این اصطلاحات را درباره بورس حتما باید بدانید | جزئیات

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات اصطلاحاتی درباره بورس که حتما باید بدانید پرداخته شده است.

این اصطلاحات را درباره بورس حتما باید بدانید | جزئیات

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره جزئیات اصطلاحاتی درباره بورس که حتما باید بدانید پرداخته شده است.
بسیاری از مبتدیان اطلاعات کمی در مورد بازارهای سهام دارند. ممکن است افرادی به معامله در بازار تسلط نسبی داشته باشند اما فقط با اصطلاحات کلی بازار و نمادها آشنا باشند.
بسیاری از مبتدیان اطلاعات کمی در مورد بازارهای سهام دارند. ممکن است افرادی به معامله در بازار تسلط نسبی داشته باشند اما فقط با اصطلاحات کلی بازار و نمادها آشنا باشند. مثلاً برای خرید سهام شرکت های دارویی سهام شرکت دتولید را انتخاب کنند. یا اگر به آنها بگویید قصد خرید سهام خودرویی را دارید، سهام این صنعت مثل خساپا، خودرو یا سهام زامیاد را نام ببرند اما با اصطلاحات تخصصی‌تر آشنایی نداشته باشند. معامله‌گری با تحلیل نیز متفاوت است. ممکن است فرد معامله‌گر سهمی مثل شسینا را معامله کند و در پورتفوی خود داشته باشد اما با تحلیل تخصصی سهم آشنایی نداشته باشد.

بهتر است با اصطلاحات تخصصی‌تر معاملاتی و معنای آنها آشنا ‌شوید تا هنگام ورود به دنیای معاملات، احساس گمراهی نکنید.

۱۴ اصطلاح رایج مورد استفاده در بازار بورس ایران

اولین کاری که یک فرد باید قبل از ورود به هر نوع سرمایه‌گذاری انجام دهد تحقیق است. این امر برای بازار سهام و به‌ویژه معاملات آنلاین صادق است. در معاملات آنلاین، مردم از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که تازه‌واردان یا کسانی که با بازار سهام ارتباط ندارند آن را درک نمی‌کنند در حالی که این اصطلاحات به طور مرتب توسط معامله‌گران استفاده می‌شوند.

بنابراین چه یک سرمایه‌گذار تازه‌کار باشید و چه یک حرفه‌ای باتجربه، داشتن یک واژه‌نامه قوی و دانستن مهم‌ترین اصطلاحات بازار بورس ایران و واژگان کلی بازار سهام به شما کمک می‌کند.

برای درک نحوه عملکرد بازار سهام، یکی از اولین چیزهایی که باید بدانید اصطلاحات اساسی است که بیشتر در معاملات آنلاین استفاده می‌شود. از میان هزاران اصطلاحی که وجود دارد، یک راهنمای کلی برای مبتدیان به شما ارائه می‌دهیم تا در درک اصطلاحات کلیدی در بازار سهام به شما کمک کند.

تخصیص دارایی

تخصیص دارایی یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که هدف آن متعادل‌کردن ریسک و پاداش با تقسیم درصد معینی از سرمایه‌گذاری‌ها مانند سهام، اوراق‌قرضه، املاک و مستغلات، وجه نقد و غیره، بین دارایی‌های مختلف در یک سبد سرمایه‌گذاری است.

پورتفولیو

وجه نقد، سهام، اوراق‌قرضه و سایر دارایی‌های متعلق به یک سرمایه‌گذار یا صندوق به‌عنوان پرتفوی نامیده می‌شود. وقتی کارشناسان به تخصیص و تنوع دارایی‌ها اشاره می‌کنند، معمولاً به تمام سرمایه‌گذاری‌ها در یک سبد به‌عنوان یک کل استراتژی سرمایه‌گذاری اشاره دارند.

برای مثال ترکیبی از سهام دارویی (مانند دتولید)، خودرویی (مانند سهام زامیاد) و محصولات شیمیایی (مانند شسینا)، فلزات اساسی (مانند فلوله) می‌تواند تشکیل دهنده یک پورتفوی سهام بورسی باشد.

نقدینگی

به توانایی سهام در خریدوفروش سریع اشاره دارد. نقدینگی بالا به این معنی است که خریداران و فروشندگان زیادی برای سهام وجود دارد.

نقشه بازار

نقشه بازار سهام راهی برای نشان ‌دادن داده‌های بازار سهام در یک نمایش تصویری گرافیکی دو بعدی است. به طور عمده از دو رنگ (قرمز و سبز) با شدت سایه‌های مختلف برای نشان دادن شاخص بازار یا موقعیت سهام برتر در بازار استفاده می‌شود.

باز، پایین، بالا و بسته

باز و بسته شدن به زمانی اطلاق می‌شود که بازار در یک روز معاملاتی خاص باز و بسته باشد. بالا و پایین قیمت سهام، یعنی به بالاترین و کمترین قیمت سهام در آن روز خاص اشاره دارد.

کاهش میانگین

کاهش میانگین یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که شامل خرید سهام بیشتر از یک دارایی یا سهام پس از کاهش قیمت آن می‌شود که منجر به کاهش میانگین قیمت خرید می‌شود.

بهره مرکب

بهره مرکب به سود وام یا سپرده‌ای گفته می‌شود که هم بر اساس مبلغ اصلی و هم بر اساس سود است. سود مرکب را می‌توان از پولی که پس‌انداز می‌کنید به دست آورد.

صندوق قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق قابل‌ معامله در بورس مجموعه‌ای از پول است که از بسیاری از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری‌شده و توسط یک مدیر سرمایه‌گذاری می‌شود تا عملکرد آن یک شاخص را دنبال کند. سهام ETF مانند سهام معامله می‌شود. در بورس ایران دارایکم، پالایش از جمله صندوق‌های ETF هستند.

حجم مبنا

حجم‌ مبنا یا حجم معاملات، تعداد معاملات تکمیل شده در یک اوراق بهادار یا در کل بازار در یک دوره زمانی معین است که بتواند بر روی تغییر قیمت سهم در دامنه نوسان تأثیر بگذارد. عملکرد حجم‌مبنا به این گونه است که تعداد مشخصی از سهام شرکت در یک روز باید معامله شود تا قیمت آن سهم بتواند مشمول تغییر دامنه نوسان قرار گیرد.

وجه تضمین

وجه تضمین در قرارداد آتی بورس کالا وجهی است که در صورت عدم کفایت وجه تضمین اولیه، برای پوشش ریسک نوسانات قیمت از تمام مشتریان دارای تعهد باز اخذ می‌شود. میزان این وجه توسط بورس کالای ایران تعیین می‌شود و طی مهلت اعلام شده از سوی اتاق پایاپای باید توسط مشتری پرداخت شود.

ارزش ذاتی

سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها بر اساس قیمت سهام فعلی تصمیم بگیرند، اما این تصویر کاملی از ارزش دارایی را نشان نمی‌دهد. باارزش ذاتی، سرمایه‌گذاران قادر به تعیین ارزش واقعی سهام هستند. این به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران ارزشی که به دنبال سهام کم‌ارزش هستند مفید است. در سایت همیار سرمایه ارزش ذاتی سهام مورد بررسی قرار می‌گیرد برای مثال ارزش ذاتی دتولید را می‌توانید مشاهده کنید.

دوره پایانی معاملات

دوره‌ای است که بازار پایان یافته و طی آن ورود سفارش جدید یا ابطال سفارش‌ها امکان‌پذیر نیست و سفارش‌هایی قابلیت اجرا دارند که صرفاً با تغییر قیمت، شرایط برابری قیمت خریدوفروش احراز شود.

حساب عملیاتی

حساب بانکی است که برای تسویه وجوه نقد توسط اتاق پایاپای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاملات ترجیحی

انتقال سهام شرکت‌های دولتی به کارکنان همان شرکت یا سایر اشخاص حقوقی به‌منظور اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی است.

نتیجه

برخی از مهم‌ترین اصطلاحات مهم بازار توضیح داده شد که وقتی قصد ورود به دنیای معاملات را دارید، باید آن‌ها را بدانید. بازار سهام مکانی است که همیشه در حال تغییر است و باید با آن همراه باشید. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری را جدی بگیرید، باید تمام اصطلاحات مهم را قبل از ورود به این بازار یاد بگیرید. در مقالات منتشر شده سایت همیار سرمایه می‌توانید با اصطلاحات تخصصی‌تر بازار بورس سهام، کالا، اوراق کامل‌تر آشنا شوید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان