همه چیز از عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر هفت تپه + زمان و مبلغ عرضه توسعه نیشکر

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه همه چیز از عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر هفت تپه + زمان و مبلغ عرضه توسعه نیشکر پرداخته شده است.

همه چیز از عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر هفت تپه + زمان و مبلغ عرضه توسعه نیشکر

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه همه چیز از عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر هفت تپه + زمان و مبلغ عرضه توسعه نیشکر پرداخته شده است.

تاریخچه شرکت توسعه نیشکر

سال ۱۳۶۲ شورای شکر در ایران تشکیل و طی مطالعاتی که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ توسط صندوق مطالعات شکر صورت گرفت، ضرورت تأسیس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به تصویب مجلس ایران رسید. به سبب نیاز ایران به شکر و جلوگیری از واردات آن، این شرکت در سال ۱۳۶۹ در اهواز تأسیس شد.

پیرو مصوبهٔ تصویب شده در مجلس شورای اسلامی ایران، طبق بند (هـ) تبصره ۲۹ قانون برنامه اول، وزارت کشاورزی (وقت) را مکلف کرد تا به منظور خودکفایی در تأمین شکر ایران به ایجاد ۷ واحد کشت و صنعت نیشکری به وسعت ۸۴ هزار هکتار خالص کشت نیشکر و احداث کارخانجات شکر، تصفیه شکر، خوراک دام، تخته صنعتی (MDF)، کاغذ و کارخانجات بیوتکنولوژی مورد نیاز کشور از قبیل خمیر مایه و الکل با ظرفیت مناسب اقدام کند.

اکنون کشت و صنعت‌های تابعِ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام در ظرفیت‌های تعریف شده راه اندازی شده‌اند.

حکیم فارابی

کشت و صنعت حکیم فارابی در کیلومتر ۳۰ جاده اهواز - آبادان در شرق رودخانه کارون واقع شده‌است. شرکت کشت و صنعت فارابی یکی از هشت شرکت وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. مساحت این شرکت حدود ۱۵۰۰۰ هکتار و اهداف اصلی شرکت کشت و صنعت فارابی،کشت نیشکر،تولید شکر خام و شکر سفید(تصفیه شده)،خوراک دام و کاغذ است.

امام خمینی

کشت و صنعت نیشکر امام خمینی در اراضی شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر بین رودخانه‌های شطیط (شاخه ای از کارون) و رودخانهٔ دز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان شوشتر واقع شده‌است، محدوده طرح بخشی از دشت شعیبیه واقع در دهستان شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر به مساحت تقریبی ۱۵۳۰۰ هکتار است که از شمال به تپه‌های شمالی دشت شعیبیه و از غرب به رودخانه دز و از شــرق به رودخانه شطیط و از جنوب به واحد دهخدا محدود است طول ابعادی این واحد حدود ۳۴ کیلومتر و عرض آن حداقل ۵ و حداکثر ۱۵ کیلومتر است.

امیرکبیر

کشت و صنعت امیرکبیر در کیلومتر ۴۵ جاده اهواز - خرمشهر جاده امام جعفر صادق واقع شده‌است. مساحت ناخالص اراضی این کشت و صنعت ۱۵ هزار هکتار و مساحت خالص آن ۱۲ هزار هکتار است.

شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر در سال ۱۳۷۹ افتتاح و در بخش تولید شکر زرد (خام) به بهره برداری رسید.

دعبل خزاعی

کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی شرکتی با مساحت ۱۲۰۰۰ هکتار در اراضی شرق رودخانه کارون و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق جاده اهواز -آبادان واقع شده‌است.

این شرکت ۱۰۰٫۰۰۰ تن شکر زرد و ۱۷۵ هزار تن شکر سفید تولید و بسته بندی می‌کند.

میرزا کوچک خان

کشت و صنعت میرزا کوچک خان در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی اهواز و در حد فاصل رودخانه کارون و جاده اهواز-خرمشهر قرار دارد. اراضی این کشت و صنعت با در خرداد ماه ۱۳۶۱ طی عملیات بیت المقدس به همراه خرمشهر از عراق پس گرفته شد.

دهخدا

شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخـدا با مساحت ۱۱۳۶۹ هکتار و ظرفیت اسمی تولید در آن به ترتیب ۱۰۰ هزارتن شکر خام ، ۱۷۵ هزارتن شکر سفید و۳۰ الی ۳۸ هزارتن ملاس و فرآورده‌های آن و ۳۳۰ هزارتن باگاس است که به منظـور تأمیـن بخشـی از نیازهـای مـواد غـذایی و سـایر مـواد استحصالـی از نیشکر با سرمایه گذاری بانکهای صادرات ایران و ملی ایران راه اندازی شد.

این شرکت در شمال شهرستان اهواز، حد فاصل جاده اندیمشک تا رودخانه کارون، کیلومتر ۲۳ از جاده معروف به دغاغله واقع شده‌است.

عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر هفت تپه

شرکت خمیر مایه و الکل رازی

شرکت خمیرمایه و الکل رازی شامل دو کارخانه خمیرمایه و الکل سال ۱۳۷۷ تاسیس شد. مساحت این شرکت ۱۴ هکتار و در مجاورت کارخانه شکر شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی واقع در ۲۵ کیلومتری شهر اهواز و در مسیر جاده اهواز - آبادان احداث شد.

این شرکت روزانه ۱۱۰ هزار لیتر الکل از ملاس نیشکر می‌تواند تولید کند. ظرفیت تولید سالانهٔ آن ۱۰ هزار تن خمیرمایه خشک فوری است. خمیر مایه این شرکت با نام تجاری «ناب مایه» ثبت شده است.این شرکت در اهواز تولیدکننده ۸۰درصد الکل طبی و ۳۲ درصد خمیرمایهٔ ایران است. این شرکت در دورهٔ شیوع کرونا سطح تولیدات طبی را افزایش داد.

شرکت توسعه نیشکر کی عرضه اولیه می شود؟

شرکت توسعه نیشکر تا نیمه اول سال جاری وارد بازار دوم فرابورس می‌شود، ارزش این شرکت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

جلسه معرفی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با حضور مدیرعامل برگزار شد تا این شرکت با برآورد ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی طی نیمه نخست سال جاری، آماده عرضه اولیه ۵ درصدی سهام شود که بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه خواهد بود.

علی عبد ناصری، مدیرعامل توسعه نیشکر از برنامه واگذاری سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس تا پایان نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: ۴۰ درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، ۴۰ درصد به سرمایه گذاری توسعه ملی و ۲۰ درصد دیگر سهام به جهاد کشاورزی تعلق دارد. واگذاری سهام این شرکت بزرگ‌ترین عرضه اولیه در فرابورس خواهد بود.

وی افزود: ۸۰ درصد الکل طبی بازار و ۱۰۰ درصد شکر دارویی در این مجموعه تولید می‌شود. ظرفیت تولید این هلدینگ ۱.۵ میلیون تن است که با توجه به مصرف ۲.۲ میلیون تنی، مجموعه ۴۵ درصد نیاز را تامین می‌کند. سال ۹۸ با توجه خسارت و زیان ناشی از وقوع سیل این مجموعه دچار زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی شد که با تلفیق تولید و تجارت، سود در ۳۰ آذر سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ تا ۳.۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ هم علی رغم خشکسالی شدید سود شرکت به ۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: این شرکت ۴ سال است از زیان دهی خارج شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به ۵ هزار میلیارد تومان سوددهی برسد. پس از شرکت توسعه نیشکر، شرکت کشت و صنعت امام خمینی که مالکیت ۱۰۰ درصدی آن به توسعه نیشکر تعلق دارد، عرضه اولیه خواهد شد. از ابتدا این شرکت سودده بود و تولید شکر خام آن ۱۱۰ هزار تن و بیشتر از ظرفیت اسمی است.

عبدناصری با بیان اینکه تا مرداد ماه ارزیابی مجدد شرکت انجام خواهد شد، گفت: سازمان خصوصی سازی ۳۰ خرداد سال گذشته آخرین ارزش شرکت توسعه نیشکر را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده، اما باید دوباره ارزیابی انجام شود. حدود ۴۰ درصد نیشکر، سبز و ۶۰ درصد سیاه برداشت می‌شود. برداشت سیاه طبق اصول محیط زیست نیست. برداشت ۱۰۰ درصد سبز نیازمند سرمایه گذاری سنگین است که فعلا امکان پذیر نیست.

به گفته وی، قیمت هر دستگاه برداشت نیشکر ۳۵۰ هزار دلار است که هر واحد ۲۴ دستگاه لازم دارد که با شرکت هپکو برای تامین آن مذاکره شده است. مالک هفت تپه، سازمان ایدور بوده، اما بصورت قانونی نمی‌تواند به این شرکت واگذار شود. ظرفیت تولید خوراک دام با ۱۰۰ هزار تن، تنها ۴۰ هزار تن است که بازار فروش مناسبی نداشته و اجازه صادرات هم وجود ندارد. امکان توسعه تولید کاغذ بوده و اکنون ۱۰۰ هزار متر مکعب در سال ام دی اف تولید می‌شود.

عبدناصری اضافه کرد: پرداخت مالیات به روز است و هیچ مشکلی وجود ندارد. سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز از صادرات الکل و ام دی اف کسب می‌شود که باید در بازار مبادلات ارزی عرضه شود. بطور ناخالص ۱۰۴ هزار هکتار زمین داشته که ۸۰ هزار هکتار به نام مجموعه است و هزینه ۲۴ هزار هکتار پرداخت شده تا اسناد رسمی آن صادر شود. ۱.۸۴ میلیارد متر مکعب حق آبه سالانه است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سالانه ۳۳ میلیون لیتر الکل، ۱۰ هزار تن خمیر مایه، ۶۰۰ تن شکر طعم دار، ۷ هزار تن شکر قهوه ای، ۱۵ هزار تن شکر دارویی، ۱۰۰ هزار تن خوراک دام، ۱۱۰ هزار متر مکعب تخته صنعتی و ۲۴۰ هزار تن کاغذ تولید می‌کند. همچنین شرکتی دانش بنیان تأسیس کرده که کاغذ را از اسانس اوکالیپتوس تولید می‌کند.

۴۰ درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، ۴۰ درصد به سرمایه گذاری توسعه ملی و ۲۰ درصد دیگر سهام به جهاد کشاورزی تعلق دارد. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت نیشکر، سهم ۴۵ درصدی در تولید شکر دارد. ضایعات این شرکت بصورت رایگان به عشایر به منظور خوراک دام ارایه می‌شود. همچنین به عنوان پیمانکار اجرایی شرکت نیشکر هفت تپه بشمار می‌رود. ۱۰۰ درصد شکر دارویی و ۸۰ درصد الکل در این مجموعه تولید می‌شود.

شرکت به کشت گندم و کلزا، آفتابگردان، دام سنگین و سوار و ماهی نیز روی آورده است. پرورش گاومیش، زعفران و قارچ نیز از دیگر محصولات تولیدی این مجموعه است. یک شرکت حمل و نقل ریلی به نام ایمن ترابر نیشکر نیز به مجموعه اضافه شده که بحث حمل و نقل محصولات را انجام می‌دهد.

شرکت نیشکر هفت تپه که از سال ۱۳۴۰ فعالیت را آغاز کرده بود و طی سال‌های اخیر با بحران مواجه شده بود، مدیریت آن در سال ۱۴۰۰ به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سپرده شد. هفت‌تپه بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین و ۶ هزار نیرو دارد که اکنون تحت مدیریت شرکت توسعه نیشکر قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان