گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از خرید و فروش برنج در بورس

خرید بدون واسطه برنج در بورس

گواهی سپرده کالایی باعث حذف واسطه و عرضه مستقیم برنج از تولید کننده به مصرف کننده می شود.به گزارش صفحه اقتصاد بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی.

خرید بدون واسطه برنج در بورس

گواهی سپرده کالایی باعث حذف واسطه و عرضه مستقیم برنج از تولید کننده به مصرف کننده می شود.
به گزارش صفحه اقتصاد بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی معتقدند که کشاورزی فقط کاشت و برداشت محصول نیست باید ساختارهای دیگری هم مد نظر قرار گیرد بطوریکه باید کشاورز قبل از کشت محصول از تولید برای فروش و کسب سود مطمئن باشد تا بتواند با فراغت راحت اقدام به تولید کند همین موضوع می تواند اهرمی برای رونق اقتصادی باشد زیرا انگیزه برای کشت را افزایش می دهد.
در کنار بحث مالی، فروش و بازاریابی بسیار مهم است تا زمانی که بازار محصولات مشخص نباشد بحث الگوی کشت نیز به نتیجه نخواهد رسید زیرا کشاورز براساس فروش سال، اقدام به تولید سال اینده می کند.
با توجه به اینکه تامین مواد غذایی برای حیات یک کشور الزام و ضروری است. کشاورزی یکی از این سر رشته ها محسوب می شود و باید به آن بها داد.
این روزها کشاورزان از شرایط فروش محصول ناراضی هستند به دلیل اینکه سود حاصل از فروش محصولات شان به دستشان نمی رسد و جیب دلالان را پر می کند.
کشاورز بعد از زمان کشت، محصول را به دلال یا واسطه می فروشند دلال نیز با قیمت های بسیار پایین از کشاورز خریداری می کند و با 5 برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد.
این یعنی کشاورز از محصول خود سودی نمی برد و برای اینکه محصول روی دستش باقی نماند و مجبور به فروش می شود
چند سالی هست که در کشورهای دیگر محصولات کشاورزی وارد بورس شدند تا قیمت ها براساس عرضه تقاضا تعیین شود و محصول بدون واسطه بفروش برسد حالا بورس کالا برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده پای کار آمد با گواهی سپرده ی کالایی.
گواهی سپرده کالایی اواق بهاداری است که مالکیت دارنده ان بر مقدار معینی کالا است و قبض انبار مورد تایید بورس پشتوانه آن محسوب می شود. در تاریخ 93، گواهی سپرده کالایی در شورای عالی بورس و اوراق بهادار شناسایی و تصویب شد. در سال 94 در بخش کشاورزی به عنوان ابزار تامین مالی مورد استفاده قرار گرفت.
تا کنون برای محصولات، ذرت، زعفران، پسته، زیره و سکه طلا گواهی سپرده صادر می شود و اما به تازگی برنج مازندران هم به جمع این محصولات پیوست.
با گشایش نماد برنج در تابلوی بورس کالا ، کشاورزان محصول برنج را در انبار شرکت توسعه تجارت برنج مازندران می برند تا با تایید استاندارد و کیفیت های لازم ،گواهی سپرده دریافت کنند و بعد از دریافت گواهی سپرده کشاورز می تواند اقدام به فروش محصول در بورس کالا کند.
در گواهی سپرده کشاورزان و خریدار باید کد بورسی داشته باشند. برنج در بورس یک کیلو ، یک کیلو معامله می شود اما برای تحویل از انبار، حتما باید 100 کیلو خریداری شود تا بتواند از انبار تحویل بگیرد.
برنج مانند بورس معامله می شود و براساس عرضه و تقاضا است.
خرید برنج در بورس کالا ، مزیتی چون حذف دلالان و واسطه ها، تضمین کیفیت کالا و خرید به صورت نقد است.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان