گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از علت افت بورس

بازار سرمایه در سومین هفته پاییزی

بازار سرمایه سومین هفته پاییز را با از دست دادن کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی به پایان رساند .

بازار سرمایه در سومین هفته پاییزی

بازار سرمایه سومین هفته پاییز را با از دست دادن کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی به پایان رساند.

نماگر بورس در حالی بی اعتنا به خبرهای مثبت به ریزش های خود ادامه داد که مقاومت یک میلیون و 400 هزار واحدی را شکست و به عدد یک میلیون و 397 هزار واحد بازگشت و حدود 6.1 درصد کاهش داشت. البته کاهش شاخص هم وزن بیانگر افت صنایع کوچک در بازار بود .

انتشار اوراق دولتی در بازار باعث شده بسیاری از سهامداران اقدام به فروش سهام و خرید اوراق بدهی کنند زیرا سود این اوراق برای سرمایه گذاران جذابیت دارد.

علاوه بر آن سهامداران بیش از 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند این یعنی هنوز ترس و دلهوره سهامداران در بازار همچنان باقی است.

با توجه به اینکه قیمت سهم بسیاری نمادها از جمله پالایشی ها وابسته به دلار است قیمت دلار هم در در طی هفته گذشته کاهشی بود و باعث شد تا سهام نمادهای وابسته به ان نیز سیر نزولی داشته باشند.

به طوریکه در آخرین رو زمعاملات هفتگی بیشترین تزریق نقدینگی حقوقی ها به بازار سرمایه در سه گروه فلزات اساسی و بانک‌ها ،فرآورده‌های نفت و مؤسسات اعتباری بود.

البته تنها قیمت سهام ها ریزشی نبود و صندوق های معامله پذیرهم حدود 6 درصد افت قیمت را تجربه کردند به طوریکه هیچ صندوقی در هفته معاملاتی گذشته، ارزش خالص دارای اش رشد نکرد.

حتی صندوق های دولتی نیز ایز این افت در امان نبودند و صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۸.۸درصد کاهش قیمت داشت و همچنین صندوق پالایشی یکم ۱۱.۹ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

البته سهامداران سهام عدالت هم از این افت قیمت ها در امان نبودند بطوریکه ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملاتی ، ١.۴درصد کاهش یافت.

به طوریکه ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٣ میلیون و ٣٣هزار تومان، ٢۴ میلیون و ۵۵١هزار تومان و ١٢ میلیون و ٨٣هزار تومان رسید.

با توجه به مشخص شدن رئیس کل بانک مرکزی، بسیاری از سهامداران چشم انتظار عملکرد رئیس کل بانک مرکزی و تعامل آن با بازار سرمایه هستند.

اگرچه سومین هفته بازار سرمایه با چراغ قرمز به پایان رسید اما در روز چهارشنبه در جلسه شورای عالی بورس ، سیزدهمین سکاندار بازار سرمایه هم مشخص شد. شاید با مشخص شدن این رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ، از نگرانی های بازار کاسته شود.

همچنین با توجه به گفته وزیر اقتصاد، بهره گیری از ابزارهای جدید و مقابله با قیمت گذاری از جمله اقدامات تیم جدید سکاندار بازار سرمایه خواهد بود.

بازار سرمایه در حالی به پیشواز چهارمین هفته پاییز می رود که قیمت سهم ها برخلاف ارزش مندی آنان در بازار داد و ستد می شود .

حال بازار نظاره گیر اقدامات تیم جدید دولت است تا ببینند پیوند بازار سرمایه با سایر بازار های مالی چگونه خواهد بود و ایا اقدامی در جهت افزایش رونق در این بازار صورت می گیرد .

گزارش : محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان