صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

وضعیت بورس در هفته اول فعالیت در سال ۱۴۰۲ و هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ چگونه گذشت؟

صفحه اقتصاد- بورس در هفته اول معاملات بازار فروردین ماه 1402 صعود کرد. آیا بورس هفته دوم صعود می کند یا سقوط؟

وضعیت بورس در هفته اول فعالیت در سال 1402 و هفته دوم فروردین ماه 1402 چگونه گذشت؟

صفحه اقتصاد - بورس در هفته اول معاملات بازار فروردین ماه 1402 صعود کرد. آیا بورس هفته دوم صعود می کند یا سقوط؟

در این گزارش به توضیحاتی درباره وضعیت بورس در هفته اول فروردین ماه 1402 پرداخته ایم.

روز شنبه 5 فروردین ماه 1402، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با افزایش بیش از ۳۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید.
روز اول بورسی هفته اول فروردین ماه 1402: بر اساس آمار تابلو معاملات بورس در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ شاخص کل بورس با صعودی چشمگیر و بی سابقه به مرز ۲ میلیون واحد رسید.
طبق بررسی ها، شاخص کل بورس در روز آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۲ به بالاترین رقم ۳۱ ماه اخیر رسید.

طبق بررسی ها، در دولت قبل در سال ۱۳۹۹ با هدف رفع کسری بودجه دولت و فروش سهام شرکت‌های دولتی، رئیس‌جمهور وقت (حسن روحانی) مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کرد و بعد از اینکه سهام شرکت‌های دولتی با گران‌ترین رقم به مردم فروخته شد، بورس را به حال خود رها کردند که باعث سقوط سنگین آن و به میلیون‌ها سهامداری که با هزار امید وارد بورس شدند، ضرر وارد کرد.

همچنین طبق بررسی ها، در دولت رئیسی، از مداخله مستقیم در بورس و فریب سهامداران جلوگیری شد و بازار سهام بر مبنای ارزندگی سهام‌ شرکت‌ها و شرایط واقعی بازار پیش رفت.

روز یکشنبه 6 فروردین ماه 1402، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۲۰ هزار و ۴۷۸ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۸ هزار واحدی ایستاد.

روز دوم بورسی هفته اول فروردین ماه 1402: در این روز شاخص هم‌وزن با ۵۸ واحد افت به ۵۹۲ هزار و ۴۹۵ واحد و شاخص قیمت با ۳۴ واحد کاهش به ۳۵۰ هزار و ۴۳ واحد رسید.
در معاملات این روز بورس تهران، بیش از ۱۵ میلیارد و ۹۱۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۳ هزار و ۷۶۸ میلیارد ریال خرید و فروش شد.
روز یکشنبه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۵۵۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۸۹۱ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲ هزار و ۹۴۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲ هزار و ۳۵۹ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۹۴۵ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبتی گذاشتند.
همچنین، ایران خودرو (خودرو) با ۹۲۱ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۸۱۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۶۴۸ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۵۷۶ واحد بر شاخص بورس تاثیر منفی داشتند.
روز 6 فروردین ماه، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.
در این روز گروه فرآورده نفتی در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۸۶۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال معامله شد.

روز یکشنبه، شاخص فرابورس بیش از ۲۱۵ واحد افت پیدا کرد و به ۲۴ هزار و ۵۰۴ واحد رسید.
در بازار این روز بیش از ۲ میلیارد و ۶۹۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی خرید و فروش شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۱۰۰ هزار و ۷۸۴ نوبت بود.
روز 6 فروردین ماه، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پالایش نفت شیراز (شراز) و پالایش نفت لاپان (شاوان) بر شاخص فرابورس تاثیر مثبت و پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شکویا)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و فرابورس ایران (فرابورس) تاثیر منفی گذاشتند.

روز دوشنبه 7 فروردین ماه 1402، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۱۰ هزار و ۴۳۰ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۹ هزار واحدی ایستاد.

روز سوم بورسی هفته اول فروردین ماه 1402: در این روز شاخص هم‌وزن با پنج هزار و ۷۶۳ واحد رشد به ۵۹۸ هزار و ۲۵۹ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۴۰۴ واحد افزایش به ۳۵۳ هزار و ۳۳۴ واحد رسید.

در معاملات این روز بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۴ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد.

روز دوشنبه، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۱۹۱ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۵۳۳ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) با ۹۶۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۸۴۳ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) ۶۷۰ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبت گذاشتند.

همچنین، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۶۰۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۳۲۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد ) با ۲۶۰ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲۲۱ واحد بر شاخص بورس تاثیر منفی داشتند.

در این روز نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت تهران (شتران)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو) و ملی صنایع مس ایران (فملی) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

روز 7 فروردین ماه، گروه خودرو هم در معاملات این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۴۱ میلیون برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال معامله شد.

روز دوشنبه، شاخص فرابورس بیش از ۲۶۰ واحد رشد یافت و به ۲۴ هزار و ۷۶۴ واحد رسید.

در بازار این روز بیش از هشت میلیارد و ۵۵۵ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۴۲۱ هزار و ۶۰۹ نوبت بود.

در این روز پلیمر آریاساسول (آریا)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، پویا زرکان آق دره (فزر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا) و بانک دی (دی) بر شاخص فرابورس تاثیر مثبت و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی مارون (مارون)، بین المللی ساروج مشهد (ساروج) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) بر این شاخص تاثیر منفی گذاشتند.

روز سه شنبه 8 فروردین ماه 1402، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۱۵ هزار و ۳۰۲ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحدی متوقف شد.

روز چهارم بورسی هفته اول فروردین ماه 1402: در این روز شاخص هم‌وزن با ۱۱ هزار و ۷۵۲ واحد رشد به ۶۱۰ هزار و ۱۲ واحد و شاخص قیمت با ۶ هزار و ۹۴۱ واحد افزایش به ۳۶۰ هزار و ۲۷۶ واحد رسید.

در معاملات این روز بورس تهران، بیش از ۱۴ میلیارد و ۷۰۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۵ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال خرید و فروش شد.

روز سه شنبه، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک‌هزار و ۸۸۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با یک‌هزار و ۴۹۰ واحد، و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) ۹۵۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۹۳۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۸۸۵ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶۸۸ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبت داشتند.

همچنین، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک‌هزار و ۲۹۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۴۷ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۳۴۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۳۴۰ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۳۳۰ واحد بر شاخص بورس تاثیر منفی داشتند.

روز 8 فروردین ماه، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، پالایش نفت تهران (شتران) و ایران خودرو (خودرو) جز نمادهای پُرتراکنش بودند.

در معاملات این روز گروه خودرو صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۱۰۶ میلیون برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال معامله شد.

روز سه شنبه، شاخص فرابورس بیش از ۲۳۶ واحد رشد یافت و به ۲۵ هزار واحد رسید.

در بازار این روز بیش از هفت میلیارد و ۷۱۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معالمه شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۴۱۸ هزار و ۳۳۶ نوبت بود.

در این روز پلیمر آریاساسول (آریا)، بانک دی (دی)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا) ، صنعتی مینو (غصینو)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت شیراز (شراز) بر شاخص فرابورس تاثیر مثبت و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی مارون (مارون)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و پخش البرز (پخش) بر این شاخص تاثیر منفی گذاشتند.

روز چهارشنبه 9 فروردین ماه 1402، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۳۴ هزار و ۳۰۳ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی ایستاد.

روز پنجم بورسی هفته اول فروردین ماه 1402: در این روز شاخص هم‌وزن با ۱۲ هزار و ۵۲۸ واحد رشد به ۶۲۲ هزار و ۵۲۶ واحد و شاخص قیمت با هفت هزار و ۳۹۹ واحد افزایش به ۳۶۷ هزار و ۶۶۷ واحد رسید.

در معاملات این روز بورس تهران، بیش از ۱۶ میلیارد و ۹۴۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۰ هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال خرید و فروش شد.

روز چهارشنبه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با هفت هزار و ۸۰۳ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲ هزار و ۲۴۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲ هزار و ۷۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۷۶۱ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با یک‌ هزار و ۳۷۱ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) ۹۶۹ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبت گذاشتند.

همچنین، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲۰۸ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۷۸ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۵۵ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۱۳۳ واحد بر این شاخص تاثیر منفی گذاشتند.

روز 9 فروردین ماه، نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) و ملی صنایع مس ایران (فملی) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

در معاملات این روز گروه خودرو صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۸۶۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال معامله شد.

روز چهارشنبه، شاخص فرابورس بیش از ۳۵۶ واحد افزایش داشت و به ۲۵ هزار و ۳۵۷ واحد رسید.

در بازار این روز بیش از هفت میلیارد و ۱۸۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی خرید و فروش شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۴۶۳ هزار و ۵۶۳ نوبت بود.

روز 9 فروردین ماه، پلیمر آریاساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت شیراز (شراز) بر شاخص فرابورس تاثیر مثبت و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و پخش البرز (پخش) بر این شاخص تاثیر منفی گذاشتند.

بورس در هفته دوم فروردین ماه 1402 صعود می کند یا سقوط؟

بر اساس بررسی های خبرنگار پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، در هفته اول فروردین ماه 1402، شاخص کل بورس تهران روز شنبه با رشد بیش از ۳۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد ایستاد. روز یکشنبه شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه، با ثبت صعود بیش از چهار هزار واحدی نسبت به روز شنبه از ۲ ‌میلیون واحد عبور کرد. روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۱۰ هزار و ۴۳۰ واحد رشد نسبت به روز قبل خود در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۹ هزار واحدی ایستاد. روز سه شنبه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۱۵ هزار و ۳۰۲ واحد رشد نسبت به روز دوشنبه در ارتفاع ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحدی متوقف شد. روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۳۴ هزار و ۳۰۳ واحد افزایش نسبت به روز گذشته خود در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی ایستاد و هفته را به پایان برد.

در هفته اول فروردین ماه، روز یکشنبه شاخص فرابورس شاخص فرابورس بیش از ۲۱۵ واحد افت پیدا کرد و به ۲۴ هزار و ۵۰۴ واحد رسید. روز دوشنبه شاخص فرابورس نسبت به روز یکشنبه بیش از ۲۶۰ واحد رشد یافت و به ۲۴ هزار و ۷۶۴ واحد رسید. روز دوشنبه شاخص فرابورس نسبت به روز گذشته خود بیش از ۲۳۶ واحد رشد یافت و به ۲۵ هزار واحد رسید. روز چهارشنبه

در هفته اول فروردین ماه، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

صعود چشمگیر بورس در هفته اول فروردین ماه 1402

بورس در هفته اول معاملات فروردین ماه، روز شنبه اولین روز هفته را با رشد بیش از ۳۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید. و در پایان معاملات این هفته با ۳۴ هزار و ۳۰۳ واحد افزایش نسبت به روز گذشته خود در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی ایستاد و این هفته را به پایان رسانید.

بورس در هفته اول معاملات بازار فروردین ماه 1402 صعود کرد. آیا بورس روند صعود را در پیش می گیرد یا سقوط؟
بر اساس اینکه شاخص کل بورس هفته را با صعود آغاز و به پایان برد، روند صعود ی شدن یا سقوط بورس در هفته دوم فروردین ماه به عوامل بسیاری بستگی دارد.

تحلیل هفتگی بورس/ رکوردشکنی شاخص کل در سال جدید

شاخص کل بورس اولین هفته کاری سال جدید را امیدبخش آغاز کرد و توانست قله دو میلیونی را فتح کند. در این هفته معاملات بازار دستخوش چه تغییراتی بوده است؟

شاخص کل بورس اولین هفته کاری فروردین ماه را با فتح قله 2 میلیونی پشت سر گذاشت؛ این رشد شاخص کل در اولین روز کاری سال باعث شد شاهد ورود نقدینگی‌ جدید به تالار شیشه‌ای معاملات باشیم.

شاخص کل در آخرین روز کاری اسفندماه سال گذشته روی عدد یک میلیون و 960 هزار واحدی بود و در پایان این هفته به عدد دو میلیون و 78 هزار واحدی رسید و بازدهی 6 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در آن سوی بازار نیز شاخص هم‌وزن در محدوده 622 هزار واحدی ایستاد و توانست بازدهی همانند شاخص کل یعنی حدود 6 درصدی را کسب کند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز توانست با رسیدن به سطح 25 هزار و 357 واحدی بازدهی تقریبا 4 درصدی را تجربه کند.

ارزش معاملات بازار سرمایه در اولین هفته کاری سال مطلوب بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با هفت هزار و 655 میلیارد تومان، روز یکشنبه هفت هزار و 296 میلیارد تومان، روز دوشنبه 9 هزار و 77 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 9 هزار و 769 میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه 11 هزار و 67 میلیارد تومان بود.

بنابراین ارزش معاملات اولین هفته کاری سال 1402 به 44 هزار و 864 میلیارد تومان رسید که این عدد در مقایسه با میانگین بازدهی‌های سال گذشته یک نوع رکورد محسوب می‌شود.

در یک هفته نخست سال همچنین شاهد ورود پول جدید به بازار سهام بودیم و بر اساس آمار روز شنبه 253 میلیارد تومان، روز یکشنبه 58 میلیارد تومان، روز دوشنبه 206 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 718 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 422 میلیارد تومان پول وارد بازار شد. در نهایت طی اولین هفته کاری فروردین ماه یک هزار و 657 پول حقیقی به سهام تزریق شد.

عرضه اولیه جدید برای بورس

تاکنون سال جدید برای بورس خوب بوده و شاهد ورود شاخص به محدود 2 میلیونی و اعلام عرضه اولیه جدید بوده‌ایم. بر اساس اطلاعیه شرکت بورس قرار است در تاریخ 16 فروردین ماه ۳۶۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در بخش رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران و نماد پی‌پاد به شیوه ثبت سفارش عرضه شود.

همچنین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۷۵ هزار تومان است و تمامی دارندگان کد بورسی می‌توانند در این عرضه اولیه شرکت کنند.

با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‌رسد که عرضه اولیه جدید می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بازار سرمایه افزایش دهد. حالا باید دید بازار سهام در سال جدید رونق می‌گیرد یا نه

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان