صفحه اقتصاد بررسی می کند:

حداکثر سوددهی برای کدام صنایع بوده و کدام صنایع انبار خالی دارند؟

صفحه اقتصاد - حمیدرضا محمدرضایی: گزارش ماهانه تولید صنعتی کشور با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی منتشر می شود. این گزارش را پژوهشکده پولی و بانکی بانک

حداکثر سوددهی برای کدام صنایع بوده و کدام صنایع انبار خالی دارند؟

صفحه اقتصاد - حمیدرضا محمدرضایی: گزارش ماهانه تولید صنعتی کشور با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی منتشر می شود. این گزارش را پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ارائه می دهد. این گزارش حاوی اطلاعات ارزشمندی از صنعت بورسی کشور می باشد. با توجه به این گزارش مهم، مشخص می گردد انبار کدام صنایع خالی بوده یا حتی سوددهی کدامیک از صنایع بیشتر است؟

بیش از نیمی از تولید کشور در اختیار 280 شرکت صنعتی پذیرش شده در بورس اوراق بهادر و فرابورس می باشد. این شرکت ها ماهانه گزارشی از تولید خود را ارائه داده و منتشر می کنند. رصد تغییرات تولید صنعت کشور با بررسی آمار این شرکت ها امکان پذیر می باشد.

شاخص تولید صنعتی در سال جاری رشد مثبتی داشته است؟

در نمودار 1 می توان رشد شاخص تولید صنعتی سال گذشته را تا مهر 1401 بررسی نمود. روند دو شاخص تولید صنعتی محاسبه شده و شاخص تولید صنعتی مرکز آمار در این نمودار با هم مقایسه می شود. رشد مثبت شاخص تولید صنعتی در بهار سال 1401 شروع شده و در ماه های اردیبهشت و خرداد این روند صعود، ادامه دار بوده است. ادامه رشد مثبت شاخص تولید صنعتی بین 5 تا 7 درصد را در ماه های تابستان شاهد هستیم. در اولین ماه های پاییز، شاخص تولید صنعتی با رشد 7/7 درصدی، بیشترین نرخ رشد را در یک سال اخیر دارا می باشد.

رشد شاخص تولید صنعتی بورسی و شاخص تولید صنعتی مرکز آمار ایران (نسبت به مدت مشابه سال قبل)

رشد شاخص تولید صنعتی بورسی و شاخص تولید صنعتی مرکز آمار ایران (نسبت به مدت مشابه سال قبل)

کدامیک از صنایع بورسی انبار خالی دارد؟

فقط بررسی آمار تولید نمی تواند پاسخگوی دلیل تغییرات در تولید باشد. برای دست یافتن به تحلیلی کامل، در نظر گرفتن تغییر موجودی انبار بسیار مثمر ثمر است. این تحلیل میزان عرضه و تقاضا و همچنین وضعیت بازار را به درستی نشان داده، بنابراین می توان آینده تولید را پیش بینی نمود.

نمودار3 و جدول 2 تغییرات موجودی انبار محصولات را نشان می دهد. تغییرات موجودی انبار به معنی اختلاف در رشد تولید و فروش می باشد.(اگر موجودی انبار افزایش یابد، یعنی رشد تولید بیشتر از رشد فروش بوده، کاهش موجودی انبار نشان دهنده میزان تولید کمتر از فروش می باشد.)

با توجه به نمودار 3، شاخص موجودی انبار در نیمه دوم سال 1400 تغییر مثبت داشته که افزایش در موجودی انبار صنایع را نشان می دهد. اما در سال 1401 موجودی انبار صنایع تغییر منفی داشت. بدین معنی که رشد فروش شرکت ها از رشد تولیدشان بیشتر است.

اگرچه تولید در اردیبهشت 1401 تقریبا مشابه با سال گذشته در این ماه بوده، اما فروش در این بازه زیر 3 درصد رشد داشته است. این امر علت کاهش موجودی انبار صنایع می باشد. در ادامه شاهد کاهش بیشتری در موجودی انبار بوده ایم، زیرا که در تابستان 1401 فروش شرکت ها از تولیدشان پیشی گرفته است. کاهش قابل توجه موجودی انبار شرکت های خودروسازی بر شاخص موجودی انبار شرکت ها در بازه تابستان بسیار تاثیرگذار می باشد. حتی شاید صنایعی غیر از خودروسازی موجودی انبارشان افزایش نیز داشته است. از آنجایی که فروش شرکت های خودروسازی رشد مثبت داشته، بنابراین موجودی انبارشان نیز کاهش می یابد.

به دلیل ادامه دار بودن روند فروش صنعت خودروسازی در مهرماه، بنابراین موجودی انبار در این ماه به روند کاهشی خود ادامه داده است. اما روند رشد موجودی انبار متفاوتی در دیگر صنایع وجود دارد.

در فروردین و اردیبهشت افزایش رشد موجودی انبار و از طرفی رشد منفی تولید را در صنعت محصولات شیمیایی شاهد بوده ایم. از ماه خرداد تا شهریور رشد مثبت این صنعت و افزایش موجودی انبار را داشتیم. به همین دلیل در مهرماه رشد تولید در این صنعت کاهش یافت تا از موجودی انبار کاسته شود. بدین ترتیب باعث توقف رشد موجودی انبار گردید.

در سه ماه اول سال، رشد مثبت شاخص تولید و کاهش موجودی انبار بعد از چند ماه در صنعت فلزات اساسی اتفاق افتاد. با وجود رشد تولید این صنایع در تابستان و مهر ماه، موجودی انبار نیز افزایش یافته، که نشان دهنده کاهش تقاضای این صنعت در بازار است. در مهر 1401 به طور کلی شاهد رشد منفی موجودی انبار در گروه صنایع خودرو بوده، اما با افزایش موجودی انبار صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، کانی های غیرفلزی و صنایع غذایی نیز مواجه ایم.

 کدامیک از صنایع بورسی انبار خالی دارد؟

کدامیک از صنایع بورسی انبار خالی دارد؟

آیا تعداد شرکت های زیان ده در سال جاری کاهش یافته اند؟

جهت رشد پایدار و تولید مداوم در صنایع، حاشیه سود مورد اطمینان الزامی می باشد. بررسی وضعیت سودآوری شرکت های تولید بورس در بازه های عملکردی دوازده ماهه سال مالی 1400 و سه ماهه و شش ماهه سال 1401 در جدول 3 آورده شده است.

سود اسمی 484 شرکت بورسی در سال 1400 براساس گزارش 12 ماهه 42/8 درصد بیشتر از سال قبل می باشد. رشد سود اسمی شرکت ها در سه ماه ابتدای سال 1401 نسبت به سال قبل به 45/4 درصد رسید. رشد اسمی سود شرکت ها در شش ماهه 1401 نسبت به سال قبل 20/8 درصد بوده است. با وجود اینکه رشد سود شرکت ها مثبت بوده، ولی روندی نزولی را طی می نماید.

جهت بررسی وضعیت سود آوری شرکت ها، میتوان تعداد شرکت های با سود منفی را در نظر گرفت. 34 شرکت زیانده در دوازده ماهه سال 1400 طبق جدول 3 می باشد. گزارش سودآوری سه ماه 1401، 68 شرکت زیانده بوده که تغییر نسبت به سال قبل در این مدت زمان نداشته است.

تعداد شرکت های زیانده در شش ماهه 1401، 10 واحد کمتر از سال قبل در این مدت یعنی 49 شرکت می باشد. با وجود توقف صعود رشد سود، از تعداد شرکت های زیانده نیز کاسته شده است. جدول 3 عملکرد سودآوری شرکت ها به تفکیک صنایع جهت بررسی سود هر صنعت را نشان می دهد.

شرکت های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت سودآوری را در بین صنایع داشته، به طوری که جمع سود خالص شرکت های آن منفی می باشد. مجموع زیان این صنعت در سال 1400 در حدود 30درصد بیشتر از سال قبل است. اما زیان صنعت خودرو در سال 1401 کاهش یافت. زیان صنعت خودروسازی در سه ماهه و شش ماهه سال 1401 به ترتیب 4/37 و 85 درصد کمتر از زمان مشابه در سال پیش می باشد.

بیشترین رشد سود را صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی صادرات محور داشته اند. سود این صنایع به ترتیب 53 و 52/3 درصد رشد اسمی در سال 1400 نسبت به سال قبل می باشد. رشد سودآوری این صنایع در سال 1401 مناسب نبوده اما در بهار 1401 رشد 20 درصدی داشته است. صنعت فلز در شش ماهه 1401 رشد 13 درصدی را تجربه نمود. رشد 3/7 درصدی نیز برای محصولات شیمیایی رقم خورد. تعداد شرکت های زیانده صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در دوره شش ماهه 1401 افزایش یافت.

صنعت فرآورده های نفتی بیشترین نرخ رشد سود را دارا بوده است. شرکت های دارویی و محصولات غذایی در شش ماهه 1401 رشد سود آوری 45 و 61 درصدی را داشته اند.

بررسی وضعیت سودآوری بورس

بررسی وضعیت سودآوری بورس

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان