همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ها ندارد

همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره بازار بورس گفت: در حال حاضر بازار بورس چند مشکل اساسی دارد.

مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ها ندارد

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: دارابی تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: عمده مشکلات بازار ما در داخل و در اختیار دولت است. وقتی به قیمت گذاری دستوری و نرخ بهره نگاه می کنیم هیچ یک به مسائل مذاکراتی مربوط نمی شود و 90 درصد مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر این میزان حل شود تاثیر تحریم ها و مذاکرات مربوط به تحریم هم خود به خود کاسته می شود.

همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره بازار بورس گفت: در حال حاضر بازار بورس چند مشکل اساسی دارد. دولت اگر بخواهد این وضعیت را سامان بدهد و وضعیت را به گونه ای تغییر دهد که هم برای خود و هم برای جامعه مفید باشد باید این چند مسئله را حل کند. اولین مسئله قیمت گذاری دستوری که باعث زیان دهی برخی از سهام ها همچون خودرویی، شوینده، دارو، غذا و غیره شده که اینها مشمول قیمت گذاری دستوری هستند و از این جهت آسیب دیدند.

وی ادامه داد: دومین مسئله، نرخ بهره است که الان نرخ بهره مقدار بسیار زیادی تقلیل یافته و متاسفانه سیاست انقباضی بانک مرکزی باعث بروز بحران در برخی بنگاه های ما می شود و حتی اوراق گام که دولت برای کمک به بنگاه ها منتشر کرده برروی نرخ 30-29 درصد هم خریدار چندانی ندارد که این نشان می دهد بنگاه های ما با یک مشکل اساسی مواجه است و نقدینگی نیز با چنین نرخ های بهره ای مواجه می شود که جایی برای حضور در بازار پیدا نمی کند و سرمایه گذاری مولد کنار زده می شود.

همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه

همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه

این تحلیلگر تصریح کرد: مسئله دیگر، نرخ ارز نیمایی است که به شرکت های صادراتی ما زیان می زند و ارز شرکت های صادرکننده تقریباً 25 درصد ارزان تر تقدیم واردکننده ها می کنند که باعث می شود شرکت های صادرکننده زیان کنند و هم کالای خارجی با قیمت کمتر وارد شود و شرکت های ما دچار ریزش فروش و بیکاری کارگران شوند. این سه عامل اساسی ما در حال حاضر داریم و در کنار این نگرانی درباره لایحه بودجه و بحث هایی که درباره تامین بودجه از هر طریق ممکن از جمله فشار به بنگاه ها گفته می شود، بازار را اذیت می کند. دولت باید این 4 نگرانی بازار را برطرف کند تا بتواند بورس قوی و فعال را داشته باشد.

دارابی با اشاره به نقش بورس در تدوین بودجه گفت: مهم ترین مسئله ای که در بودجه داریم و هر ساله بازار را اذیت می کند بحث نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ حامل های انرژی است. متاسفانه علی رغم اینکه در طول سالهای گذشته پتروشیمی ها و پالایشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم و مردم چه از طریق خرید سهام در بورس و چه از طریق سهام عدالت سهام دار شدند، یک رگولاتوری مستقلی که عرصه را برای نفت و گاز مشخص کند تا به امروز وجود ندارد و به همین خاطر دولت هر از گاهی دچار کمبود بودجه می شود و فشارهای قابل ملاحظه ای به بنگاه ها وارد می کند.

وی در ادامه افزود: درباره پالایشگاه ها نیز همواره ابهام وجود دارد و پاسخ داده نمی شود. درباره حامل های انرژی این بار به نوعی دچار ابهام است. یک هزینه دیگری که معمولاً دولت به بنگاه ها تحمیل می کند بحث حقوق دولتی معادن که برخی از شرکت ها باعث اذیت می شود. عوارض و مالیات های گوناگونی که برای این شرکت ها گذاشته می شود بنگاه های ما را تحت فشار قرار می دهند.

همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه

همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه

او با اشاره به روند مذاکرات و تاثیر آن برروی بازار بورس گفت: پرونده مذاکرات بسته شده است و بازار تاثیری روی این امر ندارد و عمده مشکلات بازار ما در داخل و در اختیار دولت است. وقتی به قیمت گذاری دستوری و نرخ بهره نگاه می کنیم هیچ یک به مسائل مذاکراتی مربوط نمی شود و 90 درصد مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر این میزان حل شود تاثیر تحریم ها و مذاکرات مربوط به تحریم هم خود به خود کاسته می شود. در حال حاضر مشکل اساسی ما مسائل داخلی است و مشکلاتی که در این بخش داریم.

دارابی با اشاره به اینکه راه حل کسری بودجه بورس نیست، گفت: این اتفاق شدنی نیست با توجه به مشکلاتی که هنوز وجود دارد بازار توان تامین نقدینگی برای دولت داشته نیست. دولت باید قبل از آن مشکلات بازار را برطرف کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان