طی چند سال اخیر برای جلوگیری از خرید خودرو صفر توسط دلالان شرایطی خاص را برای خرید خودرو تعیین کرده اند. و خریداران خودرو در بورس کالا باید این شرایط را رعایت کنند.

خریدار باید ۱۸ سال تمام داشته باشد.

متقاضی باید دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشد.

متقاضی خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشد.

خریداران می‌توانند هر ۱۲ ماه یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا خریداری کند

جزئیات نحوه ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

مشتریانی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند باید حتما در مرحله اول در بورس کالا پذیرش شوند و پس از آن مراحل بعدی را طی کنند.

ثبت‌ نام و احراز هویت سجام

مراجعه به سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس

وارد کردن کد ملی

وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام

پس از طی کردن این مراحل، با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

مشتریان حتما باید حساب وکالتی متعلق به خود داشته باشند (حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری هم دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد)

واریز قیمت پایه به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه

تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس

پس از اینکه برجام تعلیق شد و تحریم‌ها بازگشت، به علت کاهش تولیدات خودروسازان داخلی، تعداد عرضه خودرو کارخانه‌ها به شدت کاهش یافت. همچنین ممنوع شدن واردات هم موجب بر هم خوردن میزان عرضه و تقاضا شد. از سویی با سقوط روز افزون ارزش نرخ ریال، توجهات به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای بیشتر شد و به همین دلیل تقاضا افزایش پیدا کرد. در نتیجه تمام این عوامل باعث شد تا یکی از بزرگ‌ترین زمینه ها برای دلالان ایجاد شود بر همین اساس عرضه خودرو در بورس کالا عنوان گردید.

برای نخستین بار عرضه خودرو در بورس کالا در سال 96 مطرح گردید اما پس از مدت زمانی به فراموشی سپرده شد. و بارها این موضوع مورد بحث قرار گرفت تا بالاخره ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ خودرو وارد بورس کالا شد تا قیمت روز خودرو صفر میان قیمت کارخانه و بازار به متقاضیان ارائه شود.

بر اساس اخبار منتشر شده محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، در خصوص مصوبه شورای عالی بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفته است که محدودیت‌های وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس کالا برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوه‌نامه عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صنعت تهیه می‌شود، افزوده است: نوع، تعداد و زمان عرضه خودرو در بورس کالا طبق شیوه‌نامه جدید مشخص و کشف قیمت خواهد شد. و اولویت عرضه با خودروهای داخلی یا مونتاژ داخل کشور می باشد و در مراحل بعد با هماهنگی وزارت صمت خودروهای خارجی عرضه می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان