سازمان بورس برای سال ۱۴۰۲ چه برنامه هایی دارد؟ 

صفحه اقتصاد: در این گزارش توضیحاتی درباره اینکه سازمان بورس برای سال ۱۴۰۲ چه برنامه هایی دارد؟ پرداخته شده است. 

سازمان بورس برای سال ۱۴۰۲ چه برنامه هایی دارد؟ 

صفحه اقتصاد: در این گزارش توضیحاتی درباره اینکه سازمان بورس برای سال ۱۴۰۲ چه برنامه هایی دارد؟ پرداخته شده است.
روز دوشنبه 22 اسفند ماه 1401،چهارمین نشست خبری رئیس سازمان بورس با خبرنگاران در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردید.
گفتنی است که این آخرین نشست خبری رئیس سازمان بورس در سال جاری بود که با حضور اصحاب رسانه‌ برگزار گردید.

در این نشست خبری علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان و رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر ناشران نیز حضور داشتند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست امروز علاوه بر گذری بر عملکرد این سازمان در سال 1401 پرداخت و یک جزئیاتی از برنامه‌های سازمان بورس را برای سال ۱۴۰۲ ارائه کرد.

همچنین در این نشست به سوالاتی از جمله در باره عرضه خودرو در بورس کالا، وضعیت مطالبات بورسی بودجه، سهام عدالت و ادامه روند اصلاح ریزساختارها پاسخ داده شد.

گذری بر عملکرد سازمان بورس در ۱۴۰۱

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص مهم‌ترین اقدامات این سازمان در سال جاری اظهار داشت: واریزی سود رسوبی برای بیش از 30 میلیون نفر داشته ایم. و سال 1402 سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود. و تمرکز جدی در این خصوص نیاز است. در سال 1401 سجام همه سودهای نقدی را پرداخت کرده است. و 1401 سال پرکاری در میز صنعت بود.

عشقی ادامه داد: در بازار سرمایه اتفاقی که صورت گرفت عملکرد هیئت داوری بود. و همواره این مشکل طول کشیدن پرونده ها در این هیئت وجود داشت. و این آمار سال جاری کاهش یافته است. همچنین بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه و حدود ۳۲۰ پرونده هم وارد شد. میزان انباشت پرونده‌ها نیز کاهش یافت. و مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسید.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه اقداماتی همچون گواهی شمش طلا که یکی از حلقه‌های مفقوده طلا به حساب می آید، گفت: با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار می شوند. وی ادامه داد: امیدواریم ابزارهای متنوع‌تری در آینده در بازار مشتقه راه‌اندازی شود.

این مسئول همچنین افزود: گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند که این موضوع در جذب سرمایه‌های خرد و همچنین فعالیت در عوض واردات کمک کننده خواهد بود. و ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله می‌شود، که این موضوع اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد. در سال‌ 1402 این سیاست را در پیش می گیریم و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد شد.

عشقی عنوان کرد: در سال جاری، رفع انحصار و تسهیل صدور مجوز تاسیس کارگزاری و نهادهای مالی بازار سرمایه و سایر شرکت‌های خدمات دهنده بازار سرمایه را داشته ایم. و از دیگر اهداف این سازمان توسعه صندوق‌های جدید بود. با کمک نهادهای مالی به ویژه بخش صندوق تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… که عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شد. وجود طیف متنوعی از صندوق‌ها اتفاق مثبتی است که سطح ریسک‌پذیری متفاوتی دارد و سلیقه‌های متفاوت را در بر دارد.

چه خبر از مطالبات بورسی بودجه؟

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی اظهار داشت: سال 1401 جو خاصی در کمیسیون تلفیق حاکم بود و طی مذاکراتی که صورت گرفت تعدادی از موارد در بودجه لحاظ شد و تعدادی دیگر مانند جهش تولید در لایحه بودجه مشاهده نشد. و خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در مواردی نیز موافقت نشد، پیگیر طرح آن‌ها و تعیین سازوکاری در قوانین هستیم. طبیعی بوده که همه موارد و طرح‌های پیشنهادی موافقت نمی‌شود اما در خصوص مواردی همچون نرخ خوراک تصمیم قاطعی اخذ و در بندهای پیشنهادی به لایحه بودجه ارائه گردید که خوشبختانه نتایج خوبی در پی داشته است.

تکلیف دامنه نوسان در سال ۱۴۰۲ چه خواهد شد؟

رئیس سازمان بورس گفت: اصلاح دامنه نوسان ادامه دار خواهد بود، اما برای تغییر دامنه نوسان زمان مشخصی تعیین نشده است. در تصمیم گیری در خصوص دامنه نوسان عجله نخواهیم کرد، زیرا دامنه نوسان موضوع مهمی می باشد و دستکاری ممتد بازار موجب به هم ریختگی بازار خواهد شد. بر همین اساس دامنه نوسان را حداقل تا ۱۰ درصد باز خواهیم کرد اما زمان آن مشخص نیست.

تکلیف عرضه خودروهای پرتقاضا در بورس چه می شود؟

مجید عشقی در خصوص سرنوشت عرضه خودرو پرتقاضا در سال 1402 عنوان کرد: موضوع اصلی بحث خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده بود. و جای خودرو در بورس نیست. اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌ای جز از بین رفتن صنعت خودرو سازی نداشت که ضررش به مصرف‌کننده می‌رسید. علت عدم افرایش کیفیت خودرو، این بود که در سال‌های قبل بخشی به نام تحول و توسعه وجود نداشت. بر همین اساس پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا داده شد؛ برای اینکه که خودروسازان از وضعیت زیان‌ده بودن خارج شوند. اگر اصلاحی در قیمت خودرو اتفاق افتد، مخالفتی با روش‌های جدید نخواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: خودروساز نباید با قیمت‌های دو سال گذشته خودرو بفروشد؛ زیرا شکست می خورند. ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور به استفاده از روش این سازمان کنیم. آنها تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال 1402 تعهدات مدیران عامل پیگیری خواهد شد. شرکت‌ها باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با ضرر نفروشند. که مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان محسوب می شود. عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است. اما سیاست کلی ما این نیست که آنها را مجبور به عرضه در بورس کالا کنیم. سیاست ما این است که خودروسازان ضرر نکنند و صرفه و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند.

سود سهام عدالت کی واریز می شود؟

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت، اعلام کرد: از کل شرکت های سبد سهام عدالت، عده ای از شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکرده‌اند، با بررسی از شرکت‌هایی مانند فولاد، مارون و… در خصوص واریز هرچه سریع‌تر صحبت کرده ایم. احتمالا تا فردا واریزهای آن‌ها صورت گیرد، و بر اساس محاسبات احتمالا تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز گردد.

جزئیات اصلاح قانون بازار سرمایه

این مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاح قانون بازار اوراق بهادار عنوان کرد: این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تایید شده است. از سال قبل نشست های متعدد و تبادل نظر با کانون‌ها و نهادهای مالی انجام شد. این طرح در دستور کار صحن مجلس قرار می گیرد. بندهایی در خصوص اصلاح قانون تجارت داشته ایم که در حوزه افزایش سرمایه و تقسیم سود به سرمایه‌گذاران خرد کمک می‌کرد. در سال 1402 پیگیر قانون اصلاح بازار خواهیم بود. مجلس از نظر زمانی در سال جاری به بررسی کامل این طرح نرسید، اما این موضوع پیگیری می شود.

بورس دو طرفه می‌شود؟

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: امیدواریم درباره دو طرفه کردن بازار در اوایل سال 1402 به یک جمع‌بندی برسیم. زیرا دو طرفه کردن بازار یکی از نیازهای لازم می باشد. تا بتوانیم نوسانات مقطعی را جدا کنیم تا از روش ابزارهای مشتقه پوشش داده شود و سرمایه‌گذاران بلندمدت نگران نوسانات کوتاه‌ مدت نباشند. در این خصوص کارهای خوبی در مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری صورت گرفته است. این بحث در مرحله نهایی می باشد.

حدود ۱۵ شرکت خدمات دهنده OMS داریم. بر همین اساس ضرورت‌های زیر ساختی موضوع مذکور مهیا گردیده است. و عملیاتی شدن آن در سال آینده پیگیری می شود. و امیدواریم اوایل سال 1402 به جمع بندی برسیم.

آیا دیجی کالا بورسی خواهد شد؟

مجید عشقی، در خصوص عرضه موفق اولین استارت آپ ایرانی اظهار داشت: به خیلی از این‌ها نمی‌توان گفت "استارآپ". آنها شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال می باشند. و باید سهم بازار سرمایه از این شرکت‌ها بسیار افزایش یابد و به معنای حمایت ما از آن‌ها نخواهد بود؛ و باید نقش این شرکت‌ها در بازار پررنگ و افزایش پیدا کند.

این مسئول افزود: شرکت‌های دیگر اقتصاد دیجیتال در حال تکمیل مدارک می باشند. طی یک سال قبل، با بعضی شرکت‌ها سخن گفته ایم؛ و به محض تکمیل پرونده سایر مراحل انجام می گردد. از سویی در حال تسهیل و ساده‌سازی شیوه نامه‌های پذیرش شرکت‌های دانش بنیان هستیم. و باید دقت کرد که این شرکت‌ها ریسک ‌های خاص خودشان را دارند.

آبا قیمت پایه‌ها در بورس کالا افزایش خواهد یافت؟

رئیس سازمان بورس در باره پایین بودن قیمت پایه محصولات بورس کالا و متناسب نبودن نرخ‌ها با حواله دلار ۳۶ هزار تومانی، عنوان کرد: قیمت پایه کالاها توسط عرضه‌کننده مشخص می‌شود و بورس کالا هیچ اجباری در قیمت پایه نخواهد داشت. گفتنی است که گاهی ستاد تنظیم بازار تصمیماتی درباره قیمت‌های پایه اخذ می‌کند و مهم این می باشد که سقف رقابتی وجود ندارد و متناسب با عرضه و تقاضا، قیمت نهایی تعیین می‌شود. وردر بورس کالا قیمت پایه بر اساس قیمت دلار نیمایی یعنی همان قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می باشد اما در این فضا رقابت آزاد صورت می‌گیرد؛ و با برداشته شدن محدودیت و سقف معامله امکان شکل‌گیری رقابت برای خریداران مهیا گردیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان