گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت گذاری دستوری در بورس کالا

حذف قیمت گذاری دستوری تا باز شدن پای سیمان به بورس کالا

قیمت گذاری دستوری در بسیاری از کالاها، باعث شده تا واسطه ها در این بازار ها جولان دهند و به بهانه های مختلف اقدام به افزایش قیمت در بازار کنند.

حذف قیمت گذاری دستوری تا باز شدن پای سیمان به بورس کالا

این روز ها قیمت گذاری دستوری در بسیاری از کالاها، باعث شده تا واسطه ها در این بازارها جولان دهند و به بهانه های مختلف اقدام به افزایش قیمت و یا کاهش محصول در بازار کنند.

به گزارش صفحه اقتصاد در ماه‌های اخیر سر و صدای زیادی در قیمت های آهن، فولاد، محصولات لبنی و لوازم ساختمانی ایجاد شد و یکی از این محصولاتی که در ماه های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد، سیمان بود .

جهش شدید قیمت سیمان در بازار خبرساز شد موضوعی که برخی آن را به دلیل قطع مکرر برق صنایع بالاخص تولیدکنندگان صنعت سیمان مرتبط می‌دانند و عده‌ای دیگر این موضوع را به نوعی سوءاستفاده ی فاصله بین قیمت از درب کارخانه تا رسیدن به بازار محصولات سیمانی و مصرف کننده می‌دانند. فاصله قیمتی که باعث افزایش قیمت هر پاکت سیمان به بیش از 100 هزار تومان شد.

با توجه به اینکه سیمان یکی از کالاهای اساسی در بازار است، افزایش قیمت آن در دوماه گذشته سرو صدای زیادی ایجاد کرد در این بین برخی از افراد انگشت اتهام را به سمت بورس کالا نشانه گرفتند که با عرضه در بورس کالا، قیمت سیمان افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا عزم ها بر حذف قیمت گذاری دستوری جزم شود تا دولت از قیمت گذاری دستوری رها شود .

بر همین اساس وزارت صمت، به منظور به تعادل رسیدن بازار و کاهش قیمت ها، دستوری داد تا ظرف دو هفته همه خرده فروشان و عاملان فروش سیمان باید در سامانه تجارت ثبت نام کنند و با عرضه تمام سیمان تولیدی در بورس و خرید از بورس، قیمت این محصول به یک روال درست و منطقی برسد.

از ابتدای سال تا نیمه تابستان امسال، در بورس کالا بیش از 12 میلیون تن سیمان عرضه شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 25 درصدی را شاهد بود اما این در حالیست که تنها 3 هلدینگ سیمان تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می کنند و مابقی از عرضه در بورس کالا خودداری می کردند و ترجیح می دادند سیمان را درب کارخانه بفروش برسانند.

با توجه به مهلت دو هفته ای وزات صمت مبنی بر ثبت نام تولید کنندگان در سامانه تجارت و پذیرش در بورس کالا، هرگونه خرید و فروش سیمان خارج از بورس کالا ممنوع اعلام شد و شرکت ها باید با دریافت کد بورسی، سیمان خود را فقط در بورس عرضه کنند.

اگرچه عرضه سیمان در بورس باعث کشف قیمت می شود اما بسیاری از خرده فروش ها و انبوه سازان و انجمن بتن سازان از عرضه در بورس کالا ناراضی هستند.

به دلیل اینکه عرضه در خرده فروشی صورت نمی گیرد بسیاری از تولید کنندگان ساختمانی برای تهیه سیمان با مشکل روبرو می شوند و امکان تهیه سیمان برای آنها مشکل است زیرا خرید از بورس با تناژ بالا صورت می گیرد و امکان خرید خرد وجود نخواهد داشت.

البته یکی از ضعف های دیگر این طرح عدم آشنایی، خرده فروشان از بورس کالا است و این باعث نگرانی این افراد شده است و باید برای تهیه سیمان به واسطه ها مراجعه کنند.

هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند، باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند. براساس این ابلاغیه کلیه مصرف‌کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کنند.

یکی از ساز و کارهای بورس کالا کشف قیمت است و اگر نظارت درست صورت بگیرد از ورود دلالان به بازار جلوگیری می کند. البته در این بین باید به فکر سایر صنایع پایین دستی نیز بود.

گزارشگر: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان